torsdag 25 juni 2015

Regnig sommarkväll

Ett citat som följde med hela gårdagen var ett uttryck från min barndoms hjältinna - Pippi Långstrump. Man ska vara glad att det är väder överhuvudtaget. Så sant - för alternativet vore så mycket värre... Jag känner mig lite tjatig om norrländska sommarnätter, men det är verkligen något speciellt. Till dig som inte varit uppe mot Västerbotten och Norrbotten skulle jag rekommendera ett besök i midsommartid. En tid då ljuset aldrig försvinner.


Mycket hög luftfuktighet, nästan snudd på fint fint regn var det då jag rastade hundarna på sista vändan. Stannade till och började fotografera hundkexen i dikesrenen. Klockan visade strax efter 22.30. Dimman ligger tät över bergskanten på andra sidan dalen, men fortfarande ljust.


Vattendroppar hänger som pärlor i stjälkarna. Önskar att jag hade ett makroobjektiv så att jag kunde fånga vattendropparna på bild lite bättre.


Fötterna har hunnit bli blöta i skorna... borde ha tagit gummistövlarna... Vill egentligen inte gå in fast kalla fötter och den höga luftfuktigheten gör att jag längtar efter vinterjackan och kängor. Var det slutet på juni?!


Mysfarbrorn och Blåöga trivs att stå där bredvid när jag fotograferar. De vet att när kameran kommer fram då får de vänta. Jag hör hur de luktar på marken, något djur verkar ha passerat. Kanske är det en katt?

Sommarkvällar! Magiska och energiladdande. Känslan av att fånga ögonblicket infinner sig. En guldstund att stå där och höra läten från nattens aktiva djur i den övrigt tysta atmosfären. Lycka!

5 kommentarer:

  1. Det jag saknar mest med Västerbotten (där jag bodde ett tag) är naturen som är oslagbart vacker .Och just sommarnätterna Det känns som att tiden på något sätt stannar när ljuset kommer efter vinterns mörker. Det är en mjukhet i det ljuset som jag älskar.
    Så, så vackra bilder.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder Helena... och vilket magiskt ljus!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Helt underbara foto & sötaste Blåöga ♡ ...
    /Nospuss & Kram

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder, trots det fuktiga! Angående din fråga om gräskronor så märker du att det är för sent på säsongen om grässtråna blir spröda och går av när du binder. Så länge de är böjliga och "unga" så går det galant. Så du har nog framtiden för dig vad gäller gräskronetillverkning. Lycka till!

    Njut... trots det fuktiga!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Två visa personer i samma inlägg :) Pippi ... och du!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥