fredag 24 juli 2015

Natur

I måndags åkte jag ut på en tur för att försöka spana efter älg. En vacker och solig norrländsk kväll vid 21-tiden. Underbara norrländska sommarkvällar! På vintern, om ett halvår, mörkt med bara några timmar med dagsljus varje dag. Nu precis tvärtom. Här kommer några foton från kvällen.

Kvällsljus över ån och taigan, stora barrskogsbältet.

Klockan 21 längst byavägar

Baldersbrå

Kvällssol över sjön

Jag fick frågan i ett tidigare inlägg om jag hade fått se någon älg då jag åkte ut den här kvällen. Ja, det fick jag. En ung pinntjur som länge betraktade mig medan jag fotograferade innan den bestämde sig att i lugn och ro promenera över vägen. Med pinntjur menas att den inte fått några ordentliga horn utan endast ett par pinnar som sticker fram under basthuden. 

Pinntjur i vägkanten


Det här är mitt bidrag till Fröken Fotos utmaning Natur. Vill du se andras tolkningar eller vara med? - Klicka här!

23 kommentarer:

  1. Naturen uppe i Norrland är ju Helt otrolig.
    Jag blir lika glad varje gång du gett dig ut på en fotorunda.
    Kul att älgen lät sig fotograferas så snällt.
    Riktigt fin var den!
    Snart dags att kliva upp och äta en god frukost ute i trädgården! :)
    Solen lyser på oss idag!
    Många kramar till dig raring! ♡

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig sett en älg på så nära håll. Däremot finns det gott om dovhjortar i skogen där jag promenerar.

    SvaraRadera
  3. Vackert... Gillar naturens alla olika skiftningar!

    SvaraRadera
  4. Waoooo,vilka fantastiska foton & älg mé hihi så fin ♡ ...
    /Soliga Semesterkramar från mig!

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig och väluppfostrad älg som poserade så fint:)! Bilden på landsvägen är magisk, så fin!!

    SvaraRadera
  6. Så vackra bilder! När man bor i en stad om än liten, är man alldeles för sällan ute i naturen.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  7. Mäktigt! Både älgen och naturen. / Birgitta

    SvaraRadera
  8. Det är vackert här uppe! Just nu är det ju så fantastiskt grönt ute!!
    Men jag vill inte träffa på någon älg ensam i skogen, det är jag för rädd för!
    Men superfina bilder :-)

    SvaraRadera
  9. Så häftigt att få en riktig älg på bild. Härliga naturbilder. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder...
    Älg ser man ju titt som tätt här nere i Småland

    SvaraRadera
  11. Men åh vilka ljuvliga naturbilder, vad fint du har fångat ljuset i de olika bilderna! Och vad magiskt att få möta en älg och fånga den så fint på bild utan en skakning på handen. Jag hade nog trasslat in mig i kameraremmen och snavat i gruset och skrämt bort älgen! Vilken lyckad fotokväll du fick! Kram

    SvaraRadera
  12. Så fantastiskt vackert och tänk att ha det så ljust ute när klockan är 21. Förstår om ni njuter.
    Härligt att få se en älg och lyckas fånga den på bild med är inte dåligt. Fint bidrag.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  13. Helt fantastiska bilder!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Ståtlig herre!
    Vackra bilder, det där förtrollande ljuset, underbart.

    SvaraRadera
  15. Åh så vackert !!!........på sista bilden ser det ut som du satt dit bilden på älgen på bilden...magiskt !!
    Ha det gott nu i helgen....här skiner iaf solen....i morgon kommer regnet !
    Kramis bia

    SvaraRadera
  16. Åh så vackert !!!........på sista bilden ser det ut som du satt dit bilden på älgen på bilden...magiskt !!
    Ha det gott nu i helgen....här skiner iaf solen....i morgon kommer regnet !
    Kramis bia

    SvaraRadera
  17. Naturen i Norrland är fantastisk men tyvärr så blev vårt senaste besök förstört av all mygg och svian. Det gick helt enkelt inte att vara ute alls. Synd på fina dagar och kvällar när man snällt får stanna inne. Det har ju varnats för att det skulle bli gott om mygg i år och i Vilhelmina stämde det verkligen. Hu då!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  18. Så fint med ljusa sommarkvällar och jättefina bilder. Det är något speciellt med sommarkvällar, lyxigt, vackert och avkopplande. Vad fint att du kunde fånga älgen på bild.. Fin kväll till dig! Kram Lena

    SvaraRadera
  19. Och där kom den vackert spatserande precis lagom :)
    Våra älgar tröttnade på att vänta på vår fotosafari och ville gärna visa upp sig så de spatserade genom trädgården i går ;) Inte fick jag några bilder för det - men i minnet finns de kvar :)
    Hoppas gemensamma semesterveckan innehållit mycket fint!

    SvaraRadera
  20. Så vackert! Häftigt att komma så när älgen....Kram Anette

    SvaraRadera
  21. Väldigt vackra foton som vanligt!¨
    En tidig morgon när jag gick en runda i skogen kände jag mig plötsligt väldigt iakttagen. När jag vred på huvudet stod 4 fullvuxna älgar kanske 10 meter ifrån mig och bara tittade. Det blev en suddig bild med mobilen där jag zoomade så mycket jag kunde. Sen smög jag vidare och de stod lugnt kvar och tittade efter mig.

    SvaraRadera
  22. Pinntjur var ett nytt ord för mig. Sett dem har jag ofta då jag växte upp vid en älgrik skog. Mäktigt djur.

    SvaraRadera
  23. Vackra naturbilder och oj oj oj vad de där är stora. Jag erkänner... har väldigt mycket respekt för de där djuren :) Mäktiga är de!

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥