tisdag 14 juli 2015

Kakfat på loppistallrikar

Nu på sommaren är det lite av loppistider. Förutom de loppisar som är öppet året runt kan man hitta en och annan sommarloppis efter landsvägen. Något det finns gott om på loppisar är porslin. Idag tänkte jag dela med mig av ett roligt tips på gå-bort-present - att göra ett eget kakfat i etage.

Tre tallrikar av olika storlekar.

I ett tidigare inlägg, Recycling av tallrikar har jag beskrivit lite översiktligt hur du kan göra. Själva metallpinnen kan beställas på webbutiker. Jag har köpt mina på en inredningsaffär. Det jag tänker är att hobbyaffärer också kan ha dem. 


Själva metallstången finns i olika färger och modeller. I det här inlägget har jag en bronsfärgad metallstång och i det tidigare inlägget en svart metallstång. Stången är lätt att montera fast och också lätt att montera lös. Tänk på att inte diska i maskin då porslinet är oglaserat i hålet där du borrat. 


En assiette, en djuptallrik och en stor tallrik blev det den här gången av samma porslin. Det blir riktigt fint om man blandar olika sorters porslin, men där färgskalan blir den röda tråden i kakfatet. Det översta fatet kan också bytas ut till en temugg eller kaffekopp. Det är bara fantasin som begränsar.


Ett litet tips i semestertider. En personlig present att ta med sig när man ska iväg på trevligheter.

13 kommentarer:

  1. Himla trevligt! Jag har länge funderat på att göra ett sådant kakfat men det är liksom borrningen som gör mig osäker...skulle förmodligen spräcka alla faten till idel småskärvor.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Jättefint tips. Jag tycker ditt val av tallrikar blev fint, samma sort gillar jag mest. Lycklig blir den som får detta vackra välgjorda somriga kakfat.

    Må gott i sommaren!
    Kramar från Eva-Mari

    Ps Har aldrig hört talas om myror bland pionens rötter... sockerknölar??? Hade 13 olika pionbuskar tidigare och aldrig såg jag en myra, jo på knopparna ibland... men det är ju helt ofarligt.

    SvaraRadera
  3. Sådana fat är väldigt fina - och jag gillar verkligen återbruk :) Men, är det inte svårt att borra i porslinet?
    Kanske är det som med mycket annat - inte svårt när man kan? ;)
    Önskar dig en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tejpar ett kryss med maskeringstejp där jag ska borra och kyler ner med kallt vatten. Fungerar finfint! :-)

      Radera
  4. Så fint det blev. Somrigt med lite fika på dem. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Så otroligt vackert ♡ ...
    Tänk att ha gottia bakverk på ett sådant - Läckert!
    Ha en fin dag/Kram

    Pst...
    Följer dig men inte genom mail som innan,det uppdaterades så sent!

    SvaraRadera
  6. Åh, jag har tänkt att göra ett sådant fat så länge! Har till och med köpt mittpinnen men sedan har det inte blivit av. Nu är det nog dags i alla fall, tack för "knuffen" att komma igång!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Ett jättetrevligt tips. Det blir som en Afternoontea-dukning med ett sådant fat fyllt med godsaker.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Metalltången är riktigt fin och passar till porslinet! Porslinet är dessutom vackert och jag tycker det är finast när man har samma mönster på alla faten. Kanske att jag gör ett våningsfat - men det får nog vänta till den mörka årstiden.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. De är verkligen jättefina och har också blivit väldigt poppis. Har sett på lite olika marknader att de säljer hemmagjorda våningsfat. Du kanske ska börja sälja :)

    SvaraRadera
  10. Vad du är duktig! :)
    Det där blev ju jätte fint!
    Det gäller att hitta på saker att göra de dagar vädret inte visar sig på sin bästa sida!
    Men idag hade vi riktigt fint nästa hela dan.
    Kram till dig! ♡
    Susanne

    SvaraRadera
  11. Vilket bra tips !!!
    Så himla fint :) och väldigt sött när man bjuder på kaffe och kakor eller som du sa, att ge bort !!
    Stor kram till dig finaste

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥