torsdag 16 juli 2015

Mulen sommarkväll och mindfulness

Har du sett ritböckerna som finns för vuxna? Du vet sådana där fyller-i-böcker som man köper till barn och färglägger innanför de svarta linjerna.Via instagram upptäckte jag att de fanns och införskaffade en stor målarbok och ett mindre för att måla vykort. Tänker att det här är trevligt att pyssla med regniga och mulna dagar när man inte vill lösa korsord eller läsa en bok.


Igår kväll var just en sån där dag att bara pyssla, men ändå göra ingenting. Hittade några vässningsbara färgpennor i en låda och började fylla i. Tiden sprang förbi. Fyllde i färger, blomma för blomma och blad för blad. Tankarna rusade inte iväg någonstans utan stannade kvar i handen och i görandet. Vilken mindfulness!!! Enkelt och vilsamt både för kropp och knopp. 


Helt prestigelöst. Utan mål. Ett vitt papper med svarta formationen blir sakta allt mer färgglatt. Stillsamt. Jag förstår varför barn kan sitta i timmar med dessa fyller-i-övningar. Och jag kan verkligen rekommendera detta. Satt i köket och pysslade på, samtidigt som jag småpratade med andra i familjen. Ett korsord eller en bok kräver textens fokusering. Här behövdes inget annan närvaro än handens rörelse över papperet.


Jag satt och småpratade med den som bakade en kaka i köket. Ett plus att sedan få smaka av den alldeles nybakta ljuvligt goda kakan. Ja... det måste erkännas... jag tog flera bitar... Med gott samvete! Ekologiska ägg och lokalproducerat smör. Kokosflingorna var också ekologiska.


Mindfulness och avkoppling en mulen onsdagskväll. Vilsamt och trivsamt.

9 kommentarer:

  1. Låter både mysigt & gottit ♡ ...
    Soliga Kramar fina du!

    SvaraRadera
  2. Perfekt sysselsättning när man lyssnar på ljudbok också :) Jag gillar dem skarpt!

    SvaraRadera
  3. På Ica Maxi finns tre olika sådana böcker och jag har tänkt köpa dem. Minns när jag var barn, jag älskade sådana målarböcker och det var så rogivande att måla i dem.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips! Bra tidsfördriv när man inte vill göra något särskilt!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Har inte sett de målarböckerna, var kan man köpa dem? Det är roligt att sitta och fylla i innanför strecken. Nu undra man ju vem som var i köket och bakade den goda kakan.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Bra tips - helt nytt för mig.
    Jag har fått balkongen inglasad så nu bor jag där och måste kanske skaffa mig variation på sysselsättning
    Ha det bra.
    Kram Viola.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar mandalas. Just för att det blir avkoppling, bara att följa handen.
    Härlig stund, med mandalas och kaka.
    Kram och fin helg// Hannis

    SvaraRadera
  8. Detta vore nog någonting för mig som är så himla rastlös och hispig och måste ha något för händerna hela tiden...kanske borde införskaffa en sådan målarbok.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  9. Så trevligt det låter. Vi köpte liknande böcker på netto. Visst är det skoj och rogivande. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥