torsdag 27 augusti 2015

Morgonljus

Försöker hinna njuta av värmen mellan varven. Just nu inne i en arbetsfas med många många arbetstimmar från morgon till kväll. Kan bara tycka att det är så fantastiskt att vakna på morgonen och se augustidimman och daggen sakta lätta från naturen och solens strålar som med en allt starkare intensitet som tränger sig in mellan granarna.


Känslan av sensommar och hösten som är i antågande. På sista rastningen med hundarna låg fina små guldlöv på backen. I träden hängde grenar med gula björklöv. Kan ana på rönnarna att de också är på väg att byta till höstkappa. En höstkappa i starkare färger.


Men på morgonen håller sig sommaren kvar. Varma mornar med hög luftfuktighet och solstrålar i trädkronorna. 


Det är inte på semestern drömmar ska uppfyllas. Det är nu. När det blir mörkare på kvällarna, kyligare i luften och träden fäller sina löv. Det är nu du bestämmer vad du vill göra med ditt liv och hur du vill leva det. /Ann Heberlein


Orden mötte mig i morse när jag öppnade tidningen. En påminnelse om att ta tillvara stunderna. Och det gjorde jag i denna morgon i en intensiva arbetsperiod. Jag stannade till en stund. Njöt av ljuset, naturens skönhet, stunden och att försöka fånga det vackra morgonljuset som silades mellan träden.

10 kommentarer:

  1. Visst ska man njuta här och nu. Så underbara bilder. Det är inte svårt att njuta i den miljön. Ha en härlig fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Så vackert solen strålar genom träden. Här hemma har vi i flera dagar nu vaknat till rikligt med regn. Men jag gillar regn också så det gör inte så mycket.

    Fin helg till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Åh,waoooooooo så otroligt vackert riktigt maaagiskt .....
    Ha en härlig Fredag fina du & stor Kraaam

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder och dikten var verkligen tänkvärd!
    Nu ska jag ta mej tid att titta igenom din fina blogg! :)
    Ha en fin helg!
    /Annica

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med lite mindfulness, det behöver vi alltid. Dina bilder är så vackra, ljuset som flödar är magiskt. Fin kväll till dig! Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vilket underbart ljus och fina bilder! Det har sina fördelar att vara uppe med tuppen. Kloka ord också. Visst är det nu, idag drömmarna ska förverkligas och imorgon och nästa dag.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  7. Sensommaren är verkligen en härlig tid och vi har ju verkligen haft värme. Men nu tar jag gärna emot den friska höstluften och färgerna. Och vilket klokt citat - det är ju i nuet vi lever :-)

    SvaraRadera
  8. Även här pågår en intensiv arbetsperiod, hinner inte alls med allt jag vill göra. Men just det här morgonljuset landar faktiskt, kanske för att jag möts av det innan dagen riktigt hunnit börja med alla sina måsten. Fantastiska bilder! Kram

    SvaraRadera
  9. Det finns stunder då det är både skönare och lättare att stanna upp och låta tiden stå stilla - om en bara kort. Bilderna du visar känns verkligen vara från en sådan stund! Fint förmedlat i ord och bild!

    SvaraRadera
  10. Jag är ju ingen morgonmänniska, men morgonljus är fantastiskt! I Spanien planerar jag att ställa klockan för att kunna fotografera när solen går upp bakom Sierra Nevada!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥