måndag 29 juni 2015

Tacksamhet - sommarens första utomhusfrukost

Nu i helgen fick vi ett fantastiskt väder här i Västerbotten. Du vet ett sånt där barfota väder då linnen och shorts är ett måste. Lite lätt vind som igår söndag till och med var ljum. Med lätt vind blir det relativt insektsfritt också. Med andra ord - UNDERBART sommarväder.


Igår, söndag, blev det också årets första sommarfrukost utomhus... på bron som vi säger här i Norrland och betyder på farstukvisten. Premiär med lite yoghurt och müsli i mitt inropade auktionsporslin. Det undre fatet där smörgåsen med västerbottensost ligger är ett loppisinköp för något år sedan. 


Jag har ett ständigt projekt att hitta porslin i vitt med blått mönster. Letar på alla loppisar och returmarknader som jag besöker. Det behöver inte vara samma mönster utan tycker att det är charmigt att allt inte har samma mönster, men att färgerna går ihop. 


Idag är det måndag och dagen då jag tittar tillbaka på några av den gångna veckans ljusglimtar. Vill du vara med i Eva Trillians bloggutmaningen tacksamhet eller se vad andra är tacksam över - klicka här!

Några av förra veckans tacksamhetsminnen är:
Första sommarfrukosten utomhus
Sommaren som är här med sol och värme
Auktionsfynd
Loppisturné
Tog en speciell person på en dagsresa med hemligt innehåll
Att jag bor i ett så vackert landskap och alla bönder som håller landskapet levande
Sprungit barfota i gräset
Ljusa sommarkvällar med sommarblomster i dikeskanten
Mötet med rådjuret
Tack alla ni som besöker min blogg - drygt tre månader efter starten har den nu haft över 10 000 visningar. Det värmer i hjärtat. Tusen tack!!!

26 kommentarer:

  1. Ja, det har vekligen varit fantastiskt väder här i helgen! Vi har ätit middag ute och grillat såklart. Idag ser det lite gråare ut. Tror jag ska starta lite bakning :-)

    SvaraRadera
  2. Vi har också haft riktig sommar i två dagar nu och igår var det 27 i skuggan, underbart! Balkonghäng hela dagen för Maja och mig:) Fast idag är det mulet... men redan 18, hurra!

    Ha det så gott!
    Sommarkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken tacksamhet man känner när solen skiner! Allt blir ljust och mycket roligare. Jag låg i solen hela dagen igår. Underbart!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  4. Nej, någon utomhusfrukost blev det inte här hos mig. Det blåser och regnar och är väldigt ruggit, men värmen är på gång sägs det..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  5. Det där ser riktigt, riktigt härligt ut! Jag känner igen uttrycket "på bron" min pappa kommer norrifrån, säkert därför. Ha en fortsatt fin och soligt dag :-) Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga Bilder och vad det kändes som sommar genom dom :)
    barfota var en sak jag skrev också , det ger välmående
    Önskar dig en underbar start på nya veckan
    KRAMISAR

    SvaraRadera
  7. Somriga bilder ;)...och du som gillar blått och vitt skulle ha vart på min lilla loppis du, hihi...men över sommaren har jag den stängd eftersom vi tillbringar hela sommaren på torpet...tvärtemot alla andra, haha...men så får det bli...öppnar igen i sept. och har öppet tills kylan kommer....men visst är det härligt att värmen kom...vi ska få ungefär 25 grader till helgen...härligt...har redan bokat in fredag på uterestaurang vid havet med några vänner ;))...en sommarrestaurang där båtar också lägger till...ett fint ställe ;))...sen på lördag har vi "hamnfesten" här i Sundsvall....dit ska vi också....man får passa på att göra roliga ute aktiviteter när vädret är bra ;)...
    Ha det gott nu!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  8. Tack för titt hos mig! Vi har regn idag. Inte ovanligt denna sommaren!

    SvaraRadera
  9. Aha, det är ni som har vädret! För det har vi inte här i norra Bohuslän, det har försvunnit helt och hållet. Men det växer mycket och det får man glädjas åt.
    Frukost ute, sådär i solen, underbart. Hoppas det fortsätter och hoppas du hittar mer blåvitt porslin, för det är jättefint! Och att blanda är trevligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Aha, det är ni som har vädret! För det har vi inte här i norra Bohuslän, det har försvunnit helt och hållet. Men det växer mycket och det får man glädjas åt.
    Frukost ute, sådär i solen, underbart. Hoppas det fortsätter och hoppas du hittar mer blåvitt porslin, för det är jättefint! Och att blanda är trevligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Ååå så härligt att ni fått sommar i Västerbotten, det glädjer mig men i Kiruna väntar vi fortfarande på varma vindar. Kramar och fin tacksamhetslista

    SvaraRadera
  12. Underbar blogg du har. Precis i min stil. Din fantastiska sommarfrukost är så inspirerande. Jag lägger dig i min blogglista för här måste jag kolla runt lite noggrannare. Vi verkar ha en del gemensamt.
    Ha en härlig vecka där uppe i norr. //Eva

    SvaraRadera
  13. Waooo,fantastiskt ♡ ...
    /Kram & ha dé så gott!

    SvaraRadera
  14. Vi har faktiskt också äntligen fått lite sommarvärme här hos oss, och det verkar som att det ska stanna i några dagar. Jättefint porslin, visst är det charmigt med äldre porslin som inte matchar. Önskar dig en fin kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Härligt att kunna sitta ute och äta, det är sommar det!
    Och fint att få tänka på vad man är tacksam över!

    SvaraRadera
  16. Barfota och frukost utomhus - då är det sommar!! Sonen och jag spelade strandtennis barfota på gräsmattan igår, men det glömde jag i listan :) Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  17. Vackert porslin i blått och vitt är en sommarkänslehöjare av stora mått :) Så väldigt vackert i dina solljusa fina bilder!
    Önskar dig en fin vecka - må den bli minst lika fin som din helg!

    SvaraRadera
  18. Mysigt med frukost ute!
    Jag har faktiskt inte haft min utepremiär än men i mitten av veckan ska det tydligen bli varmt. Så till helgen kanske!
    Så fint porslin, jag gillar också blått och vitt.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  19. Mycket vackert porslin!
    Känner att det måste vara underbart att sitta på "bron" och äta frukost.
    Svar: Tack! ♡
    Det går trögt. Men åt rätt håll i alla!fall!
    Kram.

    SvaraRadera
  20. Vet inte vad det är med blått porslin...otroligt vackert är det! Och din lista innehåller mycket att vara tacksam för, jag tror sommaren äntligen är här! :)

    SvaraRadera
  21. Jag älskar att sätta mig på trappan med morgonkaffet... hoppas att många morgonar blir fina under semestern, ja heeeeela sommaren såklart.
    Det är fint med det blåvita hoppas du fyndar mer

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  22. Det är ju så härligt att kunna sitta ute och äta frukost.

    SvaraRadera
  23. Härligt med frukost ute!!! Sommar tid är underbart. Allt gott Mari

    SvaraRadera
  24. Äta frukost ute! Mmmm!! På vackert porslin dessutom. Dagsresor med hemligt innehåll är mysigt. Hoppas den blev uppskattad. Nu fick jag en idé :)

    SvaraRadera
  25. Det vart något liknande här :) Dynor togs fram osv. Fint inlägg :) Hoppas du får många frukostar nu i sommaren ute :)

    SvaraRadera
  26. Den första sommarfrukosten utomhus, det är verkligen något att känna tacksamhet över! Härligt att läsa din lista. Dessutom vilka underbara bilder du bjuder på i din blogg. Jag tycker också så mycket om hundkex.

    Idag lyser solen över mig i Vätterbygden från en blå himmel.

    En bra dag önskar jag dig! /Anna-Karin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥