tisdag 28 juli 2015

Herbarium

En av de soliga dagarna förra veckan plockade jag fram min gamla växtpress som jag har fått. En gammal i trä, väl använd men inte av mig. Tänker att det vore roligt att göra ett eget herbarium, en egen växtsamling.

Gammal växtpress

Två växter plockades. En vildvuxen baldersbrå och en rabattväxt toppklocka. Baldersbrån med tunn stjälk medan toppklockan har en kraftigare stjälk.


Det blir ett försök att se hur länge de måste ligga i press innan de torkar. Naturligtvis olika tid då de är olika i grovlek. Jag ska pröva mig fram. 

Baldersbrå

Jag tänker att det ska bli ett herbarium av växtligheten som finns på gården och längst dikeskanterna. Ett herbarium av byaväxterna.

Toppklocka eller byaskvaller

Ett fint sommarnöje som jag kan hålla på med i flera somrar. Kanske en blomsterfamilj per sommar...

17 kommentarer:

  1. Att torka och pressa blommor står på min lista också, en dag. Tycker det verkar vara ett rogivande pyssel och ett bra sätt att spara minnen på.
    Fin dag till dig.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Åh,sååå underbart & fint ♡ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det ser ut som en prästkrage, baldersbrå har inte sådana blad:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt av dig - visst är det en prästkrage. :-)

      Radera
  4. Vilken härlig ide´. Pressa blommor höll man på med i sin barndom. La dem mellan bladen i tjocka böcker. Du måste visa oss de färdigpressade växterna sen. Glöm inte!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har också haft en växtpress eller kanske har i någon gömma. När jag gick på seminariet ingick det att pressa ett antal växter. I skolan köpte jag in av mindre storlek och mina elever och jag pressade blommor och blad och gjorde egna små floror. Och naturligtvis tränade de på att lära sig namnen. Det var uppskattat. Roligt att se att du ska göra det.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Vilken fin idé! Att göra ett herbarium med de växter som man har i närheten är ju extra kul så man lär sig vad alla heter också. Det vore något för mig som är ganska dålig på växtnamn.
    Lycka till, kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Torkade och pressade blommor kan ge många minnen. Vid min senaste flytt hittade jag blommor i en tjock roman och de har legat där i snart tjugo år och jag fick dem av min första kärlek. Fin kväll till dig!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. När jag var barn torkade vi ofta blommor i tjocka böcker, men jag minns inte att vi använde dem till något sedan. I ett av våra uthus finns en gammal växtpress och nu känner jag för att plocka in den, man kan ju göra något trevligt av torkade växter.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Va roligt att pyssla med att pressa växter.
    När jag var liten använde vi stora tjocka böcker.
    Men mest till löv.
    Hoppas ni njuter och har det bra! ♡
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Så spännande! Kommer jättefint! Och vilka underbara pioner du har fått! Älskr pioner. Vi har en buske på tomten och det brukar bli hur många blommor som helst, men i är blev det bara några få.
    Kul med älgen som knappt var rädd för dig. Jättefina foton! Ha en fin fortsättning på veckan! Kram

    SvaraRadera
  11. Så trevligt. Du får visa hur det blev när de har pressats färdigt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Så roligt. Det blir säkert jättefint.
    Kommer ihåg att jag pressade blommor i böcker när jag var liten.
    Vilken bra bild du fick på älgen på vägen.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  13. Jag har inte varit i närheten av ett herbarium sedan jag gick i skolan, men så kul jag tyckte det var då.

    SvaraRadera
  14. Vilken kul idé att göra av alla växterna på gården!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  15. Kul att pressa växer....det gjorde jag sist när jag gick i små skolan...men det är fint !! Men då pressade man i tunga böcker, hihi...hoppas du har det bra ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  16. Så charmigt att pressa växter, blir fina tavlor att rama in! Mysigt!
    Kram P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥