måndag 6 juli 2015

Tacksamhet - att göra det bästa av det man har

The secret of being happy is accepting where you are in life and making the most out of everyday. /Unknown


Eller som jag ofta säger - Ångra ingenting utan se det som en livserfarenhet. Ett slags fronesis. Vad är då fronesis? På min gamla blogg hade jag den kategorin och den finns fortfarande med på den här bloggen. Fronesis är ett gammalt begrepp som Aristoteles menade var vishetens kunskap. Klokheten som kommer med livserfarenheten och åren. Aristoteles talade om tre sorters kunskap, tre kunskapsformer, vilka är sammanbundna likt en triangel. Förutom vishetens kunskap, fronesis, är det episteme och techne. Mycket förenklat kan man säga att episteme handlar om kunskapen vi lär oss bland annat genom litteratur och studier. Techne är den kunskap som vi inte kan läsa oss till utan den kunskap vi får i görandet, kunskapen i själva hantverket. Jag tycker om det sättet att se på kunskap. Och i detta att hemligheten med att vara lycklig är att ta tillvara på det som finns runt omkring en och göra det mesta av det. En slags livsvisdom som kommit med åren. Att ta tillvara på detaljerna runt om oss och stunden just nu.


Några av den här veckans tacksamhetsglimtar är:
Denna tacksamhetsutmaning som Eva startat - att skriva ner det man är tacksam över skapar positiv energi
Humor
Familjen
Fantastiskt väder i helgen
En nyinköpt fotobok
Ett sms om att mitt beställda makroobjektiv har kommit
Alla fina ord som jag i veckan fått här på bloggen - tack!
Planeringen av en resa till en kennel - men, bara titta  :-)
Att Blåöga svarat bra på den högre medicindosen
Norrländska sommarkvällar

Vill du se vad andra är tacksamma över från gånga veckan eller vill du vara med i Evas fotoutmaning? - Klicka här!

11 kommentarer:

  1. Ett intressant inlägg och jag gillar din filosofi att man inte ska ångra något utan se det som en erfarenhet. Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Jag har en tatuering på underarmen som säger just "Jag ångrar ingenting" fast på franska!

    SvaraRadera
  3. Man ska inte ångra någonting, för just då, den gången man gjorde det var det rätt!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Så klokt sagt/skrivet...det tar jag till mig. Kram

    SvaraRadera
  5. Klokheter och kunskap :) och en lista fina punkter med tacksamhet - där utmaningen i sig är med! :) Hjärtevärmande!
    Stort tack för dina kommentarer - alltid :)
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  6. Låter jätte spännande med ett makroobjektiv.
    Inte för att jag vet vad det är! ;)
    Förstår att det måste vara ett jätte bra objektiv till kameran.
    Ha en jätte fin kväll!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Försöker också se det som livserfarenhet, de där man gör fel, ångrar. Inte lätt alla gånger men med perspektiv på det mesta så blir det lättare.

    Fin tacksamhet.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  8. Tacksamhet är ett fint ord ;)))......man får vara tacksam över vädret också....en sån här regnig och kylig dag tex....vill man gärna klaga på, men man får leva i nuet...man får se fördelarna istället för nackdelarna......kram bia

    SvaraRadera
  9. Vilket fint inlägg! Nu fick jag lära mig massa nytt. Och lika fin lista som alltid! Åka till kennel och bara titta - tror du själv på det ;) Familj, humor, fotobok, så mycket fint! Och vad roligt med macro (vill också ha) :)

    SvaraRadera
  10. Riktigt klokt ♡ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥