tisdag 25 augusti 2015

Hallonlikör

I ett tidigare inlägg skrev jag om hallonglass och att jag brukar göra hallonlikör av de sämre bären. Ett önskemål kom om att jag skulle lägga ut receptet på hallonlikören. Det är enkelt, men tar tid. :-)


Jag brukar köpa en flaska renat på Systembolaget och fördela spriten i två flaskor med skruvkork. Sedan fyller jag på med hallon till det täcker vätskan. Därefter låter jag det här stå mörkt i 10-12 månader. Efter året har gått silar jag bort bären och annat skräp. Silar först genom durkslag och sedan genom kaffefilter.  När allt är silat kokar jag upp en sockerlag och sötar efter smak. Brukar göra en sockerlag blandad på florsocker och strösocker. Oftast fås en sockerfällning på botten efter någon vecka. Då dekanterar jag över hallonlikören i en ny flaska för att få bort fällningen. Likören förvarar jag sedan i mörk skåp.

14 kommentarer:

  1. Låter faktiskt väldigt, väldigt spännande :)

    SvaraRadera
  2. Låter smaskigt med hallonlikör. Tack för receptet.
    En fantastiskt härlig dag önskar jag dig.
    Stor kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Låter gott! För en del år sedan provade jag med på att göra olika slags likörer. Väldigt kul, men oftast tidskrävande. När jag tänker efter så har jag ju faktiskt gott om tid numera.

    SvaraRadera
  4. Spännande! Har inte fått plockat så mycket bär i år förutom röda vinbär. Kanske skulle testa ditt recept fast med vinbär istället. De gifter sig ju fint med maräng så det borde bli fint även med sockerlag. Får se till att plocka massor av hallon nästa år så jag kan testa detta. Kramar Liza

    SvaraRadera
  5. Sååå gottit & vilket vackert Foto....
    /Kram fina

    SvaraRadera
  6. Jag gillar varken hallen eller likör, men din fina bild, den gillar jag! :-)

    SvaraRadera
  7. Kul med recept! Måste nog prova det!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Tålamod är en dygd, jag måste absolut prova!!! Tack snälla för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  9. Hallon är de bär jag tycker allra mest om så jag måste nog prova att göra likör. Tack för recept!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Den likören får allt intagas med andakt i små smuttar efter så mycket jobb och tålamod. Låter helt underbart gott!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  11. Så gott det låter :) och så ser det ju alltid så gott ut när fotat mat/dryck :) En karriär i PR-foto? ;)

    SvaraRadera
  12. Det där lät faktiskt riktigt gott kanske ska prövas :) gör du det med andra bär också ?
    Hoppas din vecka börjat bra och att du får en härlig onsdag
    Kramisar till dig ❤️

    SvaraRadera
  13. Då gäller det bara att hitta lite hallon också! Björnbär finns det i mängder här, kanske det funkar lika bra och blir lika gott!
    Önskar dig den bästa av veckor...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  14. Riktigt läckert recept. Går naturligtvis att göra samma med björnbär. Här mognar de i rasande tempo nu.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥