onsdag 26 augusti 2015

Åtta sekunder och påtvingade ideal

Igår läste jag en bra artikel Räkna till åtta. Snällai Göteborgs Posten skriven av Micael Dahlén. Han menar att om man exempelvis blir arg på någon istället för att uttrycka sig väntar åtta sekunder hinner hjärnan komma ikapp och situationen kan bli en helt annan. När hjärnan hinner ikapp kan det innebära att vi ser andra nyanser i händelsen och får en större förståelse för varandra. En artikel att reflektera över. Och ett förhållningssätt som kanske skulle kunna ge ett mjukare samhälle.
Den enda verkliga upptäcktsresan består inte i att söka nya landskap utan i att se saker med nya ögon./Marcel Proust
En sandstrand från markperspektiv ser inte likadan ut som när du står upp.

En annan mer skrämmande artikel är Hanne Kjöller När egna val blir andras ideal i DN. En artikel som handlar påtvingade skönhetsideal. När yttre drivkrafter, det vill säga marknaderna och mediernas ideal, blir ens egna inre drivkrafter. Då man säger åt sig själv att man inte duger och inte passar in den norm någon annan konstruerat och den egna intentionen blir att man vill förändra sig för att passa in i en rådande och påtvingad norm. Resultatet en handling av att förändra sig själv till den milda grad att man är beredd att använda hälsovådliga preparat. Ännu mer skrämmande att någon utnyttjar detta för att tjäna pengar, trots hälsoriskerna. Båda artiklarna går att knyta ihop. Men jag tänker inte göra det... inte idag... En tänkvärt blogginlägg om just den här DN-artikeln har Louise Winblad (Hej hej vardag) gjort Skönhetsideal skrämmer mig med fin illustration till.
Att vara lycklig betyder inte att allt är perfekt. Det betyder att du valt att se bortom bristerna. /Okänd

13 kommentarer:

  1. Okänd Den texten är så bra ♡ ...
    /Kram fina!

    SvaraRadera
  2. Många kloka tankar! Kramar Liza

    SvaraRadera
  3. Så fint och tänkvärt inlägg!
    Båda artiklarna är ju jätte bra!!!!!
    Jag avskyr kroppsideal och mode just p.g.a hur illa många tjejer och killar mår.
    Och även de som skapar dom och håller dom vid liv.
    Olikheter är det vackraste som finns hos oss människor. Det är det som gör varje individ unik.
    Så...Nu fick jag det sagt och kommer säkert få mothugg från många som läser! :)
    Men det kan jag ta!
    Ha en jätte fin dag vackra Helena! ♡

    SvaraRadera
  4. Ideal kan diskuteras hur mycket som helst, men till slut så kommer i alla fall jag fram till att det enda som betyder något är att man mår bra! Vissa mår bra av att känna sig vackrare med hjälp av t ex make-up och hårfix och andra av att vara helt naturliga. Vissa trivs smala och vissa vill ha sitt lilla hull. Tur att vi i de flesta fall kan få välja, det gäller bara att ha styrkan att bestämma själv och det är väl där det kan bli problem ibland. Grupptryck och ideal kan vara svårt att stå emot.
    Lev väl och må bra!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Vilket bra inlägg du skrivit. Vi behöver ständigt bli påminda. Varför har vi så svårt att minnas det som är väsentligt och fokuserar i stället på det oväsentliga?
    /P

    SvaraRadera
  6. Läste också artikeln om räkna till åtta och jag tycker nog att det är riktigt att sansa sig en smula.
    Skönhetsideal är inget jag gillar. Varför ska vi alla försöka likna en konstruerad skönhet? Ditt inlägg är tänkvärt.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Åtta sekunder tycker jag låter som ett bra sätt för att inte agera i affekt.
    Ska läsa den.

    Skönhetsideal...Jag blir så oerhört trött på det.
    Och längtan efter att se ut som att man inte åldras.
    Sudda bort spår av livet eller se likadana ut.
    Det är sorgligt hur människan vänder ut och in på sin yta för att hitta lyckan,
    istället för att fira det vi faktiskt har, livet och erfarenheten.

    Väldigt fint inlägg, en påminnelse om viktiga saker.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Det gamla knepet "Räkna till tio" är faktiskt klokt! Det har ju inte heller över levt generationer utan anledning!
    Skönhetsideal, media, krav som blir ens egna ... Det är fruktansvärt vad det du beskriver kan göra med en människa - för att inte tala om en ung människa, och främst tjejer (faktiskt - inte en förutfattad mening). Jag jobbar med ungdomar och det här är något vi slåss mot hela tiden.
    Vi får aldrig sluta tala o m för varandra hur fina och bra vi är när bara är de vi är - inget annat förväntas av oss ... inte egentligen!

    SvaraRadera
  9. Åtta sekunder är en bra regel. Jag räknar ofta när jag blir arg eller upprörd och då oftast när det handlar om barnen. (ofta går jag ifrån dem in i ett annat rum räknar ner från10 för att sen gå ut och reda upp situationen)
    Skönhetsideal är dock jobbigt, jag försöker att inte låta mig påverkas men visst påverkas man varje dag. Det är inte så lätt att värja sig alla gånger.

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  10. Jag skulle behöva bli bättre på 8 sek regeln.. ibland brister det för fort-tyvärr!
    Hua mig för alla dessa ideal, det är inte lätt....

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. Gillar det med 8 sekunderna. Mycket klokt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Jättebra knep att räkna till 8. Jag brukar ta tre långa djupa andetag och bli lugn i hela kroppen. Oftast...
    Det där med skönhetsideal är så skrämmande!! Speciellt med tanke på alla unga flickor. Kommer ihåg när dottern gick i 5:an och slutade äta frukost för att någon i klassen sagt att hon var tjock. Och hon var dessutom smal som en pinne... Nu däremot är hon en tjockis eftersom hon är gravid! Jätteroligt!!
    Din bild är otroligt fin! Just med stenarna och marken i framkant blir så hiumla fint. Mycket finare än att fota stående utan förgrunden.
    Sv: Sonen är bara i Nässjö än så länge, åker till Sydamerika senare i höst. Men imorgon kommer han hem, ska vara med på Tough Viking i Stockholm i helgen :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Underbar bild på den steniga stranden! Sanna och tänkvärda ord i ditt inlägg, det här med ideal kan verkligen vara förödande, att inre existentiella värden inte framhålls mer. Hanne Kjöller sätter ofta huvudet på spiken i många av sina texter! Kram och ha en fin lördag!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥