söndag 23 augusti 2015

Kaffepaus med inspiration

Ibland är det skönt efter några timmars promenad att bara sätta sig ner och njuta av en söndagskopp med kaffe och en bit choklad till. En kopp ekologiskt kaffe tillsammans med en bit god fair-trademärkt choklad. Samtidigt skaffa sig inspiration till restaureringen av köket. I ett av mina tidigaste inlägg på den här bloggen berättade jag hur mycket vatten det går åt för en årsförbrukning kaffe per person. Vill du läsa mer om det kan du göra det i inlägget Årets första kaffekopp utomhus.

Detta inlägg är varken reklam eller sponsrat.

Jag försöker få inspiration hur jag ska fixa till i köket utan att det ska innebära så många nyinköp. Köksluckorna är av gedigen trä. De blir kvar och ändras från furu till vita. Nu är det en del som sagt åt mig att inte ta bort furun, men tänker nog ändå göra köket ljusare. Det är så många månader då det är mer natt än dag och genom att göra rummen ljusare tänker jag att det inte behövs lika många ljuskällor i rummet. På så sätt så sparar jag också på energiförbrukningen.

Inspiration från inredningstidning.

Hur tänker du runt det här med kök? Vad har du för tips när man inte byter ut hela köket utan gör en restaurering och försöker bevara så mycket som möjligt? Vad tycker du man bör tänka på?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut du ska måla luckorna, det
    har vi gjort och det blir ett helt nytt kök utan och
    kosta så mycket. Nya knoppar också så känns det
    ännu nyare.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Som jag skrev tidigare så tycker jag absolut du ska måla luckorna. Det gjorde jag och det blev jätte fint.
    Tycker bättre om det ön de moderna luckorna.
    Byta kaklet är också en idé som förnyar utan att göra stora ingrepp på köket.
    Det är mitt nästa projekt! :)
    Lycka till!
    Söndagskram! ♡
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Måla luckorna om dom är fina och nya knoppar brukar man hitta i söta små affärer med allt möjligt
    Hoppas du fick en massa inspiration från tidningen
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Färg gör jättestor skillnad. Tror det kommer bli jättebra med vit färg och nya knoppar. Viktigt för mig att köket är snyggt (tillbringas ju en hel del tid där) men lika viktigt med det praktiska. Kram Suss

    SvaraRadera
  5. När jag bodde i hus så gjorde vi en budgetrenovering av just köket.
    Målade luckorna och även kakel, i vitt.
    Det blev en enorm skillnad ljusmässigt och ett helt "nytt" kök.

    Hoppas att du hittar en massa ideér som du fastnar för!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Måla luckorna du, och byt handtag eller knoppar. Det blir fint! Nya bänkskivor och något nytt på väggen ovanför gör också stor skillnad. Vi har satt samma tapet som på övriga väggen fast med en glasskiva framför. Och vill man byta om några år är det lätt att tapetsera om. Fungerar så bra att torka av och lite stänk syns inte heller eftersom det är lite mönster i tapeten. Vi köpte en glasskiva av glasmästaren och där fanns också en smal list med ett spår som glasskivan står i. Upptill satt vi en trälist som håller glasskivan och i den har vi skruvat krokar till redskap. Vi blev så nöjda med "tapetlösningen". Om ni har möjlighet så sätt dörrdämpare från IKEA i skåpen så känns köket lite lyxigare när man stänger luckorna.
    Lycka till!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Här har vi renoverat hela köket bara genom att måla, tapetsera och lagt in nytt golv då de förra var mycket dåligt skick. Vi målade köksluckorna och rådet där är att köpa en bra färg. Gå till målaren och hör dig för. Sen har vi också målat kaklet, funkade hur bra som helst. Man kan göra så mycket med bara färg, tid och fantasi.

    Du tack för din varma kommentar inne hos mig, den har värmt mig i flera timmar nu.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  8. Tycker oxå att du ska måla hihi kommer bli så snyggt ♡ ...
    /Kram du fina!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥