onsdag 22 juli 2015

Att välja rätt nyans

Idag är det varannan minutsväder - som en gammeldags sommardag. Luften är varm. Ena stunden molnigt. Sedan en spricka i molnet och solen skiner med full kraft. Några minuters varmt sommarregn. Och så där tycks det hålla på idag. I tre dagar har det varit strålande sol och i dag känns det nästan som en finvädersdag. När vädret ändras utomhus så ändras också ljuset inomhus. Extra påtagligt blir det när jag sitter med en färgkartor och funderar på nyanser av vitt och natur.


Köket är från slutet av 70-talet, kanske början av 80-talet, i klassiskt furu. Köksskåpens dörrar i gedigen trä rakt igenom. En gulnad furu som ger en ombonad och varm känsla. Den klassiska furuboaseringen runt kökets väggar har en mer grågul karaktär då de inte är lackade. Jag gillar boaseringens nyans mycket. Däremot behöver köksluckorna en uppfräschning. Ny lack eller ett färglager.

Jag tror man präglas av sin barndom. Hos mig var allt vitt fastän jag växte upp på 70- och 80-talet. Har alltid tyckt om det ljusa, men gärna med färgglada och mönsterinslag. Köket var trivsam och ombonad när vi köpte huset. Ett riktigt lantligt kök. Så småningom målade jag väggarna ovanför boaseringen vita. Nu är det dags att ta hand om köksluckorna. Tänker inte köpa nya utan återbruka de som redan finns med en uppfräschning. 


Nyanser av vitt - det är svårt... Varmvitt eller kallvitt? Varmvitt åt natur eller kallvitt mot grått? Eller vitt med ett inslag av någon annan färg? När jag sitter och tittar på färgerna och vädret ändras utomhus, då ändras ljuset i köket och också färgprovernas nyanser. Det tåls att fundera mer på det här med nyanser av vitt... svårare än vad jag hade tänkt.

18 kommentarer:

  1. Vilken vacker blogg jag hittade!
    Nyanser av vitt, ja.
    Jag är uppväxt med färger, det är först på senare år som jag kommit till vitt, nu är min lägenhets väggar fyllda av vita tapeter, såå härligt och befriande.
    Men visst finns det nyanser av alla färger!
    Ha det som bäst, kram Gerd ♥

    SvaraRadera
  2. Så härliga foton & visst är Nyanser av vitt lite svårt men ack så snyggt ♡ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  3. Minns en vacker vit jag målade ett skåp i i ett "tidigare liv" ;) - det hade en ton av lindblomsgrönt i sig och var bara SÅ vacker ... men att skapa den ur minnet igen ... Ja , som sagt - det är svårt med vitt!
    Vad du än väljer till slut så kommer det bli fint - för jag har förstått att du är bra på det där :)

    SvaraRadera
  4. Svårt det där med nyanser av vitt, lägg sen till matt- eller blankhetsgrad så kan det bli riktigt jobbigt. Själv är jag svag för varmt gråvitt. Finns det annat vitt i närheten som som inte ska målas tex vitvaror kan de helt ändra intrycket av nyanserna.
    Renoverade här för två år sen med mycket vitt, så jag känner igen ditt dilemma.
    Ska bli kul att se vad du väljer.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Nog är det svårt att välja vita nyanser. Ett tips... tejpa upp dem du kan tänka dig på väggen. Låt dem sitta där ett tag och betrakta dem i både olika slags dagsljus och i elljus. Då är det lättare att utesluta. Tänk vad vi håller på... egentligen ett riktigt I-landsproblem.

    Lycka till och ha så kul på bloggträffen!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Ler lite när jag ser det du skriver om I-landsproblem, för det var precis vad jag tänkte att det är när jag skrev inlägget. :-)

      Radera
  6. Tänk att det kan finnas så länga olika vita färger.
    Jag hade samma problem när jag skulle måla våra furuluckor. Jag tyckte dom var vackra och ville behålla stilen men ändå ljusa upp köket lite.
    Dock så når inte solen våra luckor så man ser bara att dom är vita! :) Ingen nyansskillnad med andra ord! Härligt att höra att ni har haft fint väder några dagar. Vi har haft hyfsat idag! :)
    Kram fina du! ♡

    SvaraRadera
  7. En svår färg... standard vit 0502Y blir ju ibland ganska gulaktig om man har annan vit färg runt om...
    Men häng upp och fundera lite...
    Vi har också blandat väder, vi tog cyklarna (7km) in till staden och åt lunch hela familjen idag... men solen sken hela tiden som tur va

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Har under ca 12 år funderat på våra skåpluckor i stugan som är ekfanér, vill fräscha upp dem men inte riktigt vitt, just nu vill jag ha grått. Det är ett dilemma, jag har vårt att bestämma mig.
    Hoppas du inte är lika seg att ta ett beslut som jag är!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Visst är det svårt med en liten prov. Då är det svårt att se hur det kommer att bli. Du hittar säkert en fin färg som passar er. Coolt att spara luckorna. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Det vita är svårare än man tror, finns många nyanser.
    Ser ut som fina, mjuka färgskalor du kikar på. Tycker om när det känns sådär mjukt=))
    Bra att återbruka, det mesta går ju faktiskt att återanvända.

    Hoppas att du får en fin dag idag!

    SvaraRadera
  11. Åh vitt är inte bara vitt...vitt kan vara kallt isigt vitt men också varmt gräddigt vitt! Hoppas du hittade rätt nyans. Här är det mest regn, vilken trist sommar, vi får hoppas på en underbar höst...
    Sommarkram,
    Titti

    SvaraRadera
  12. Vitt är så vilsamt men svårt att få exakt rätt nyans. Jag gillar en vit bas men att kunna växla färger efter säsong och årstid på gardiner, kuddar, porslin, mattor osv. Då blir det lite nytt med små medel och man tröttnar inte så fort och behöver inte måla om så ofta. Lycka till med ditt färgval!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  13. Du undrade över ställningen som amplarna hänger i, den är gjord av hässjestörar.
    Anette

    SvaraRadera
  14. Åh vad det är svårt att välja nyans, hoppas att du finner den som är rätt för dig!
    Vilka alldeles fantastiska bilder på humlor du har tagit. Så kul att du hittat min blogg, tack!
    Är så roligt att finna nya fina bloggar att kika in till. Välkommen tillbaka!
    Ha det gott! Kram Yvonne

    SvaraRadera
  15. Nyanser är ett svårt val, förstår att det är noga. Det ska sitta uppe i så många år till och det är ju ni son ska vistas där. Jag provade ingen surströmming där på Ulvön. Däremot förra året provade jag en burk därifrån, men inget går upp mot den som kommer från min närhet här från Tynderö :) Surströmmingspremiären är om en månad cirka ;) Gillar du surströmming?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fantastiskt gott! Vattnas i munnen av bara tanken. :-)

      Radera
  16. Ja det där är inte lätt, fina nyanser du
    väljer mellan. Kalla och varma nyanser är också
    svårt med. Men om du tänker såhär, gillar du
    mest gult eller mest blått....
    Ska bli intressant och se när ni målat.
    Ha en fin helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥