tisdag 21 juli 2015

Trädgårdsrabatten nästan klar

Nu är den runda rabatten nästan klar. Några perenner måste köpas in, men jag vet inte vad jag vill ha. De blommor som nu är planterade i rabatten är växter som fanns i den gamla rabatten samt en växt som jag delat från en annan rabatt här på gården.

En blomsterfavorit, stäppsalvia, fick flytta med från den förra rabatten.

Praktbetonikan (tror jag det är) hade flyttat själv till den gamla rabatten och får vara kvar i den nyfixade rabatten.

Vitblommig purpurklätt tror jag den här vita söta växten heter. Några plantor fick flytta över från en annan rabatt.

Vattenmätaren ställdes tillbaka.

Även gullviva sattes tillbaka från den ursprungliga rabatten.

Nu kommer en fråga till dig - har du tips på växter som skulle passa i den här rabatten som har sol från alla tre väderstreck utom norr? Som du ser är det lite glest med växter, men inget ogräs längre. :-) Och så småningom kommer plåtkanten att bli rostig och fin.

7 kommentarer:

  1. Så vackert ♡ ....
    Hoppas du får många tips,personligen älskar jag Lavendel

    /Kram finaste

    SvaraRadera
  2. Oj så fint det blir! Dålig på blommor men det brukar bli fint när man blandar olika färger inte bara på blommor utan även på bladen. Jag fick lite fina blommor i somras som var mörkt röda i bladverket och det blir fint öven när det inte blommar genom det. Min rabattfavorit är Astilbe. Tålig. Annars skulle den inte ha överlevt hos mig :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är usel på vad som passar in var!
    Stäppsalvia är jag också sugen på att plantera lite!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Dålig på tips om vad som trivs.
    Rabatten ser fin ut i alla fall, hoppas du får lite tips av de som kan mer än mig!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Men oj vad skoj, hihi....du har gjort nästan precis vad jag hade tänkt att göra på min stora gräsmatta i stan....en liten upphöjning med växter på två platser på gräsmattan....nu blev jag ännu mer inspirerad att göra så...kanske skall jag ha sten i stället för plåt, men det där var ju också en bra idé...var har du hittat plåten ??....mulet idag och ingen riktig värme...det var väderleksrapporten för idag....
    Hoppas du har det bra ;))
    Kramis bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plåtspill kan du hitta på olika smidesverkstäder. Om du inte hittar plåt kan du också böja armeringsjärn till fina bågar och rama in. Sten blir också jättefint!

      Radera
  6. Vad fint det blir! Det är så fint när allt blommar. Tyvärr har jag inga gröna fingrar, så inga tips från mig!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥