lördag 18 juli 2015

Älgörtsdricka

Nu när det är tider då älgörten blommar är det dags att passa på att göra älgörtsdricka. Smaken påminner om en blandning mellan fläder och honung. God dryck som serveras kall. För er som följt min gamla blogg känner ni att bilderna är från ett inlägg förra sommaren. Älgört kallas också för älggräs och när ni plockar så var noga med att ni inte plockar någon annan flockblommig växt som inte är ätbar.

Älggräs (Filipendula ulmaria L) - i folkmun även kallad älgört

Älgörtsdricka gör du på ungefär samma sätt som fläderblomsdricka. Om du googlar runt på nätet hittar du många olika varianter på vad som kan ingå och hur länge drycken ska stå och dra med blommor. Jag tror inte att du behöver vara så exakt för att få en bra smak. 

Rensad älgört på ett gammalt emaljerat fat.

Förra året plockade jag in ungefär 125 stycken blomklasar av älgört. Jag rensade bort blad och stjälkar från blomklasarna. Jag står gärna ute och rensar då älgörten skräpar ner en hel del. De stora emaljerade faten är perfekt vid rensningen. När man plockar känns det som mycket, men när rensningen är klar blir det inte så mycket kvar.

Ingredienserna

Det här behöver du förutom 125 stycken blomklasar av älgört:
Ca 4,5 liter vatten
2,75 kg strösocker
4 citroner (gärna ekologiska)
20 gram citronsyra (förra året var det den mängd jag hade hemma. Går att använda mer om man vill).

Det går också bra att använda vinsyra istället för citronsyra, ett par av citronerna kan bytas ut mot lime och lite av sockret kan exempelvis bytas ut mot råsocker. Du kan göra lite efter tycke och smak. 

Citroner på en tallrik Gröna Anna, modell och färg som tillverkades mellan 1926-1943. Ett loppisfynd.

Välj gärna ekologiska citroner då skalet ska användas för att göra drickan. Citrusfrukter är ofta hårt besprutade. Hittar jag inte ekologiska citroner diskar jag skalet innan för att få bort så mycket som möjligt av besprutningen. Jag brukar skala av citronskalet med en potatisskalare och skivar sedan citronen. Det vita på citronskivorna skär jag bort för att endast ha fruktköttet kvar. Citron och älgört läggs sedan i en stor kastrull eller i ett kärl. Koka ihop socker och vatten till sockerlag. Därefter tillsätts citronsyran. Den varma sockerlösningen häller jag över blandningen av älgört och citron, lägger på ett lock över bunken och låter stå svalt i 5 dygn.

Den rostfria bunken och rostfria sleven är återbruk köpta på loppis.

Jag silar i två omgångar. Först en grovsilning för att få bort älgörten och citrondelarna. Därefter silar jag genom tygkaffefilter för att få en klar dryck. Tappar sedan upp drycken i rena flaskor och låter stå svalt. 

En gammal emaljtratt från loppis fungerar utmärkt då älgörtsdrickan ska tappas upp på flaskor.

Förra året blev älgörtsdrickan så pass koncentrerad att jag spädde koncentratet med vatten i proportionerna 1 del koncentrerad älgörtsdryck med 6 delar vatten. I fjol drack vi inte upp allt på en gång utan några flaskor fick stå ett par tre månader. Då hade den fermenterats och blivit naturligt kolsyrad. Mycket gott!

19 kommentarer:

  1. Tack, så lägligt! Vi pratade just om Älggrässaft, som vi säger här, min dotter och jag häromdagen. Jag har gjort saft av det en gång förut och den blev god, men eftersom jag nu är ensamhushåll så blir det ingen saft gjord alls. Nu har jag skickat ditt recept till dottern som säkert provar.

    Ha en fin lördag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Flädersaft vet jag ju är jätte gott.
    Men det där har jag aldrig hört talas om ELLER smakat!
    Det låter spännande!
    Hoppas ni hade en mysig ikväll igår när ni startade er gemensamma semester! ♡
    Tack för alla fina ord och uppmuntran igår!
    Det värmde enormt mycket! ♡♡♡
    Jag har stoppat i mig både den ena och det andra för att bekämpa symptomen idag! :)
    Här är det inte alls trevligt väder idag!
    Tur vi ska åka ner till Göteborg där det ser bättre ut!
    Hoppas ni får en jätte fin dag vad ni än gör!
    Många semesterkramar!
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Har aldrig hört talas om Älgörtsdryck låter spännande ♡ ...
    Ha en underbar dag & semestertid nu!

    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  4. Mitt minne säger mig att jag har smakat Älgörtsdryck vid ett tillfälle och tror att ja minns smaken som väldigt speciell ... men det kan vara fel ihågkommet. Oavsett så får du, med dina bilder, hela processen att se både god och vacker ute :)
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Jag har heller aldrig hört talas om Älgörtsdryck, det låter väldigt gott. Fin bild på blomman med regnbågen i bakgrunden. Fin dag till dig! Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vad spännande med älgörtsdryck. Har hoppat flädern i år enbart för att det ju alltid ska till så mycket socker i all saft. Har läst om de som gjort syrensaft, något jag heller aldrig smakat.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  7. Låter ju mycket exlusivt med älgörtsdricka, fast jag tänker ju på mitt te som jag gör på älggräs om jag skulle behöva nåt mot huvudvärk. En tsk torkad älgört lär motsvara en albyl. Exakt kan det ju aldrig bli med örter men älgörten innehåller acetylsalisylsyra som ju är bland annat smärtstillande. Hur som helst smakar detta te bäver, men med socker och citron kan det nog bli mumma.
    Sommarkram
    Anette

    SvaraRadera
  8. Detta måste jag testa! Älgört, hm...får ut och leta lite. Kul att pröva något nytt också!
    Sommarkram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  9. Detta har jag aldrig hört talas om förut. Vet inte ens om det växer älgört här men det gör det nog om jag börjar leta. Spännande och gott verkar det i alla fall!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. För många år sedan gjord jag saft på älggräset och det blev så småningom lite kolsyrat, det var riktigt gott. Har sedan tänkt göra varje år men det har inte blivit av. Men i år ska jag absolut göra en omgång, det sägs ju vara febernedsättande och kanske något då för barnbarnen när de är krassliga.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Har aldrig provat ...fläder är ju så gott hur smakar den ??
    Hoppas du har det bäst !!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skarpare karaktär än fläder. Godast om den får fermenteras lite. Jag tycker om den med en touch av nektar och honung. Den hemmagjorda är mycket godare än den man kan köpa.

      Radera
  12. Har aldrig hört talas om älgört. Låter väldigt likt som när jag gjort flädersaft. Låter gott. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Å vilket bra tips! Hade ingen aning om att det gick att ta vara på älgörten så här! Det ska jag försöka hinna testa! Kram

    SvaraRadera
  14. Detta är något jag aldrig smakat, men det låter som det är en väldigt god dryck. Tyvärr vet jag inget bra ställe där det går att plocka älgört, så det blir nog ingen provsmakning i år heller.

    SvaraRadera
  15. Har aldrig hört talas om Älgört men tror jag plockade blommorna i morse.......eh!
    Blir de höga, blommorna?
    Flädersaft har jag inte gjort så nu blev jag jätte sugen på att testa det här. Kul ju!
    /P

    SvaraRadera
  16. Älgörtsdricka - något jag aldrig hört talas om förut. Men av fina bilder förstår man att det är gott och uppfriskande. /Kram

    SvaraRadera
  17. Nyhet för mig med. Det finns älgört häromkring så varför inte prova. Vet inte om de är överblommade nu förstås. Flädersaften gillar vi. NU är det mycket att ta hand om . Våra klarbär kan plockas i veckan och det blir läcker saft. Vinbären står på tur och blåbären därute i skogen. Fullt upp med andra ord. Ikväll plockade mannen och jag 1 1/2 liter vildhallon på bara några meter. När vi kom hem sa mannen så klokt : det här är rikedom precis som all ved vi staplar. Rätt !!!
    Ha det fint. Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Vi som har så mycket älgört här kring torpet ;)....men jag gör nog ingen dryck ändå, jag är inte så huslig av mej på det viset, hihi...plockar däremot mycket hallon som det också finns bakom knuten här, men vad allt blommar sent i år !!!....först nu börjar hallonen bli lite röda, så här får vi plocka hallon sent i år...man kan inte plocka dom ännu.
    Idag skiner solen så nu ska jag passa på att vara ute hela dagen ;))
    Kram bia

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥