onsdag 1 juli 2015

Sommarkvällens ljus

En stund... på kvällen... vid sjön... Livskvalitet! Svårt att tänka sig att det är kväll. Känns mer som mitt på dagen. Norrland har årstidskontraster.


På ena sidan sjön är det långgrunt och på den andra sidan rejält djup då den ligger i en förkastning. Förändringen i förkastningen kändes för två höstar av rejält och marken skall så jag trodde att en traktor hade kört in i ett gårdshus bredvid. 


Natur åt alla håll. Oftast är man ensam när man är här och badar. En fin plats i den norrländska naturen. Rofyllt, tyst och stilla. Långt från städernas snabba takt och ständiga brus.


Kvällsljuset faller in på bryggan och maskrosorna blommar i kapp med kvällssolen. Andas lugnet. Ett plast hörs från vattnet. 


Mysfarbrorn kan inte hålla sig ifrån att bada. Springer ut i vattnet, in på stranden och ut i vattnet och håller på så här ett tag... tills han börjar rulla sig i sanden. Jag får lov att avbryta, locka ut honom i vattnet och bära upp honom i gräset.


Vackra och ljusa sommarkvällar som man längtar så mycket efter under årets mörkaste årstid. Gäller att njuta av varenda minut.

23 kommentarer:

  1. Så fridfullt! Dina bilder andas stillhet, precis det där vi behöver. När man bor i en stad, måhända liten, så saknar man ändå den där tysta stillheten som sommarnatten ger. Det finns småsjöar runt omkring här som nog kan ge mig detta men vi är helt enkelt dåliga på att ta tillvara på den möjligheten. Tack för att du påminner mig.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga bilder. Episoden med Mysfarbrorn påminner om livet med småbarn när man måste avbryta sig för att något inträffar :-) Naturen är underbar, inte bara för människor!

    SvaraRadera
  3. Men vilka fina bilder du tar. Ser underbart ut. Härligt att du skrev om att du börjat på boken som jag fått hem nu :)
    Ha en fin onsdag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Rogivande bilder. Känner igen det där med hundbad ...även på stranden. Det gäller att vara snabb. Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Jösses så vackra bilder!
    Den högst upp fastnade på näthinnan! :)
    Nu längtar jag upp dit.
    Bara några veckor kvar...
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Wow, vilka bilder!! De andas lugn och ro, stilla och mjukt. Så vackert ni har! Och dessa ljusa
    sommarkvällar/nätter, jag är allt lite avis där. Men ni är värda dem då de mörkare årstiderna är
    längre hos er.
    Idag länkar jag till dig på bloggen, hoppas att det var okej :)
    Fin dag till dig!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tycker om inlägget med hundkäx och länkat det från dig! :-) Fin dag till dig med.

      Radera
  7. Härligt vackra vyer och så spegelblankt. Sommaren i Norrland är speciell.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Så fantastiskt fint där du bor, magiskt.
    Och vilka krafter som rör sig i berget, under vattnet
    om jag förstod rätt. Kan tänka mig att det small rejält när
    det ändrade läge. Härligt för vovven och få bada.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Det är verkligen helt magiskt där du bor, och vilka underbara bilder du tar !!
    Man vill vara där !!
    Stor kram till dig finaste

    SvaraRadera
  10. Du milde så vackert. Min man som jagar i Norrland säger alltid. . . du måste följa med dit upp. Och jag förstår att där finns naturupplevelser av helt annat slag än här nere. Bilden med hundkäxen i förgrunden är jag speciellt förtjust i. Den är magisk.
    Fortsätt att skämma bort oss med vackra bilder. Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Så rofyllt och vackert, dina bilder är så fina! Förkastning vet jag inte vad det är men förstår att det läte lite oroväckande.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. En förkastning är när två stora stenblock ligger tätt ihop eller på varandra. Efter inlandsisen dragit sig tillbaka började marken sakta höja sig. Nere i Skåne ca 0.5 cm per år och övre delen av Västerbotten ca 2 cm per år. Markhöjningen gör att blocken i förkastningar ändrar läge och det blir ett litet jordskalv.

      Radera
  12. Åh så vackert. Ja det gäller att ta vara på varenda minut av den vackra sommaren. I helgen åker vi upp till Hälsingland, och jag tror att jag ska ta årets första dopp i havet då :-)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hej! Och tack för titten på min blogg! Beklagar sorgen efter din mamma, jag vet ju precis hur det känns.
    Underbara foton och ljuset, detta ljus!!! Saknar dessa ljusa sommarkvällar här "nere" i Uppland. Men jag som nattarbetare gillar i alla fall att solen går upp lite tidigare under sommarmånaderna..det är verkligen underbart!

    SvaraRadera
  14. Så vackert. Härlig bild på vovven. Visst får vi njuta nu när solen lyser. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Åh vilka vackra bilder och så fin vovve. Där skulle mina vovvar också trivas (och jag också...) Kram Suss

    SvaraRadera
  16. Waooo,otroligt vackert & vilken liten going "mysfarbrorn" ♡ ...
    /Nospuss & Kram i solen!

    SvaraRadera
  17. Så vacker plats :) och dina beskrivande ord- en oas i bloggvärlden!

    SvaraRadera
  18. Så vackra bilder! Lite läskigt med jordskalv, men tur att det var av det mindre slaget.
    Visst är det härligt med lugn och ro? Det behöver vi mer av i vår stressiga tid. Det ska jag ägna mig åt på semestern, lugn och ro...
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  19. Så fantastiskt vackert.

    Du 10000 steg är superviktigt tror jag,, jag har ett sådant där aktivitetsband och jag måste säga att jag blev chockad när jag insåg hur lite jag rörde på mig under en "vanlig" dag. Så nu är det 10000 steg som gäller och skulle jag upptäcka att det är några steg kvar på kvällen när det är dags att gå och lägga mig så får jag helt enkelt gå i hallen fram och tillbaka tills stegen är uppnådda ;)

    Fin kväll önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  20. Inte mycket som slår norrland på sommaren :-)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥