fredag 7 augusti 2015

Hemmagjord hallonglass

Bär- och svamptider. Naturens skafferi. Så mycket gott! Häromdagen gick ut i skogen för att plocka lite blåbär. Kanske dåligt med blåbär än. En del omoget också. Jag, Blåöga och Mysfarbrorn och ett kärl att plocka i. Jag plockade och mina charmiga hundar de åt. Både bland riset och ur bunken. Väl hemma igen slängde jag i några smultron från smultrontunnan och kokade kräm på bären. Snart börjar hallonen mogna och då ska jag ut och plocka. En del hallon fryses in och de sämre bären blir hallonlikör. De djupfrysta perfekta till hemmagjord hallonglass.


Den här hallonglassen är otroligt god!!! Vill man ha mer glasskonsistens väljer man mindre mängd bär. Vill man istället ha glassen mer läskande med mer sorbetkänsla så ökas bärmängden. Till alla mina ingredienser väljer jag lokalproducerat i första hand, ekologiskt och närproducerat i andra hand. Sedan är det lätt att byta ut mot laktosfritt om man vill. Numera finns det dessutom ett större utbud på mejerivaror som både är laktosfria och ekologiska vilket inte fanns för något år sedan. 


Det här behöver du:
4 äggulor
1,5 dl strösocker
5 dl grädde
200-400 g hallon (beroende på om du vill göra mer glass- eller sorbetkaraktär)

Vispa ihop äggulor och strösocker. Jag har inte tillgång till ägg från egna höns så istället väljer jag ägg märkt med noll (0) eller ett (1). Mer om märkning av ägg kan du läsa på Svenska ägg. Grädden vispas tjock och röres ner i äggsockersmeten. Hallonen, färska eller tinade, mixas med stavmixer och röres ner i smeten. Jag rör försiktigt ner hallonen för att få en marmorerad smet. Därefter in i frysen. En god glass att servera en varm sommardag eller efterrätt en nyårsafton. Tänk bara på att plocka ut glassen i god tid så att den hinner tina lite innan servering.

Det här blir min tolkning på Fröken Fotos utmaning favoritmat. Vill du se andras tolkningar eller vara med - klicka här!

17 kommentarer:

  1. Mmmm! Tur för mig att jag ska ge mig iväg och handla idag ;) listan växte just!

    SvaraRadera
  2. Sååå gottit ♡ ...
    Måste testa!!

    /Kraaaam finaste & ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  3. Mums! Måste ju funka även med andra bär. Måste testas! Ha en fin fredag! / Birgitta

    SvaraRadera
  4. Var ut och plockade lite hallon här på förmiddagen till lunchen och blåbär hade jag köpt...åt med lite mjölk och grädde...mums!! Vi har mycket hallon här kring torpet och jag plockar varje år....vi äter dom som det är eller så gör vi hallonpaj till kräftorna....jag syltar inte !!
    Önskar dej en fin helg...här är det varmt nu och halvsoligt ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Åh, så vackra, frestande bilder! Jag blir otroligt nyfiken på hallonlikören och hoppas du delar med dig av det receptet också!!

    SvaraRadera
  6. Vilken god tolkning. Alltid gott med glass. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Det här såg verkligen mycket godare ut än min mixade mat :-) Men du håller alltså inte på och rör i den där smeten då och då utan den får bara stå där i frysen? Jag gillar hemmagjord glass men tycker att det är så omständligt med detta rörande. Smidigt att man så enkelt kan välja mellan glass eller mer sorbeliknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig rört om efter glassen lagts i frysen :-) Kanske blir den ännu godare då? ;-)

      Radera
    2. Börja inte med rörandet nu... ;-) Glassen man äter är den godaste glassen :-D Ska testa ditt recept så snart jag blir frisk. Kan tänka mig att det funkar med en massa olika bär.

      Radera
  8. Mums så gott det ser ut. Det receptet ska jag spara ;)
    Tack för det.
    Fin kväll önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  9. Tack för receptet! Ska provas, hallonen är mogna här!
    Fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Kanske man skulle prova att vispa ihop lite glass. Det verkade ju inte så svårt. Hemma hos oss i skogarna finns massor av blåbär. Men myggen gör att det blir korta, hysteriska turer i skogen.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  11. Gott... och härliga bilder!

    SvaraRadera
  12. Det ser supergott ut, det måste jag göra nu i sommar. Tack för receptet! Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Låter gott! Har du provat att mixa bananer och frysa in? Blir som fluffig glass, inget annat i utan bara bananer.
    Man kan även göra nyttiga smoothies och frysa in som glass :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte prövat, men får göra det! :-) Tack för tipset! :-)

      Radera
  14. Mmmmm... ser verkligen gott ut!
    Spännande med stämplingen på äggen...får jag nog kika mer på!
    Tack!

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥