fredag 26 juni 2015

Kväll

Dagen efter midsommarsolståndet kunde jag inte låta bli att åka iväg för att försöka fotografera skymningsljuset. Norrländska sommarkvällar - jag vet, jag tjatar om detta, men det är bara så fantastiskt och magiskt.


Sedan syns inte alla mygg på bilderna som fanns här vid badstranden. Och det var massor med surrande små ilskna rackare. Rejält med myggbett hade jag och känslan av att komma hem var riktigt skön då mängden mygg är betydligt mindre. Förra året knappt en mygga och i år verkar det bli något slags rekord år.


Det är svårt att tänka sig att det här är fotograferat strax efter 22.30-tiden den 22 juni. Vid årets längsta dag som var den 21 juni var jordklotets norra halvklots lutning från solen som minst. Sedan vänder det och avståndet, vinkeln mellan norra halvklotet och solen, ökar för att under vintersolståndet i december vara som störst. Det är förklaringen till att i december vi här hos mig bara har dagsljus ett par timmar varje dag.


Skymningsljus och kvällsljus är magiskt. När man tillbringar tiden ute i naturen, långt från biltrafik och andra ljud, så kan man höra den nattaktivitet som sker ute i naturen. Kvällens och nattens magi.


Om ett par timmar vänder det. Kvällen och skymningen blir gryning och morgon.

Det här är min tolkning av Fröken fotos fotoutmaning Kväll. Vill du vara med eller se andras tolkningar? - Klicka här!

16 kommentarer:

  1. Magiska bilder. Känner igen det där med att vara i naturen, utom hörhåll från trafik och annat som stör. Att bara ta in. Norrland lockar men inte myggen. Du får hojta nått år när det är myggfritt igen ;-)

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder. Så fint när det speglar sig i vattnet. Känns som i en saga. Ha en fin fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Så vackert... men de där myggorna kan man ju klara sej utan. Tror knappt jag sett en enda här än, i smålands mörka skogar, men knott. Så många så man kan bli gaaalen!
    Fin fredag till dej!

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt vackert, förstår att ni måste njuta av dessa dagar. (synd bara på de där hemska myggorna)

    En fin dag önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Ååååh! Fint! Jag hatar mygg, men mkn längtan efter att se detta vackra landskap börjar föf vare år bli allt starkare. Tack för att du är med i utmaningen ♡

    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  6. Vilken stämning! Helt magiska bilder! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt,ljuvligt,underbart,vackert,sagolikt & magiskt ♡ ...
    Ha en riktigt fin dag/Kram fina du!

    SvaraRadera
  8. Helt magiska bilder!
    Man tappar ju andan helt.
    Ha en fantastisk helg.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt vackert!
    Ha en fin helg!
    Kram AK

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska bilder och förstår att det måste varit underbart att uppleva det i verkligheten :)
    Trots mygg ;)
    Kramisar

    SvaraRadera
  11. Magiskt fina bilder. Vad gör väl en eller annan mygga då. ;)

    SvaraRadera
  12. Nu har jag läst bakåt några veckor, typ... ;-) Vilka underbara bilder! Chokladäpplet såg riktigt gott ut.. och den när midsommarkransen av maskrosor fick mig att tänka tillbaka. Gjorde ofta såna som barn, och alla kläder blev förstörda av alla maskrosfläckar... ;-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  13. Så vackert! Man får passa på att njuta, trots myggen :)

    SvaraRadera
  14. Wow! Vilka vackra bilder! Ljuset är verkligen magiskt. Du är duktig på att fotografera. Usch, för myggor! Jag njöt föra året när det var så få myggor.
    Fin lördag till dig! Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Fantastiska vackra bilder! Men myggen avskräcker mig rejält:)!

    SvaraRadera
  16. Så fantastiska bilder! Jag har aldrig sett Midnattsolen. Men det ska jag göra. Det finns med på "att göra innan...."listan.
    /P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥