fredag 31 juli 2015

Glädje

Temat för dagen hos Fröken Foto hade inte kunnat passa bättre. GLÄDJE. Efter de här dagar på en mycket bra fotokurs är huvudet fullt av information, inspiration och teknikkunskap. De fyra månadernas manuella inställningar i kameran utifrån magkänsla och många tagna fotografier har jag nu fått tekniska förklaringar till.

Naturens detaljrikedom är en källa till glädje.

De där aha-upplevelserna har ständigt återkommit under kursen där många många fotografier producerades. Dagens foton är inte fotograferade på kursen utan tidigare i sommar. Glädjen över att förstå kameran bättre och inte bara utifrån magkänsla. Också glädje över att inse vilka möjligheter det finns att vara ännu mer kreativ då man börjar förstå tekniken. 

Solens ljus skapar glädje en sommar som den här.

En kurs där fotoövningarna placerades i vackra miljöer. Gamla kulturmiljöer, båtfärd, fiskeläge, hav, intressanta detaljer och stora forsar. Åter hemma och mycket glad att jag åkte på kursen.

Vill du vara med eller se de andra deltagarnas tolkning av glädje? - Klicka här!

21 kommentarer:

  1. Så vackert... det finns mycket att glädjas åt!
    Jag är också lite sugen på att gå på fotokurs, finns ju så mycket att lära. Var har du gått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått på en sommarkurs i Norrbotten. Jättebra!

      Radera
  2. Jättefina foton du har tagit. Roligt att lära sig mer om nått man gillar.

    SvaraRadera
  3. Jag beundrar alla som klarar av att själv ställa in allt på kameran. Mitt tålamod sträcker sig inte så långt.

    SvaraRadera
  4. Naturen är sannerligen en källa till glädje. Finns så mycket vackert, och du lyckas fånga och förmedla det så fint i dina bilder. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder och ljuset i bild två...fantastiskt!
    Trevlig Helg!
    Kram Martina

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med fotokurs. Det skulle jag gärna också gå på. Du tar så troligt fina bilder.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Vad roligt med fotokurs! Jag gick en studiecirkel nu i vintras, en bas- eller grundkurs kan man väl kalla det. Skulle gärna utveckla det mer, det är ju så roligt att fotografera! Men svårt med alla begrepp och ord på kursen...;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Kul att få lära sej lite mer med foto...finns säkert mycket man kan lära...och dina bilder var fina ;))
    Ha nu en fin helg och hoppas solen skiner på dej...
    Kram bia

    SvaraRadera
  9. Otroligt vackra Foton ♡ ...
    /Kram du fina & ha en underbar kväll!

    SvaraRadera
  10. Det är det som är så härligt med fotografering! En ständig källa till glädje och så finns det alltid rum för förbättring! Härligt med fotokurs!

    SvaraRadera
  11. Glädjen att lära sig nåt nytt är en speciell glädje tycker jag

    SvaraRadera
  12. Det är verkligen glädje att få lära sig nya saker. Själv fotar jag bara med mobilen, nu gör tiden. Orkar inte släpa på kamera och vill snabbt fånga ögonblicken. Alternativet är sämre bilder, men vad gör det mig? Dottern har högre krav och henne går ju att "hyra in" vid behov.
    /P

    SvaraRadera
  13. http://stockholmfotomaraton.se
    Visst låter det hur kul som helst?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken! :-) Låter verkligen trevligt.

      Radera
  14. Ååh så kul! Jag skulle också gärna gå en sådan kurs, men har inte hittat någon... inte än, men kanske någon gång :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Vilket fint "tema-ord", din tolkning är fin, både i text och bild. trevlig kväll! Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Fina bilder!
    Så roligt med fotokurs! Jag skulle också vilja gå. Det skulle vara roligt att veta lite mer om alla inställningar.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  17. Du som knäpper så fina bilder redan! Man jag tror att man får väldigt mycket mer ut av en kurs om man har grejat mycket på egen hand först. Som du har gjort. Då har man lite funderingar, frågor och undringar så polletterna har nånstans att ramla ner under kursens gång. Så har det i alla fall funkat på mig. Hoppas du får en fin och solig dag i morgon så du kan fota mycket :-) Kram

    SvaraRadera
  18. Du tar jättefina bilder, det ser jag både
    här och på IG. En systemkamera skulle jag
    vilja ha också, men det har inte blivit av.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  19. Vackra bilder! Visst är det härligt att gå på kurs, man blir så full av energi och inspiration! Det är glädje,

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥