fredag 3 juli 2015

Cykelbud

Ibland får man utmana sig själv och försöka tänka konstruktivt och kreativt. Sådana tillfällen dyker ofta upp när jag ska hitta teman till fotoutmaningen jag är med i. 365 teman på ett år.För drygt ett år sedan skaffade jag min systemkamera och den har sedan dess gått varm. Jag älskar att fotografera och tycks aldrig bli less på min kamera. Ett tema i årets fotoutmaning är cykelbud. En cykel, en korg, lite virkad spets, en famn med lupiner och en landsväg. Sedan kommer det svåra - kompositionen. Här är några foton från fotosessionen.





Många fler foton blev det. Det nedersta fotot kommer jag att använda under temat cykelbud och foto nummer två till ett annat tema Fjädrande. Hur brukar du tänka när du fotograferar? Har du några tips?

Tack också alla ni som kommenterar med så fina ord om mina fotografier och texter. Det värmer i hjärtat av två anledningar. Första är att jag bara haft min kamera i drygt ett år och verkligen är glad amatör. Det andra är att jag många gånger i mitt liv fått höra att någon skrivare blir du aldrig. Skriver gör jag ändå bara för att det är så himla roligt att formulera tankar i text. Stort stort tack!

12 kommentarer:

  1. Så vackra bilder på cykeln och lupinerna. Jag "klickar" också hej vilt när jag är ute och fotograferar. Sen tittar jag på dem i datorn och upptäcker att de passar in på olika teman och går att använda i sammanhang som jag inte ens funderade på när jag tog fotot. Det är spännande med en kamera.

    SvaraRadera
  2. Jag var också med en fotoutmaning för ett tag sen. Men det rann ut i sanden innan hela året hade gått. Du tar jättefina bilder :))
    Ha en underbar fredag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  3. Wooo,sååå mysigt cykelbud & vilka fantastiskt vackra foton ♡ ...
    Solig varm sommarkram fina du!

    SvaraRadera
  4. Så vackra foton. Inte kan man tro att du bara har haft din systemkamera i ett år. Jättefina foton, verkligen. Och nog kan du skriva allt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Mycket vackra bilder! Har kikat på dina tidigare inlägg också och både bilder och text är så fina och ger en underbar stämning. Blir lite nyfiken på vad du har för kamera och objektiv :-)
    Önskar dig en fin fredagskväll och helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Nikon som jag ibland använder standardobjektiv18-55 mm eller teleobjekt 70-300mm. I morgon ska jag hämta ett makro som jag beställt. :-)

      Radera
  6. Jättefina bilder! Och ditt skrivande är innerligt och fångande. Den eller de där som sade till dig att du aldrig blir nån skrivare hade fel! Tänk om till exempel humlan skulle lyssna på dem som säger att den egentligen är för tung i förhållande till sina vingar för att kunna flyga... Fortsätt att visa dina härliga bilder och att skriva här :).

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  7. Jag tycker allra bäst om din översta bild, den stämmer på något sätt överens med mig. Jag är jordnära (trots att jag har ett kommersiellt yrke) och upptäcker minnen i det mesta i naturen. Har också en systemkamera som jag inte kan hantera men ska gå en fotokurs till hösten för att lära mig. Dina bilder är så vackra och jag tycker du är duktig.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Instämmer med alla som skrivit här innan. Dina bilder är vackra och stämningsfulla vilket kräver ett vaket öga. Vi har faktiskt en systemkamera som ligger här och skräpar men ingen har tid att börja använda den och sätta sig in i det.Jag gick en kortkurs i höstas och tänkte börja, men då var det fel på kameran så vi fick yta ut den. Sedan dess har det bara blivit bilder tagna med mobil som går snabbt och enkelt men jag hoppas kunna fota mer på riktigt framöver. Dina texter tycker jag också mycket om. Ger mig ofta en liten reflektion i vardagen.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  9. Dina bilder är verkligen perfekta. Du fångar detaljer och ser motiv som gör att bilderna blir spännande och intressanta för betraktaren.
    Jag tänker nog lite mer naivt och spontant, ser jag en vacker blomma så tar jag en bild, ligger Ajax och ser så där fin ut, så blir det en bild. Han är hopplös om jag vill arrangera en bild, då tittar han bort eller viker ner svansen. . . . Förstås förevigar jag alla mina kort och pyssel som jag gör.
    Bilden med blåklockorna till höger är WOW för mig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. De där bilderna verkligen skriker ut SOMMAR!
    Så vackert att använda lupiner.
    Och du skriver jätte fint OCH bra.
    Ta inte till dig negativitet från folk som inte förstår bättre! Skriva gör du jätte fint. Även om det egentligen är oväsentligt eftersom man skriver för sin egen skull och inte andras.
    Ha en jätte fin helg! ♡
    Kram.

    SvaraRadera
  11. Du har både ordets och fotografens gåva !
    Så dom som sagt annat till dig har bara varit elaka ..
    Du är fantastisk och dessa bilder är verkligen underbara !!!
    Som vanligt !!!
    Ta hand om dig finaste och ha en fortsatt mysig helg !!
    Kramisar

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥