söndag 21 juni 2015

Midsommartårta

Vilken midsommarhelg! Äntligen kom den efterlängtade sommaren med sol och värme. När man umgås och har knytis vid olika högtider blir det så påtagligt vad som är viktigt vid just den högtiden. På midsommar är jordgubbar och jordgubbstårta något jag inte vill vara utan.

Jordgubbstårta på ett glasfat köpt på loppis.

I år blev det en enkel tårta som uppskattades mycket - hela tårtan tog slut på en gång! Fyra ingredienser använde jag. Tårtbotten, jordgubbssylt, laktosfri grädde och färska jordgubbar. De två tårtlagren fick ett syltlager, skivade jordgubbar och vispad grädde. 

Sommarblomster plockade i dikeskanten, jordgubbstårta 
och alkoholfri mousserande dryck av jordgubbar och lime.

Tårtan garnerades sedan med vispad grädde och jordgubbar. Som en extra dekoration tog jag blommor från Mårbacka pelargoner och gröna blad från pelargonen Dr Westerlunds. Enkelt och sommarfint. Vad var det viktigaste för dig på det dukade midsommarbordet? 

8 kommentarer:

  1. Kul att dekorera med pelargoner! Klart att tårtan är viktigast på bordet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vilka somriga bilder och superenkelt recept på en tårta som se hur proffsig ut som helst! Sillen vill jag inte gärna vara utan. Den med gräddfil och gräslök. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker tårta! ♡
    Förstår att den gick åt.
    Ha en jätte fin söndag! :)
    Många kramar
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Himmel alltså!
    Jag ser alla dessa fantastiska maträtter och bakverk från helgen och blir alldeles hungrig...
    Den ser så god ut!

    Kram och en fin dag // Hannis

    SvaraRadera
  5. En underbar sommartårta .
    Hoppas du haft en underbar helg !
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jordgubbstårtan är absolut det viktigaste. Jag kan t.o.m. tänka mig att vara utan sillen....nja, kanske inte. Tyvärr fick vi sitta inomhus i år, men det smakade lika gott ändå. Kram

    SvaraRadera
  7. Nej jordgubbar och någon form av jordgubbstårta måste finnas med under midsommarafton. Din ser underbar ut och särskilt fint med de gröna bladen.
    Ha en fortsatt fin sommar!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  8. Så vacker ♡ ...
    Säkert riktigt gotti mé/Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥