torsdag 20 augusti 2015

Sommarfönster

Jag vattnar mina pelargoner ikväll. Ljuset som är i bilderna nedan är det inte längre på kvällarna. Det skymmer allt tidigare. Mörkret faller utanför fönstret och fönsterlampan tänds. Sommarens vita solljus byts ut mot lampans lite varmare gula. Sommarklarhet till höstvärme. Årstidskänslan så påtaglig genom fönstrets ljusinsläpp.

Mosaikpelargon.

Fotografierna är tagna en regnig kväll i slutet på juli månad. För dig som följer mig på instagram känner du igen bilderna. Sommar och taniga pelargoner. I år blev det inte några stora magnifika blommor i fönstren. Började väcka dem lite försent och sedan var jag lite slarvig med att ge dem stora krukor. 
Mårbackapelargon

Jag har bestämt att dra ner på antalet sorters pelargoner. Har haft uppemot femtio sorter och njutit i massor av dem. Svårigheten är övervintringen. Länspelargonen Sikeå en raritet fick jag i år inte att överleva. Min favorit Madame Thibault fick ohyra. I år ska jag föröka få en annan favorit - Lavender Lad - att klara vintern. 


De pelargoner som i år klarade sig bäst var de jag hade kortast tid i vinterförvaringen. De som fick stå i källaren i december och januari. I år ska jag lägga an på de rosa och vita Mårbackorna och Dr Westerlunds och vårda dem halvömt. Om man är för ömsint vill de inte blomma riktigt lika bra var det någon som sa, så därför blir de halvöm behandling.

Glasföremål från loppis

Som kuriosa kan jag berätta att jag läst att ett av Tysklands populäraste mediciner mot förkylning har sitt ursprung i extrakt från en sydafrikansk pelargon med namnet Pelargonium sidoides (vildart). 

8 kommentarer:

  1. Det är inte lätt att övervintra pelargoner. Man får så många tips från olika håll. I fjol vintras hade jag otur, bara några få klarade sig. Den här vintern klarade alla sig utom en. Och du skulle se vilka jättelika exemplar jag har i stugan. Jag förvarar mina i vår matkällare under köksgolvet. Perfekt ställe. Dina fönster är fina hur som helst. Vackra gardiner plus färgklicken.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jag har efter att jag läste hos dig om att inte vårda dom för ömt ( tror det var dr westerlund du skrev om då) ställt ut min westerlund och inte brytt mig så mycket om den.
    Den har blivit både grönare och vuxit till sig så den ska få samma behandling i vintervilan.

    Pelargonen är så vacker!
    Speciellt sådär bakom en skir gardin, en känsla av mjukhet.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Jag har Pelargonier ute och de är så tacksamma. I år har jag lyckats spara fjolårets och kommit ihåg dem. Inte alltid jag lyckas med det.
    /P

    SvaraRadera
  4. Jag gillar dina lite spretiga pelargoner, mina blir alltid så bulliga! Dessutom tycker jag om dina gardiner, speciellt spetsen, ingen vanlig syntet, det syns!

    Ha en fin sensommarhelg!
    Kramar från Eva-Mari, som alltid blir så glad över dina kommentarer!

    SvaraRadera
  5. Även här gick övervintringen av pelargonerna sådär, och även här har de blivit taniga och blommar knappt. Men jag kanske också ska satsa på den där lite mer halvömt vårdande kanske funkar det för mina.
    Och du tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg igår, och tack för kommentaren.
    Fin helg till dig Helena.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Waooo,så otroligt vackert ♡ ...
    /Kram & ha det riktigt gott!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥