onsdag 5 augusti 2015

Slappa i trädgården och Hohajläsning

Jag tittar nästan aldrig på tv. Kom på i morse att jag aldrig slagit på tv:n en enda gång under hela sommaren! Ibland får jag frågan hur jag hinner göra så mycket. Jobbar en hel del, lägger tid på mina hundar, fotograferar, bloggar, lägger tid på min familj... ja, ni förstår. Jag tror det finns två orsaker till det.


Det ena är att jag tar saker med jämnmod. Att det inte alltid är städat eller om jag glömmer vattna blommorna gör inte så mycket. Det andra är att jag aldrig (i princip) ser på tv. Läser dagstidningen, och läser i datorn, men tv... Ibland tittar jag på program jag vill se i efterhand via play-funktioner. Då jag har tid eller lust. Läsa mer skönlitteratur är något jag skulle vilja göra.

Läsning i trädgården på en bänk som behöver lite omsorg.

Här i sommar kom en vän med en bok till mig. Boken heter Hohaj och är skriven av Elisabeth Rynell. En roman som nominerades till Augustpriset och tilldelats några andra priser. Boken utspelar sig i Norrlands inland.
Utmarkerna. De sällan beträdda.
Det är underligt att komma dit. Att det kan finnas där, så vaket drömmande.
Kanske underligast av allt, deras skönhet. Och att gå i detta obeträdda och plötlsigt upptäcka att det är bebott. Ute i det avsides lever människor, några här, några där. Mikroskopiska husrpickar. Ett hundskall som klipper upp en milsvid tystnad.
Så inleds boken Hohaj. Jag kände att jag tog till mig orden direkt. Igenkänningskänslan. Känns vemodigt att veta att Norrland är Europas sista vildmark blandat med glädje över att ha förmånen att ha denna vildmark runt omkring mig.


När jag sitter där i trädgården hör jag vindens susande i trädkronorna. Mysfarbrorn och Blåöga ligger i gräset intill bänken jag sitter på och njuter de med. Bänken behöver lite omsorg. Några nya plankor och lite färg så är den som ny igen. Under trädet står ett bord och två stolar i samma stil. Också behov av omsorg. 


Nu ska jag fortsätta att slappa i trädgården. På den slitna bänken med hundarna vid fötterna och fortsätta läsningen av kapitel 3 som börjar med följande ord:
Det är tomt. Jag hör mitt eget hjärta nu. Och de andra. Långt under snön. Det väldiga, heta. Granarna, de lyssnar också. Hela landskapet.
Nu har susandet från trädkronorna byts ut mot grästrimmerns envisa morrande. Jag tror det är lupinrensning pågång.

12 kommentarer:

  1. Oj, här hemma går tv lite då och då under dagen. Det börjar med "Sommarlov" för den yngsta och slutar med Discovery för mannen. Vi pratar ofta om att ha tv-fria dagar men det är svårt att säga att barnen inte får. Fin dag till dig! Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Här minskat tv-tittandet drastiskt under sommaren. Barnen börjar bli stora nu och har skaffat sig andra intressen och ansvar. Ibland är det dock skönt att slänga upp benen i soffan och bara låta sig underhållas utan minsta krav på motprestation. Bara ibland :).

    Ha en fin dag!
    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  3. Inte heller här tittas det på TV så som det gjordes förr, men jag tittar en hel del på serier via Netflix oftast när jag stryker, lagar mat eller gör något annat som jag finner ganska tråkigt ;)

    Mer skönlitteratur är ju också något jag strävar efter och jag har faktiskt börjat läsa mer och mer och det känns så skönt att jag äntligen tagit mig tid till något jag vet att jag mår bra av.

    En fin kväll önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  4. Nej TV och sommar hör inte ihop. Jag tittar ibland på nyheterna eller kanske någon allsång om vädret är dåligt och så kanske Ernst. För övrigt har vi skaffat nytt abonnemang och tagit bort en massa program då vi ju aldrig tittar på dem. Risken är under vintern att man hamnar i någon sorts trötthetskoma och bara blir sittande där i soffan när man kunde göra något helt annat. Kanske har det med åldern att göra men jag tycker det finns väldigt få bra TV-program. Vi brukar hitta en del intressanta engelska program annars är det bara same. same but different...
    Kram 7 RosMarie

    SvaraRadera
  5. Jag tittar inte heller mycket på TV. ...... men inte gör det något. Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Jag tittar nästan aldrig på tv, vintertid är det oftast nyheterna men sommartid inte ens det.
    Att man inte hinner städa är inte hela världen och har man bara tåliga blommor brukar de piggna till när de äntligen får en skvätt vatten .
    Njut och må bra, det är det som gäller!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. För mig ha det nog blivit mer TV-tittande i sommar än vanligt. Dels för vädrets skull och också som tidsfördriv när jag bröt foten. Vill inte se på reklam så det blir mest serier på t ex Netflix eller HBO.
    Men många böcker har jag också hunnit med, det är en ren njutning när man hittar en riktigt bra bok!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Ops! Här tittas en del på tv på kvällen. Rätt skönt att koppla av där en stund. Visst låter det härligt att inte titta på tvn. Ser härligt ut på dina bilder. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Naw,världens goaste Mysfarbror ♡ ...
    /Nospuss & Kram!

    SvaraRadera
  10. Ja tv:n är en tidstjuv tyvärr även om det ibland är skönt att bara dyka ner i soffan och bara glo på det ena och det andra...men nog är jag hellre ute i trädgården!
    Fina bilder och fina ord, boken verkar läsvärd!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  11. Uppfriskande och underbart ordat plus fina bilder till. Den boken vill jag också läsa :-)
    /kram från Norrbottningen

    SvaraRadera
  12. Vilket underbart somrigt inlägg! Kommer att tänka på Sara Lidman och Torgny Lindgren, de har fina skildringar från norr som jag minns det. Den här boken verkar också vara fin! Nej TV kan jag vara utan och saknar den sällan samtidigt som jag kan tycka att det är jätteroligt att se en film eller följa en serie. Men slötittar gör jag egentligen aldrig. Och det var säkert lupinerna som fick falla för röjsågen! Kram och ha en härligt avkopplande helg!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥