fredag 17 juli 2015

Upp och ner

För ett par veckor sedan lyssnade jag på programmet Fotoskolan i Hallå P3 en radiointervju av Emma Svensson, fotograf och grundare till Rockfoto. För en novis som mig i detta med fotografering, men mycket intresserad, lyssnade jag med stora öron. Tyckte mycket om hennes resonemang om skillnader i hur kvinnor och män fotograferas och gestaltas av fotografer och att det inte ska vara så.


Hon menade att det är fotografens ansvar att inte haka på exponeringen av kvinnors kroppar på det sätt som idag görs. Hon poängterade också att modellen också har ett ansvar. Jag kan tycka att det är en upp-och-ner-värld när man gör så stor skillnad. En annan intressant sak som hon lyfte var ljuset när man fotograferar. Hon ansåg att det blev ett intressantare ljus i bilderna när man fotograferar i mulet väder. 


Med hennes tankar i huvudet om att nyttja ljuset en mulen dag passade jag igår på att premiärtesta mitt nya makroobjektiv. Vädret är också så upp och ner just nu. Eftersom jag köpt objektivet för att fotografera insekter så fick humlor bli gårdagens modeller.


Humlor är en fascinerande insekt som anatomiskt egentligen inte borde kunna flyga. Här hänger den upp-och-ner för att fylla på med nektar. Nektarn sugs upp med en snabel och hamnar i en särskild mage som finns i bakkroppen. Visste du att olika humlearter har olika lång snabel och därför besöker olika humlearter också olika blomarter? Det som idag är bekymmersamt är att humlearter dör i allt snabbare takt på grund av jordens höjda temperatur. Det upp-och-ner-vända vädret.


Mellan fotograferingarna satt jag och studerade humlorna flygande fram och tillbaka mellan blommornas kronblad. När de väl landat på kronbladen kröp de runt och var lika många gånger upp-och-ner som rätt-vända. Men när det var dags att flyga rätade de upp kropparna och flög iväg. 


Lite allvarsamt inlägg så här på fredagsförmiddagen. Men en del av livet. Det här är min tolkning av Fröken Fotos fotoutmaning Upp-och-ner. Vill du vara med eller se andras tolkningar kan du klicka här!

15 kommentarer:

  1. Åh, så fina bilder! Visst är hela sommarvädret upp och ner?! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det blir ju otroligt bra bilder med nya objektivet!
    Va kul! :)
    Tack för energin och kramarna! ♡
    Ny har jag stämplat ut och har äntligen börjat min semester.
    Dock hostar jag som en tok och är jätte hängig.
    Bra tajmat va?! :(
    Men det går förhoppningsvis över snabbt.
    Ha en jätte skön helg fina du! ♡♡♡
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Intressanta saker som jag inte visste om humlor. Så fina foton det blir med ett makroobjektiv. Över huvud taget tycker jag att bilder där man ser små detaljer väldigt tydligt är jättefina.

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder... Och visst är det intressant att lyssna på de där som är duktiga fotografer, alltid lär man sej något!

    SvaraRadera
  5. Vilken bra tolkning av upp och ner....fina bilder !!!
    Önskar dej en trevlig helg, med eller utan sol....här skiner solen nu men i morgon blir det regn för hela slanten !!!
    Kramis

    SvaraRadera
  6. Underbar tolkning av upp och ner. Du undrade om min Mac. Jag hade en vanlig PC innan. Känner med macen att färgerna är mer rätt från början. Allt är smidigare och smäckrare. Har en mus som tillhör macen den är så lagom att det känns som man knappt har något under handen. Nu är jag förstås supernöjd. Så lite färgad är jag allt. Hoppas du fick lite svar på dina frågor. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

  7. Jag måste säga att jag är djupt imponerat över hur bra du fotat humlan, försökte själv här om dagen och lyckades inget vidare... ☺

    Fredagskramen ♥

    SvaraRadera
  8. Zum,zum, vilka fina bilder, och intressant fakta, och sannerligen så är det mycket som numera är upp och ner vänt i vår värld. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Waooo vilka fantastiska Foton ♡ ...
    Sant att foton blir bäst i mulet väder,det säger "vår" proffsfotograf mé :)

    Ha en fin kväll/Kram

    SvaraRadera
  10. Man lär sig alltid något nytt...
    Fina bilder du tagit...
    Jag är nöjd så länge det inte regnar, vi var på stranden idag men sen mulnade det på!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. Otroligt hur nära det känns, en lyckad premiär för nya objektivet.

    Håller med dig om att det är mycket som är upp och ned i världen, ibland önskar jag att nyheter jag läser ska visa sig vara från Mad eller Grönköpings veckoblad, så bakvänt känns det.

    SvaraRadera
  12. Det är mycket som är upp och ner här i världen

    SvaraRadera
  13. Det är mycket som är upp och ner här i världen

    SvaraRadera
  14. Det är mycket som är upp och ner här i världen

    SvaraRadera
  15. Vilket spännande radioprogram. Alltid kul att höra andras tankar om något man är intresserad av. Många häftiga upp och ner på bilder blev det och jag kan riktigt se hur du satt eller låg för att fotografera bilderna i blomman :) Härligt!

    kram kram Malin

    Ps... jag är ledsen för mitt supersena svar... snart skall jag avslöja vad som upptar så mycket tid från mig :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥