onsdag 15 juli 2015

Livet på balkongen

I huset finns en balkong. I västligt läge. Den glömdes från början bort att den fanns. Jag satt på bron upp till huset eller i en stol ute på gräsmattan. Tänkte aldrig på balkongen. Den fanns liksom inte. Märkligt, eller hur?! Tills en blåsig vårdag när jag skulle vädra sängkläder och jag inser att på balkongen är det mer lä. Det var också lite varmare där än att sitta på bron. 

Blommade Dr Westerlund

Ett litet runt kafébord och två stolar införskaffades. Och sedan har balkongen blivit en favoritplats. Balkongen är liten. Det är precis så att bordet och stolarna ryms, men jag har ändå pyntat lite med blommor längst balkongräcket och även i vädringsställningen som sitter mot husväggen.


Vid balkongen står två björkar som det finns fågelbon i. I våras när jag satt där och njöt kunde jag studera björktrasten som matade sina ungar. Och gissa vad?! Naturligtvis passade jag på att fotografera. I inlägget Naturens närhet kan du se två fotografier på björktrasten med ungar, och älg samt björnspår.

Mysfarbrorn

Inte bara jag trivs på balkongen. Mysfarbrorn och Blåöga kan sitta där hur länge som helst. Blåöga i skuggan och Mysfarbrorn sätter sig gärna i solen. Det ser nästan ut som om han solar. Mysfarbrorn älskar solljus och lägger sig alltid i vårens första solstrimmor som skiner in genom fönstret. Jag kan riktigt se hur han njuter.


Jag sitter gärna och pysslar med något. Korsord, tittar i tidningar. Tänkte i våras att i sommar ska jag sitta och måla akvareller på balkongen. Men måla akvareller har det inte alls blivit av... penslarna har inte ens tittat fram ur lådan... Tror att det beror på det allt för oftast mulna vädret. Men det är ingenting att hänga läpp för. Jag har i alla fall njutit av att sitta på min lilla balkong. Precis som mina hundar.

Hur tänker du runt uteplatser och balkonger? Vad är viktigt för dig när du ska sitta utomhus och njuta? Läser du böcker, tittar i mobilens appar som instagram, facebook, lyssnar du på musik eller bara sitter och solar? 

20 kommentarer:

  1. Härligt med en balkong. Jag gillar många sittplatser i trädgården. Men har oftast inte ro att sitta där utan påtar runt i trädgården. Annars solar jag gärna och läser en bok. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt & naw,goaste Mysfarbrorn så vacker ♡ ...
    /Nospuss & Kram denna soliga dag!

    SvaraRadera
  3. Jag tänker lugn och ro i första hand och något vilsamt att fästa blicken på. Gärna lite fågelkvitter. Och så en bok naturligtvis.

    Man riktigt kan se av dina fina bilder hur bra ni trivs där, på balkongen. Och du, tack för dina fina kommentarer inne hos mig. /Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt att upptäcka en sådan pärla hemma hos sig själv - ett ställe som bara väntar på en :D Vi har flera terrasser med möbelgrupper, men vi åt just frukost på trätrallen på bron ;) Och ibland sitter jag på spången och dinglar med fötterna över diket. Det är härligt att flytta runt och pröva nya ställen.

    Hoppas att du får en fin dag! Här ser det faktiskt ut att kunna bli bryggväder precis hela dagen. Ska njuta som bara den :D

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  5. Så mysigt med en balkong. Här är altanen snart helt färdig det saknar bara ett tak som mannen ska lägga nästa vecka. Längtar så efter att kunna sitt ute och mysa när det regnar ;)
    Så fint ditt kakfat blev i förra inlägget, sådant gillar jag ;)

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  6. Mysigt med en liten balkong för tankar och korsord. I år har jag bara suttit och njutit av värmen och solen, eftersom de soliga dagarna är sällsynta i år.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Jag älskar vårt nya uterum!! Hade jag bott i lägenhet hade balkong varit ett måste. Jag gör typ allt det där du skrev när jag är ute. Kanske inte alltid samtidigt!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det ser ut att vara en vilsam plats. Sådana behöver vi i våra liv :)

    SvaraRadera
  9. Jag älskar trädgården på kolonin och altanen hemma!
    Det beror nog på vädret vad jag hittar på där ute! :)
    Men allt du tog upp som exempel förekommer nog!
    Kram till dig fina Helena!
    Susanne

    SvaraRadera
  10. Härligt med balkong, man får ju en bättre utsikt! Min plats vid stugan är altanen och oftast i en lugn vrå eftersom det nästan alltid blåser mycket. Där sitter jag och läser eller virkar. Det finns också en plats där träden skuggar och där ligger jag ofta och tar en middagslur under semestern. Hemma har vi en jätteträdgård så där hinner jag oftast inte sitta men jag har några sittplatser vid doftande rosor.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Va mysigt det låter med din balkong!
    Tja, jag gör nog alla de där sakerna du beskrev. Jag har några olika platser att välja på, tycke det är bra. Jag sitter gärna på altantrappan, fikar och äter frukost, eller sitter bara och tittar ut över ägorna...*fniss* sen finns det skuggad plats nere i trädgården eller solig uppe på altanen.Balkong har jag ingen men har haft en gång när jag bodde i lägenhet, det var mysigt! Hur som helst, vi behöver ha några såna här platser att vara på!

    Ha det gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Att få sitta i lä att få ha en härlig utsikt och kunna ta ett glas vin eller en kaffe att få sitta i lugn och läsa en bok eller lyssna på en sommarpratare det tycker jag om
    Härliga bilder som gör en glad och känner att det njuts :)
    Kram till dig finaste

    SvaraRadera
  13. När du skriver om din balkong så tänker jag direkt på dotterns. Hon bor i ett hyreshus .Hennes balkong är en hel trädgård. Där finns förutom en blomlåda , kryddlåda, tomatplantor som nästan växer upp till grannen , chili, sallad , gurka , jordgubbsampel m.m.mm. Det är en oas. Ändå har de fått plats med ett litet bord och två stolar. Även jag som kan springa runt i en stor trädgård gillar att sitta där mitt i allt det gröna. Underbart. Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Vilken oas! Jag har varken trädgård eller balkong men är glad ändå:)! Mest saknar jag husets trätrappa med eftermiddagssol...

    SvaraRadera
  15. Jag vill ha det mysigt och växter runt. Sen önskar jag verkligen att jag hade mer tid, eller ro att bara sitta och ta in. Men det har jag inte.
    Vilka fina bilder på Mysfarbrorn. Visst njuter han.
    /P

    SvaraRadera
  16. En mysig plats du hittade och den fick tydligen betyget MVG av hundarna med. Min favoritplats är under vårt plommonträd. Där äter vi alla måltider när det är bra väder och det är så mysigt att sitta där och läsa eller handarbeta.

    SvaraRadera
  17. Din balkong ser ut att vara en vilsam plats. Och vad jag brukar göra.....har jag bara tillräckligt med batteri i min mobil passar jag ofta på att lyssna ikapp någon av sommarpratarna som jag missat.....eller läser förstås.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  18. Åh vilken mysig plats du hittat där! Härligt! Ja nu när jag flyttat irrar jag runt lite och försöker hitta den där ultimata platsen runt huset att sitta på...lagom med sol, inte för blåsigt osv, inte lätt. Oftast tar jag med mig kaffekoppen och en tidning och sätter mig på trappan till groventrén, där är tyst och soligt där...
    Jättefina bilder du bjuder på!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  19. Åh vilken mysig plats du hittat där! Härligt! Ja nu när jag flyttat irrar jag runt lite och försöker hitta den där ultimata platsen runt huset att sitta på...lagom med sol, inte för blåsigt osv, inte lätt. Oftast tar jag med mig kaffekoppen och en tidning och sätter mig på trappan till groventrén, där är tyst och soligt där...
    Jättefina bilder du bjuder på!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  20. Jag sitter med ett stort leende efter att ha sett dina bilder på blåöga och mysfarbrorn! Så underbart söta de är! :-)
    Vi har också en balkong. I västerläge från vårt sovrum. Den blir lätt bortglömd men såna här svala sommardagar så kan solen värma riktigt skönt där på morgontimmarna. Jag brukar ställa klockan på lite tidigare tid än vad som är tiden för att stiga upp och gå och sätta mig där. Då kan jag halvsova i solen en stund och lyssna på fåglarna. Ett helt underbart sätt att vakna till på!
    Kram / Maria

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥