tisdag 7 juli 2015

Sommarhatten

Saker är världsliga ting, men har en förmåga att aktivera minnet. För att inte tala om dofter. En hund glömmer aldrig en doft som den stött på som valp. Springer en hund sin väg, ska man lämna ett av sina klädesplagg på platsen där hunden stack. Då kommer hunden att lägga sig där när den kommer tillbaka. Om en hund springer bort är det inte är säkert den känner igen sin ägare. Genom att röra sig i en cirkel runt hunden kommer personens doft att nå hunden och den minns vem det är. Lite samma sak är det med människan och doftsinnet. Här kan du läsa mer om människans minne genom doften. Även om inte saker doftar kan de skapa emotionella känslor. Barndomsminnen som sveper förbi. En sådan sak är den här sommarhatten. Min mors sommarhatt.


Jag bestämde mig för att behålla den. Den ger en märklig känsla av hennes närvaro. Just därför att jag i minnet kan se henne sitta där med hatten på huvudet i vit kortärmad blus och ett par shorts. Liten och nätt med ett rödbrunt hår där de ostyriga lockarna tittar fram under hatten. En sak, en sten, en husknut, en träslev - ja, precis vad som helst - kan skapa minnen så starka att det nästa känns som om en repris. Kan du känna igen den känslan?


Sommarhatten får bo på min vita skåp i köket. En tygängel som också är en minnesskatt har jag satt bredvid. I sommar får de sitta där och skapa sommarminnen. Sommarhatten emotionellt viktig och samtidigt en söt och återbrukad inredningsdetalj. Har du någon sak som skapar viktiga minnen hos dig?

15 kommentarer:

  1. Godmorgon
    Hatten är jättefin och du skriver så fint
    om din mamma. Och just det där med dofter
    är så intressant, ofta kan ett minne dyka upp
    vid en viss doft.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Så fint att din mormor finns där och ger dig kärlek genom sin hatt! Ja, nog har jag många minnen runt mig, några mycket trygga barndomsminnen, viktiga och tröstande... några från släktens historia långt bak som ger styrka. Mjölbyrån från morfars barndomshem, glaskannan från farmor, pallen från mormor... men lilla tavlan från morfars farfar med en födelsedagsdikt till sin sonhustru... den viktigaste och käraste!

    Ha en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... äsch, jag menade din mors sommarhatt såklart!

      Radera
  3. Jag sparar minnen med musik. En låt på radion och jag kastas tillbaka till barndomens kök eller en fest med någon speciell person.
    /P

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt fint & ♡ -ligt,spännande detta mé dofter/Kram finaste & ha det så gott!

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastiskt vacker hatt och vilket härligt minne.
    Fin dag önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  6. Vilken ljuvlig sommarhatt. Jag borde nog ha en sådan , med knytband under hakan. Jag har nästan alltid keps, gärna bakvänt. Men imorse gick det åt skogen. Eller rättare sagt . . . åt nässelhögen. Vinden tog tag i den och kastade den ner i ett "hie" med nässlor och snår. Gillar inte att tappa saker så vi får se hur vi kommer åt den.
    Minnessaker har jag också ,lite varstans. De flesta är från min mamma . Och ofta tänker jag på vad hon ofta sa. "Det här ska du ha en gång" . Det kändes som hon menade att det skulle vara ett närvarande minne. Och så har det också blivit.
    Vilket vackert skåp du har.
    Ha en härlig dag. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Dofter ger så många minnen och särskilt från barndomen, tror att man uppfattade dofter på ett speciellt sätt som barn. Doftminnena är alltid förknippade med bra och positiva saker tycker jag.
    Din mammas hatt är så fin och jag tycker du ska använda den soliga dagar.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Åh, vad jag känner igen det! Jag lyckades en gång söva min dotterson genom att plocka upp ett av hans mors nattlinnen ur tvättkorgen och lägga det över axeln på mig - ett genidrag:)! Och vilken fin hatt, jag äldkar hattar!

    SvaraRadera
  9. Minnen kommer med dofter o musik för mig
    Hatten var så fin, älskar hattar och bär precis sånna här stråhattar på sommaren :)
    Hoppas du haft en underbar tisdag finaste
    Kramisar

    SvaraRadera
  10. Håller med att minnen kommer med saker. Dofter har jag inte tänkt så mycket på. Tack för hundtipset att lägga något som doftar mig så de hittar tillbaka. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Vi har kvar Mamma Gertruds stickade ljusblåa väst. Den bara liksom är Mamma. Vi använder den också. Turas om då den är varm och skön och vi ofta har det lite dragit här hemma. Västen stickade Kulturtanten till Mamma när hon var 17-18 år och är fortfarande som ny.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Saker kan verkligen förknippas med minnen. Men jag är lite dålig på att ha dem framme. En fin ide att låta en minnessak pryda en plats hemma. Hatten är ju jättefin på skåpet! Kram

    SvaraRadera
  13. Fint! Jag har några grejer från min farmor framme bla en stor leksakshäst hon hade som barn som sen jag och mina syskon lekte med hos farmor och farfar.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  14. Doftminnen är fascinerande. Ibland händer det att man känner en doft och reagerar på den, positivt eller negativt, och man känner hur ett glömt minne försöker tränga fram :) något som kan hålla de grå igång i flera dagar!
    Olika händelser i min historia gör att jag inte har så många minnessaker kvar - men jag har lärt mig att minnena inte blir färre eller förminskade för det :) en skön vetskap. Saker är, verkligen, bara saker - även om jag valt att behålla fler minnessaker om jag bara kunnat :)
    Önskar dig en fin lill-lördag!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥