måndag 20 juli 2015

Tacksamhet - att gräva i jorden

Idag är det måndag och dagen för reflektion över den gånga veckan. Men först tänker jag berätta om gårdagens projekt. Igår var det verkligen en intensiv dag! En rabatt grävdes om, lupiner klipptes bort så att en ung aroniabuske och ung syrén inte ska försvinna i alla lupiner. Vi har nästan en lupinåker på baksidan av huset som vi håller i schack. Lupinerna vill jag inte de ska sprida sig då det är en art som tar över allt och konkurrerar bort alla andra växter. Och sedan har jag en vision om att göra en liten trädgård där lupinåkern är, intill det tänkta orangeriet.

Blomsterrabatt full med blommor och lika mycket ogräs.

Sedan gjorde jag en vegetarisk lasagne på zuccini och champinjoner. Därefter en paj på jordgubbar och rabarber. Och som grädde på moset - en fotosväng för att se om jag kunde hitta någon älg att fotografera. I allt hann jag också njuta av solen, en kaffepaus och promenader med hundarna. Tänk så effektiva en del dagar blir! 

Stäppsalvia en av mina favoritblommor, precis som lavendel.

När huset köptes så fanns en rund blomsterrabatt precis på samma ställe. Vi grävde om den då och planterade blommor. Satt dit ett grönt plastkantband som en gränslinje mot gräsmattan. Förra sommaren kände jag att ogräsen hade tagit kommandot där och de blomster jag ville ha mer eller mindre försvann. Jag bestämde mig för att i sommar ska rabatten grävas om. Så igår började jag och mannen i mitt liv att gräva om rabatten. 

Jag skrapar bort de sista jordresterna från markduken.

En timmes grävande så var växter och jord borta från rabatten. Effektivt arbete. Två återbrukade skottkärror fick bli dagens hjälp. En skottskärra med de växter som ska sparas och en skottkärra med det som fraktades bort.


Det som tog tid var den nya rabattkanten. Jag har bestämt att jag vill ha rost i trädgården. Tycker så mycket om när material blir slitna med tiden och ger en helt annan karaktär än det blanka nya. Plåtskivorna som vi hade behövde svetsas ihop. 


Det hjälpte min man mig med. Även om jag har svetsat själv så kände jag att det var på tok för länge sedan för att jag skulle kunna göra bra svetsfogar. Det ingick som praktiskt moment i min annars väldigt teoretiska gymnasieutbildning en gång i tiden.


Plåtarna är inte rostig nu, men det går ganska fort när de står ute i olika väder att få en rostig yta. Nackdelen var att kanten upptill hade en skarp kant som någon skulle ramla mot. Ett kantband av armeringsjärn svetsades sedan på den vassa plåtkanten. Jag känner mig väldigt nöjd. Det blev så snyggt och tur att någon som kan svetsa också fick göra det. Ny markduk och översta lagret med jord är på plats, men inte riktigt klara. Det fixar vi i veckan.


Jag tänker att jag så småningom också ska lägga ut bilder på både den vegetariska lasagnen, pajen och går kvällens fotofångst. Vilka är då mina tacksamhetglimtar från förra veckan? Här kommer några:
Att göra saker tillsammans
Att solen tittar fram mellan varven
Fått tid att rensa ur 
Sovmornar
Att det är bra ibland att ta hjälp av någon som kan
Grabbarna Grus - Blåöga och Mysfarbrorn
Planering av orangeri
Gräva i rabatter
Vänner
Mitt nya makroobjektiv

Vill du vara med i Evas tacksamhetsutmaning eller se vad andra är tacksam för? - Klicka här! Som Eva skriver - Tillsammans gör vi vardagen ljusare!

13 kommentarer:

  1. Så flitig du har varit. Kommer bli fint med den rostiga kanten. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Oj vad duktiga ni har varit!
    Visst är det roligt att arbeta tillsammans.
    Och ni har ju gjort ett fantastiskt jobb!
    Roligt att få se en bild på dig! :)
    Ha en fortsatt skön semester.
    Vi ska lata oss hemma någon dag nu! ;)
    Många varma kramar till dig fina Helena! ♡
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Wooo,så du har legat i & fint blir det ♡ ...
    Ha en underbar eftermiddag/kväll!

    /Kram

    SvaraRadera
  4. Så flitiga ni har varit. Det är kul att ändra om lite i trädgårdens rabatter. Ofta märker man efter ett tag att det som planterades tillsammans inte funkar så bra utseendemässigt. Då är det enkelt att ändra om bland perennerna. Jag har sett nu att nästa år är det en rabatt som helt ska få ändra utseende.

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att se dig på bild med...

    SvaraRadera
  6. Så fin kanten blev som ni gjorde tillsammans. Jag gillar runda rabatter, har en också med ett rostigt gammalt hjul i.
    Nu är frågan om du fick se någon älg på din fotorunda?
    Sommarkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en ung pinntjur som fångades på bild. Ska visa bilden här på bloggen vid tillfälle. :-)

      Radera
  7. Tid tillsammans, rensa oh gräva ny rabatt - mycket härligt hos dig! Och så himla fint det kommer bli, jättebra idé med den snart rostiga stålkanten :)

    SvaraRadera
  8. Ser ut att vara en väldigt snygg kant!
    Gillar rost mot grönt och blommor. Levande på något sätt.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Så fint det blir :) och så mycket trevligare det är att jobba när man har någon att jobba tillsammans med! Hoppas ni hinner njuta av annat också på er gemensamma semestervecka!
    Önskar er allt gott!

    SvaraRadera
  10. Orangeri och lupinåker utanför, låter så
    himla fint. Lupiner är luriga, trivs dom så är det en
    väldig växtkraft och ibland inget alls. Så fint och bra
    ni fixade rabatten, gillar kantstödet.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  11. Det där blir jättefint! Nu fick jag lite inspirationen till trädgården där hemma som har fått en liten paus under tiden som jag är i sommarhuset. Egentligen hoppas jag på ett litet under, att något ska ha hänt där när jag är borta. Med två söner hemma på sommarferier är det inte omöjligt, särskilt som jag gav några hintar om var redskapen står och vad som behövs innan jag for... Kram :-)

    SvaraRadera
  12. Så trevligt ni smider tillsammans :) Jag har börjat förstå att det finns en frid i jorden, men en annan har bara måsten att gräva i jord ;) Som att gräva ned plintar, betongplattor för att gjuta eller fiberkabel 110 meter som gjorts i sommar ;) Men ni får till det fint :) Förväntar få se tacksamheter när rosten bitit sig fast senare... Härlig tacksamhet.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥