måndag 8 juni 2015

Tacksamhet - maskrosor

Nu blommar maskrosorna i mängder. Jag hade försökt tänkt hinna plocka in maskrosor och pröva göra maskrosvin. Något jag aldrig smakat, men nu sett flera blogginlägg hos andra om just att plocka in maskrosor och göra ett sommarvin av dem. Också ett inlägg hur man kan göra maskrospesto. Ett användbart och färgglatt ogräs i mängder...


Sedan några år tillbaka ser jag på maskrosor med nya ögon. Händelsen utspelas på en tidigare arbetsplats där många nationaliteter arbetar. En sommardag kommer en arbetskamrat in till mig. Hon arbetade ibland här och ibland i sitt hemland på södra sidan ekvatorn. När hon står där ser hon så glad ut. Och jag frågar om jag kan hjälpa henne med något. På engelska ställer hon frågan om jag vet vad de helt fantastiska blommorna heter som växer utanför ytterdörren på gräsmattan.


Jag försöker erinra mig vilka växter som skulle växa utanför ytterdörren och går bet. Hon fortsätter att förklara och beskriva denna i hennes ögon skönhet. Som du nog redan har listat ut var det maskrosorna. När jag förklarade att vi här ansåg det vara ett ogräs blev hon både förvånade och lite bestört. Dessa vackra solar som strålade så fint på marken - hur kunde vi kalla dem ogräs?! Tänkte sedan att allt är i betraktarens ögon och det man en gång lärt sig påverkar synen på det man betraktar. Efter samtalet gick jag ut och tittade och såg det hon såg. Vackra små solar som ger en sommarfin färg i gräsmattan... och i asfalten... Maskrosor har en förmåga att växa där inget annat växer.


Några av den här veckans ljusglimtar är:
Första sommarmiddagen utomhus
Maskrosor i gräsmattan
Lördagskvällens långa och trevliga telefonsamtal med en mycket kär väninna
Planering inför midsommar
Några sköna långpromenader mellan regnskurarna
Att det luktar så gott när det regnar
Häggen som blommar och sprider en ljuvlig doft.
En ny otroligt fin almanacka - så mycket du sa familjen när de såg den :-)
Den fina boken jag vann - har börjat läsa och älskar den finurliga humorn i den
Förra veckans hektiska dagar (då uppskattar man mer de lugna som kommer. Ps - till er som jag brukar hälsa på hos men varit lite osynlig sista dagarna - så kommer jag tillbaka bara studenttider har varit - Ds)

Vill du vara med i Eva Trillians utmaning Tacksamhet eller se vad andra har skrivit? - Klicka här!

12 kommentarer:

  1. Javisst är maskrosor vackra, särskilt när kalvhagen lyser alldeles gul eller den första dyker upp mot en husväggen på våren, men inte överallt i gräsmatta och rabatter. Gjorde maskrosvin i början av 1980-talet. Sen blev det förbjudet ett tag för att åter bli lagligt. Speciell smak, men alldeles för sött för mig. Får se vad du tycker...
    Allt gott
    Anette
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Maskrosor är vackra när dom är gula och skiner som solar :)
    Och så kan dom verkligen växa överallt ...kanske därför vi ser det som ogräs ??!
    Det doftar verkligen underbart när det har regnat. ..
    Så fin lista ...
    Önskar dig en underbar start på nya veckan
    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg om denna soliga fina blomma. Bloggade själv om den förra veckan. Maskrosvin har jag inte gjort och inte pesto heller. Ser att man kan göra marmelad av denna fina blomma också. Min bloggvän gjorde en sockerkaka med lite blad av maskrosorna i (kolla hennes kaka på min blogg). Ha en tacksam dag/ kram

    SvaraRadera
  4. Skönheten sitter i betraktarens ögon. 🌞

    SvaraRadera
  5. Skönheten sitter i betraktarens ögon. 🌞

    SvaraRadera
  6. Maskrosor är verkligen fina :) vi kan väl ta och o-bestämma att de är ogräs? ;) Här, hemma hos oss, har de en fristad!
    Sommarmiddag utomhus - som man har längtat. Nu kanske de kan ske lite oftare framöver!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan! Är studenterna nybakade och klara nu? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morgon är de alldeles nybakade och fylld med tankar om framtiden. :-)

      Radera
  7. Verkligen vackra solar.
    Det är märkligt det där, det invanda tänket.
    Bra att tänka om ibland.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Skönt att det inte bara är jag som älskar maskrosorna! Bland de vackraste blommor jag vet :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt att äntligen kunna äta middag ute! :)
    Och visst är det roligt att börja planera inför midsommar.
    Jag är också i full gång med det.
    Jätte fin lista du tagit fram! ♡
    Ha en jätte fin kväll!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Jag har också fått en ny syn på maskrosor själv älskar jag dem nästan överallt (enda stället jag inte gillar den är på garageuppfarten där de kommer genom asfalten)

    Tacksamhet är bra.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  11. Maskrosor ÄR underbara! Rensar inte bort dem längre utan njuter av dem istället. Maskrospesto låter spännande!
    Fin lista! Doften av sommarregn bara älskar jag! Full fart med student och annat nu förstår jag. Själv åkte jag på ett ryggskott och har knappt suttit vid datorn på några dagar. Nu är det bättre igen.
    Stressa inte ihjäl dig utan njut av allt fint! Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥