torsdag 30 juli 2015

Äntligen är det dags!

För två år sedan prövade jag det är med blogg för att jag var nyfiken på vad det var. Tyckte som ni säkert förstår att det var en riktigt trivsam sysselsättning. Alla mina bilder togs då med min mobilkamera för det var det jag hade. Nöjd och glad. Av en slump - via en annan blogg - hakade jag på en fotoutmaning. Att på ett år tolka 365 ord. En mycket rolig sysselsättning. Kreativ och nätsocial på ett positivt sätt.


Efter ett par månaders med besök på de andra 365-deltagarnas bloggar insåg jag begränsningarna med en mobilkamera. Fortsatte glad mitt deltagande av tolkningar medan en önskan kom att kunna köpa en egen systemkamera växte allt starkare. Ibland när man önskar något riktigt mycket kan den faktiskt ske. På min födelsedag för ett år sedan överraskade familj och släkt med en systemkamera. Och jag log som en sol!


Sedan fortsatte jag utmaningen med att fotografera med halvautomat. De där inställningarna där man ser halvfigur, horisont och så vidare. Och för fyra månader sedan tog jag modet till mig att börja fotografera helt manuellt och sedan dess fortsatt med det. De samtal som fördes via utmaningen fick jag veta att den fotograf som höll i utmaningen skulle ha en sommarkurs. Fyra heldagar med lektioner, fotografering och bildredigering.


Det kom precis rätt i tid. Kände att det var precis det jag behövde efter min mors och sedan Gokillens bortgång. Sedan är det ju det här med fotografering... man kommer hela tiden på nya saker som man vill ha. Nästa födelsedag, nu i år, hade familjen och släkt gått ihop om ett teleobjektiv och jag log återigen ett stort leende av lycka. Äntligen kanske jag skulle kunna fånga mångubben på bild. :-) Och nu var det äntligen dags - jag har åkt på fotokurs. Lämnade familjen hemma och åkte norrut, till Norrbotten, för att lära mig mer om fotograferandes konst. Som du förstår är det här inlägget schemalagt. Men om ett par dagar är jag tillbaka igen och ska berätta om mina dagar på fotokursen.

10 kommentarer:

  1. Såååå underbart med Fotokurs ♡ ...
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  2. Vilken familj du har...de vet precis vad du önskar dig. Skulle också vilja gå på fotokurs. Tufft av dig att sticka iväg. Nu får vi se ännu finare (om det är möjligt) foton från dig framöver.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gör en mental High Five med dig och ler stort!
    Hoppas du har det jättebra!

    SvaraRadera
  4. Så himla roligt! Hoppas du har jättekul och lär dig massa nytt. Ser fram emot att höra om kursen!

    SvaraRadera
  5. Så kul för dig. Jag gick två kurser i fotografering och är helsåld. Hoppas du får det riktigt trevligt. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Jag presentades också med en systemkamera en födelsedag men har inte haft tillfälle att lära mig något. Till hösten ska jag försöka hinna med en fotokurs.
    Hoppas du blir nöjd med din kurs!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Bloggandet öppnar upp en helt ny värld. Låter alldeles fantastiskt med en fotokurs och möjligheten att lära sig mer. Viktigast är dock känslan, att hitta det där som gör en bild intressant och det är du riktigt bra på. Kramar Liza

    SvaraRadera
  8. Väntar med spänning på att få höra allt! :)
    Du har säkert lärt dig massor och haft helt fantastiska dagar! ♡
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Jag blir så glad när jag läser det här inlägget hos dig och känner också igen mig i det du skriver om fotograferandet. Man börjar med automatik och fortsätter sedan i det förunderliga föränderliga manuella läget. Och vilken kul grej att åka iväg till Norrbotten på kurs. Ser fram emot att få läsa och se om allt det du lärt dig. /Kram

    SvaraRadera
  10. Hoppas du är nöjd med din kurs med dig själv, jag tycker du är jätteduktig!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥