lördag 27 juni 2015

Sommarauktion

Ett bra sätt att tänka återbruk och använda det som redan finns är auktioner. På bloggen Choices by Annie visar Annie en konsumtionstrappa som är bra att ha med sig när man vill handla något nytt till hemmet. Att handla nytt till hemmet innebär inte att man behöver handla nyproducerat. Loppis är ett sätt, ett annat är att besöka en sommarauktion.


Idag blev sommarauktion för mig. Ett ständigt loppisprojekt har varit att samla ihop till porslin i blåvitt. Det behöver inte vara likadant, men en vit botten med blått mönster. 


Sedan tycker jag att det är charmigt att blanda olika blåa porslin. Ganska snart på auktionen upptäckte jag en låda med blåvitt engelskt porslin, 39 delar, och en vit hög porslinspedistan med kruka. Som femte budgivning kom denna porslinskartong och jag budade. 


Tillslut gick jag segrande ur budgivningen. Och insåg att jag betalat cirka åtta kronor per del. Kan jämföras med priser i affären som är betydligt högre. Både hållbart för miljön att köpa återbruk, men också för plånboken.


Nittio minuter senare blev det dags för pedistalen. Här blev det inte någon utdragen budgivning utan ganska snabbt gick även detta bud till mig. Tänker att jag ska ha porslinspedistalen i trädgården tillsammans med cementfigurer och rostad metall.


Sirlig och vacker och fin kontrast mot grövre material som cement och järn. Nästan alla blomkrukor jag har är köpt på loppis. Det är väl värt besök på loppis och med tålamod så hittar man det man vill ha och det blir också riktigt bra.


Gamla lerkrukor är också fint tillsammans med det övriga. I bilden ovan ser du ett stort cementfat. Det är ett rabarberblad som fått vara mall när fatet gjordes av fincement.


En annan pedistal som står utomhus i trädgården är den här med rödfärgat mönster. Egentligen en fot för blockljus som jag tidigare hittat på loppis som nu fått en återanvändning i trädgården. 

11 kommentarer:

  1. Otroligt smart och vilka fynd du gjort! Pedistalen är jättecool! Mitt problem med att handla på loppis är att jag har för dåligt tålamod. Jag blir så till mig om jag verkligen vill ha något och blir då helt fartblind! Men jag ska öva mig i sommar, jag lovar:)!

    SvaraRadera
  2. Men du vilka fynd du gjort. Den där servisen var ju fantastiskt vacker för att inte tala om pedistalen den blev jag kär i direkt ;)

    Visst är behovstrappen bra, jag lärde mig mycket av den, bland annat att jag verkligen kan bättra på vissa steg så som låna och byta till sig. Tack för länken ;)

    Fin dag önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att besöka loppis och auktioner. Du fick verkligen valuta för dina pengar. Det finns så mycket gamla saker som är alldeles för fina att kassera.

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd!
    Loppis och sommarauktioner är verkligen guldgruvor!
    Ska ta mig en titt på konsumtionstrappan nu :)
    Önskar dig en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina saker du hittar :)
    Hoppas att du haft en mysig helg
    Kramisar

    SvaraRadera
  6. Fina fynd! Har också varit på loppis i helgen. Hittade läckra stolar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Vilka fynd du har gjort, det är lite dåligt med sommarauktioner här om kring... det är jättekul att besöka.
    Ha en bra vecka!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Lycka för dig när du fann allt det blåvita porslinet! Jag gillar också blåvitt och har en hel del - så jag klarar mig kan man säga.
    Piedestalen är också vacker och blir jättefin tillsammans med annat utomhus, bra nytänk att den inte måste vara inomhus!
    Kam Eva

    SvaraRadera
  9. Så fina krukor och cementprylar! Och vilket kap med servisen! Helt toppen! Har en kompis som har mängder av udda tallrikar och assietter, men alla i blått och vitt. Blir jättefint när hon dukar upp med dem.
    Recept på Strawberry Daiquiri: 4 cl Baccardi, 2 cl sockerlag, 1 cl lime (färsk pressad eller Roses Lime), massa jordgubbar, minst 8-10 st och massa isbitar. Kör med mixern, häll upp och njut!!

    SvaraRadera
  10. Vilken lycka med blåvita porslinet! Porslin kan hålla en livstid om man har tur och det är bra porslin. Antagligen är det bra porslin eftersom så mycket fanns kvar! Konsumtionstrappan var verkligen tänkvärd!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥