söndag 2 augusti 2015

Kronbladsdekorering

Jag vaknar idag av smattret mot taket. Regnet öser ner. Jag tänker - en bra morgon, mellan vattendroppe är det klart väder. Börjar fixar med mina pelargoner. Plockar bort torra blad och vissnade blommor.

Glasskål från loppis

Det är bättre att låta pelargoner torka ut lite än att ge dem för mycket vatten. Därför vattnar jag pelargonerna genom att bära dem till diskbänken, spolar igenom jorden med vattnet från kranen och låter allt överflöd rinna ut. Lite synd känns det att plocka bort vissna pelargonblommor när en del av blomman känns fräsch.


Fick idén att plocka de fina blommorna, lägga i en liten glasskål med vatten och ställa skålen på fönsterbrädan.Vackert med ljusets strålar från fönstret genom skålens glas. Funderar lite vad resterande av dagen ska innehålla. Kanske plocka fram en bok jag fick här i sommar av en vän. Vad gör du en söndag som den här?


14 kommentarer:

  1. Waooo,så vackert i din finaste loppisskål ♡ ...
    Ha en alldeles fantastiskt dag!

    /Kram finaste

    SvaraRadera
  2. Fin idé med blommorna. Det ska jag ta efter för som du skriver blir det en del som slängs. Ja vad ska man göra en dag som denna? Funderar fortfarande, växlande därute så jag vet inte om jag ska vara ute eller inne... Låter som en bra idé att läsa en bok. Kanske ska göra det samma. Med en filt i hammocken för det ser inte ut att bli regn iaf.
    Ha det så gott!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  3. Så fint du tog vara både på morgonen och på pelargonblommorna. Vacker färg.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Bra tips med blommor i skål! Jag plockar också mina pelargoner flera gånger i veckan. Då håller de sig fina hela tiden och nya knoppar kommer fram. Denna söndag har vi ätit lunch och sedan vinkat av de utflugna barnen som varit här och hälsat på över helgen. Kul att ses och nu när de åkt igen så blir det tid för en liten tupplur på sofflocket! Skönt det också!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Ja, man ska ju plocka bort pelargonblommorna när de börjar vissna, då kommer snart nya. Fint att lägga dem i glasskål, återvinning kan man säga.
    Vi gick till en loppis idag som var så tråkig så vi gick genast därifrån och hade en trevlig lunch med vänner istället.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Men så fint. Vet att jag har något liknande i mina skåpgömmor. Får nog leta upp den och göra likadant. /Kram

    SvaraRadera
  7. Har också plockat många vissna blommor ifrån våra pelargoner. Tack för tipset. Jag kan också lägga några i vatten av de som är fina. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Hos oss har det varit en underbar dag värme och sol. Ett stilla regn kom vid 15-tiden men det räckte bara ca 10 minuter.
    Och vackert väder innebär en dag ute i trädgården så det är vad jag gjort i dag. Härligt!

    Fint att lägga blommorna i en skål! Det blir ju en hel del som slängs annars!
    Ha en fin kommande vecka!
    Kram ♥
    Maria

    SvaraRadera
  9. Jag har väldig sällan tid att fundera på vad som ska göras. Men så gör jag ju nästan bara tråkiga saker. Städar, tvättar, fixar, bär tvätt, lagar mat. Det går i ett och tid att TÄNKA på vad jag ska göra, glömmer jag. Borde bli bättre på det och få kvalitétstid. Tack för påminnelsen. Den behövdes.
    /P

    SvaraRadera
  10. Fint att kunna njuta lite mer av blomningen. Likaså en kvist av pelargonen i en vas, står länge och jag tycket bladen är vackra också utan blomma. Idag ska jag hämta ett auktionsfynd som jag hoppas passar där jag menar! Spännande värre!

    Ha en solig skön dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Så härligt att kunna njuta av blomningen lite längre.
    Fin måndag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  12. Så fint du gör!! Och vad roligt att fotokursen var bra! Alltid kul att utvecklas och få inspiration. Må så gott!

    SvaraRadera
  13. Fin idé för att kunna njuta av de vackra blommorna så länge som möjligt!
    Vackert fotograferat av dig :) som vanligt!

    SvaraRadera
  14. Så fin idé....ligger fint i glasskålen...jag vattnar mina pelargoner på samma sätt som du ;))....augusti har börjat bra...sol och ganska varmt , men idag blåser det från havet...så man får sitta i lä och då är det skönt ;)).....vi skall ut och äta i kväll med några vänner...alltid kul...få se om vi kan sitta utomhus...annars får man väl sitta inne på innergården (restaurangen heter så också )
    Kram bia

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥