måndag 10 augusti 2015

Tacksamhet - älgört och rallarros

Idag är det måndag och dags att reflektera över den gångna veckan. Förra måndagen glömde jag bort tacksamhetstanken. Hade ramlat in i ett semestertempo som gjorde mig lite dagvill. Idag är det också en måndag med lite annan känsla då jobbet och vardagslunken tar vid.


Med augusti kom värmen och jag känner mig extra tacksam för att det varit en halvdålig sommar. För med värmen märks också Blåögas besvär så mycket mer. Med den lägre temperaturen har han mått ganska gott. Och visst mår man gott själv när man kommer upp riktigt tidigt och går en promenad med hundarna kl 5.30. Dimman har lättat från åkrarna och luften känns klar och frisk. Livskvalité och vardagslyx. I veckans inlägg Sommarbukett kan du se ett foto taget på den tidiga morgonpromenaden.


Tacksam över rallarrosor och älgört efter våra landsvägar. Tacksamhet över att kunna plocka sommarbuketter från vägkanten. Därefter ställa blommorna i en vas på köksbordet. För att inte tala om den lätta doften av sommar och nektar som sedan sprider sig i köket. Ljuvligt! 

Älggräs/älgört

Och ska sanningen fram går jag just nu på små moln. Små moln av lycka och känslan av overklighet. Ungefär lika fluffiga vita moln som älgörtens mjukhet i fotot ovan. Också det en ljuvlig känsla.


Här kommer några av förra veckans tacksamhetsglimtar:
Plocka blommor i vägkanten
En utflykt med ett bestämt mål
Nybakad sockerkaka
Allemansrätten som gör det möjligt att plocka bär och svamp i skogen
Ni fina bloggvänner som finns här på Blogglandia
Nya linser så att man ser lite bättre ;-)
Kreativitet och få saker och ting gjorda
Den fina utsiktsplatsen vi har här i byn
Min familj och svärmor
Skogspromenader och mötet med en rävunge

Vill du vara med i Eva Trillians tacksamhetsutmaning eller se vad andra skrivit? - Klicka här!

18 kommentarer:

  1. Älgörten är som moln i dina buketter :) Vackert!
    Att gå som på moln är ju inte heller dumt :) det är något man ska njuta av - och vara tacksam över!
    Önskar dig en fin vecka med jobbstart och allt vad det innebär!

    SvaraRadera
  2. Åh,sååå ljuvligt & underbart.blir glad i mitt ♡-a att läsa att du känner lycka & går på små moln ...
    Ta hand om dig & ha det riktigt gott!
    /Kramar från mig i Semesr'n

    SvaraRadera
  3. Så klokt med tacksamhets-tänk. Varför måste man igentligen bli påminnd? Det är ju inte klokt att man inte alltid, tänker tacksamhetstankar. Inte jag i alla fall.
    Tack för din påminnelse!
    /P

    SvaraRadera
  4. Allemansrätten är toppen!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det fantastiskt att plocka blommor! Jag plockar och plockar och fyller vaserna inne varje dag.
    Det är lycka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  6. Det där lät nästan som ett inlägg jag hade tänkt göra....men jag väntar nog lite med det, nu har ju du skrivit lite om tacksamhet, hihi....så jag får väl vänta lite ;)...härlig bukett med fina färger i...
    Kram bia

    SvaraRadera
  7. Så härligt att läsa att du går på moln av lycka! Håll kvar den känslan så länge du kan!
    Allemansrätt, svamp och skog är så underbart! Och bilderna på dina blommor är helt fantastiska!! Ha en bra vecka trots jobb :)

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra bilder!!
    Det är fint att läsa om din tacksamhet. Bra för själen med dom känslorna.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Underbart med sådan lycka :)
    Allemansrätten är riktigt bra

    SvaraRadera
  10. Håller med, allemansrätten är fantastisk. Och det är dina bilder med älgörten också! Vilket fint ljus det är i bilderna! Kram och ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  11. Jag känner mig ganska tacksam över sommaren som varit och är, trots all blåst.
    Älgörten är så vacker och den doftar svensk sommar, man kan göra saft på den också.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Jag har haft en super härlig sommar. Förstår att du känner så för din vovve. Mår de bra, mår man själv bra. Härliga bilder på blommorna. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Hej igen! Glömde svara dig ang vinet. Vi drack ett rött vin av druvan Blauer Zweigelt, en österrikisk druva och vi köpte vinet i Österrike. Väldigt lätt och fruktigt, bra sällskapsvin. Och för mig som får så mycket migrän är det bra med lite lättare viner. Kram

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder på fina dikesblommor , på Fårö finns massor här och vi plockar små buketter när vi är på promenader :)
    Skönt att du går på moln :) härlig känsla ❤️
    Solig kram från Gotland

    SvaraRadera
  15. Små moln av lycka! Det är fint det!
    Ha en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  16. Visst är det underbart med allemansrätten!
    Va mysigt att få möta en liten rävunge.
    Och visst är det underbart att må bra och sväva på rosa moln.
    Det har jag också gjort denna semester!
    Fortsätt att njuta av livet.
    Ta hand om dig hjärtat!
    Du är en jätte varm och underbar människa!
    Stor varm kram.

    SvaraRadera
  17. Låter som din vecka har varit bra med många tacksamheter. Fina bilder du bjudit på här.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka !

    SvaraRadera
  18. Så fint du beskriver och givetvis vackra bilder till. Rävungen så kul :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥