söndag 12 juli 2015

Vilken höjdpunkt

För några dagar sedan på väg i bilen upptäckte jag ett par kilometer från huset en stor fågel som flög på himlen. Turen som var hade jag kameran i framsättet, stannade bilen intill en gård och gick ut för att fånga den på bild.


Du ser ormvråken på avstånd. Vi har ett ormvråkspar som år efter år bor här i närheten och får ungar. En sommar hade de tre stycken ungar och vid ett tillfälle flög hela familjen med fem ormvråkar runt huset ovanför åkern. Här kan du läsa mer om ormvråkar. Jag bestämde mig för att byta till teleobjektivet och fortsatte sedan bilfärden.


En kilometer senare upptäcker jag den igen intill en bondgård. Parkerar och går ut. Den här gången med teleobjektivet. Tyvärr blev bilderna lite suddiga. 

Ormvråk i starkt solljus.

För ett par somrar sedan hade jag en mäktig upplevelse då en ormvråk dök upp från ett djup åkerdike 75 meter i från mig, med vad jag trodde var en katt i klorna.  Ormvråken var tungt lastad och gledflyg ett par tre meter ovan mark innan den fick luft under vingarna att lyfta högre. 


Jag som trodde det var en katt började springa efter med tanke på att rädda katten. Ett helt hopplöst uppdrag. För vad skulle jag ha gjort om jag mot all förmodan kommit ikapp dem. Det jag då upptäckte var att det inte var en katt utan en stor brun råtta. Rovfåglar är mäktiga att se och särskilt när de kommer så nära.

13 kommentarer:

  1. Vackra bilder på en ståtlig fågel! Vilken tur du hade som hann fota!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jösses vad mäktigt!
    Otroligt vad bra ditt nya objektiv är.
    Nu blir det ju ännu roligare att fotografera.
    Ha en jätte fin söndag! ♡
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Vilka häftiga bilder. Dem är super. Vilken känsla det måste varit. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Oj, vilka bölder! Jag har aldrig sett en ormvråk på nära håll. Du är verkligen modig som gav dig på att jaga ikapp en ormvråk.

    SvaraRadera
  5. Så vackert! Fantastiskt att kunna fånga den så bra med vingarna så tydliga. Fåglar kan inte vara enkla att fota till skillnad på blommor som är där de är.
    Ha en fin söndag.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  6. Du har fångat ormvråken jättefint på bild. Ditt förra inlägg är också fantastiskt vackert.
    Fin söndag till dig!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Vackert!
    Dom är magiska rovfåglar tycker jag.
    Glider som kungar över himmelen.

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder - inte suddiga för mitt otränade öga i alla fall!

    SvaraRadera
  9. Vilken skillnad med teleobjektivet.Och vilken mäktig fågel. Wow så du kan fotografera !!!! Du skulle varit här. Vi har ett tranpar som har fått två ungar. Jag ser dem lite dåochdå men oftast på långt avstånd, dit inte min kamera tar så bra bilder.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  10. Så roligt att få se - och vilken tur att kameran var med :)
    Hoppas helgen var bra! Önskar dig en bra ny vecka!

    SvaraRadera
  11. Wow!! Vilka bilder du tagit, vilken upplevelse
    och hinna få fram kamera och fota. Det är något
    indianskt över fågeln, så stor och fri. Jag har alltid
    kameran i framsätet och nytvättade rutor, men då
    är det vargen jag vill fånga på bild. Har många där
    vi har stugan, och alla har sett dom utom jag!
    Ha en fin sommarvecka
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  12. Waoooo,så fantastiskt att se & dessutom fånga så otroligt bra på Foto ♡ ...
    Ha en alldeles underbar dag/Kram fina du!

    SvaraRadera
  13. Vilka fina bilder på Ormvråken! Vi har också ett ormvråkspar som bor här hos oss. Vi har ett rikt fågelliv och vi ser till och med havsörn ibland trots att vi bor tio mil från närmsta hav. Här finns också en slaguggla som bor på vår loge. Den har bott där i många år nu men jag vet ju inte om det är samma eller om det är någon unge som växt upp och tagit över boet. Fåglar är svåra att fånga på bild men du har verkligen lyckats!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥