söndag 5 juli 2015

Tänka tvärtom och en gammal stol

Tänka tvärtom kan bli ganska bra! Jag köpte för flera år sedan en stor tavla med en ros. Blev helt förälskad i tavlan och den fick följa med hem. Sedan hittade jag inte någon bra plats att hänga upp den på. Och tänkte då - Varför måste den sitta uppe på väggen? Kan man inte ställa den på golvet?


Så blev det! Den fick en plats på golvet i köket. Praktisk också att plocka fram då jag ibland använder tavlan till fotoinstallationer. Stolen som står bredvid köpte jag fyra stycken av på loppis för ca 15 år sedan. Hittade dem på loppisens ladugårdsvind. Under stolarna står det initialer och året 1928.


Stolsdynorna var klädda med halm och ett gammalt vitt handvävt illa medfaret tyg. Halmen och tyget plockades bort. Stolarna fick sedan stå utomhus en hel vinter inklädda i svarta sopsäckar. -25 grader och kyla i flera månader tar död på alla eventuella småkryp som jag inte vill ha in. Efter att ha skrapat bort den flagnade gråvita färgen målade jag dem med ett tunt vitt färglager som jag slog ut med grävlinghårsfördrivare för att återfå gammal sliten karaktär. Buntade om med skumgummi och ett mer allmogeinspirerat blåvitt tyg. 


Nu står tavlan där på mitt sjuttiotalsgolv, bredvid den gamla skåpen från min mormors barndomshem. Tänkte tvärtom och blev nöjd!

11 kommentarer:

  1. Förstår att du blev förälskad i den tavlan...helt underbar! Vilket jobb med en stol, fast väldigt fin blev den. Det är det som är häftigt med loppis och återbruk. Man lägger ner tid och kreativitet och sedan blir ju föremålet betydelsefullt och kärt.
    Ha en fin söndag!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  2. Helt klart kan tavlor stå på golvet :) Sådant man tycker om är ju skönt att ha omkring sig!

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken underbar tavla!! ♥ Klart den kan stå på golvet.. :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  4. Tavlan är jättefin på golvet och den passar fint tillsammans med skåpet och stolen. Jag gillar tyget på din stol det är fint med blått och vitt. Önskar dig en fin söndag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Gillar när man kommer på egna idéer och gör som man vill! :)
    Det är så tråkigt att följa strömmen hela tiden!
    Hoppas du har haft en skön helg.
    Varm kram ♡
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Vilka fina naturbilder i de tidigare inläggen!! : )

    SvaraRadera
  7. Perfekt plats för just den tavlan! Och stolarna har du gjort så fina!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Åh så fint det blev med stolen...jättefin !!! och tavlan på golvet, helt klart bra...jag brukar inte hänga allt på väggarna heller ;))...ibland kan det bli finare att ställa tavlor och speglar på golv eller mot väggen på bord ;)...ha en fin morgondag !
    kram bia

    SvaraRadera
  9. Tavlan är verkligen en dekoration , men jag blev mest imponerad av stolarna. Signerade och så vackra i formen. Jag kan tänka mig hur de såg ut när du fann dem , men du har verkligen förvandlat dem med omtanke och tålamod. Supervackra. Tyget är helt perfekt.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Ljuvligt!
    Och att tänka tvärtom är alltid roligt. Få nya vinklar på saker.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  11. Åh,sååå otroligt vacker ♡ ...
    /Kram fina du & liten Nosispuss till sötaste "voffsen"

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥