måndag 17 augusti 2015

Tacksamhet - ordningen återställd

Semester är skönt och viktigt. Kroppen behöver vila. Och kanske extra skönt att vara ledig då jag vet att jag har ett jobb att gå till. Så här efter semestern tänker jag ofta på alla som önskar mer än något annat att de hade ett jobb att gå till. Tacksamhet att jag har ett jobb och dessutom ett kreativt jobb där ingen dag någonsin blir den andra lik.

Toppklocka (eller skvällerkärring som den ibland kallas).

Ju större ens vidd blir, ju större samband ser man,
och ens verklighet och världsbild blir mer utvidgad och klarare
och man blir helare inom sig, samtidigt som denna nya kunskap
och klarhet också skapar ett kaos i ens gamla världsbild.
Detta kan leda till att man ibland känner sig som man vet mindre än förut, samtidigt som man har ett större inre lugn och en bredare kunskap om sig själv.
Det är ett lugn och en kunskap som inte har med hjärnan och det mentala att göra,
utan det är en kunskap och lugn som har sitt säte i hjärtat./ Ayela I Daar

Första arbetsveckan blev en inspirerande vecka. Tänk att få lyssna på Oskar Kihlborg. Han tillsammans med Mikael Reuterswärd var de första svenskarna att klättra och nå toppen på Mount Everest, världens högsta berg. Och för två år sedan expeditionsledare i tv-programmet "Mot alla odds". Han pratade om att våga. Att sikta mot målet och inte på vägen dit. Att våga genomföra sina drömmar. Eller att få lyssna på Sara Lund eller Claes Schmidt som han också heter. Sara pratade om att inte hela tiden stoppa människor i olika fack utan se varandra som människor och sa bland annat: 
Min reaktion på andra handlar inte om "dom" - den handlar om "mig"! Ju mer vi vet om varandras olikheter - desto mindre vill vi bekämpa dem. /Sara Lund
Uppfarten till huset med lupiner i en hink.

Tacksam också för att jag bestämt mig för att lupinåkern ska bort. Så en hink med lupiner plockade från gården blir ett minne blott. Tacksam för att köksluckornas färg nu är bestämd. Det kommer att bli så fint och mer lättstädat. :-)


Idag är det måndag och dags för Eva Trillians tacksamhetsutmaning. Några av den gånga veckans tacksamhetsglimtar är:
Så roligt att träffa alla arbetskamrater efter semestern.
Att jag har ett jobb att gå till.
Att jag har ett kreativt och stimulerande arbete.
Intressanta föreläsningar.
Sommarvärmen som plötsligt dök upp.
Köpt pizza när man vill lägga tid på att rensa. Jag tror det var åtta månader sist jag åt köpt pizza.
Ett gott glas rött till pizzan. Om man blundade kunde man få känslan i kvällssolen av en taverna i Italien.
En hel helg för mig själv.
Framtidsplaner.
Loppisbordet som jag bokade i helgen.

13 kommentarer:

  1. Underbar bild av Toppklockan plus Lupinerna.
    Så sann dikt och den lånar jag vidare för arkivering *tack*
    Den mannen Oskar Kilhborg verkar vara en ödmjuk person och det gick verkligen fram i teven "Mot alla odds" Förstår att du njöt över att få höra honom och hans klokheter/ kram

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga foton & fint Tacksamhetsinlägg ♡ .
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  3. Så himla skönt att få rensa bort och sälja på loppis. Visst är det en befriande känsla, en skön känsla. Kul med nya köksluckor framöver :) Vi köper nästan aldrig heller pizza, brukar baka egen och det var också länge sen nu. Men så gott det låter med pizza och rödvin. Tror det får bli det någon kväll snart på vår nya altan.
    Intressant det där med föreläsningar. Man blir alltid så peppad och inspirerad efteråt. Men jag hörde nyligen hur viktigt det är att inte stirra sig blind på målet utan att vägen dit är viktigare. Att man ska ha roligt på vägen så att säga för att må bra. Att inte bara stirra sig blind på slutresultatet. Sen ska man ju alltid kunna se slutmålet som en inre målbild. Älskar såna där föreläsningar.
    Är också tacksam att jag har jobb. Ska iväg och hålla utbildning på onsdag kväll, första efter sommarsemestern. Jättekul. Vad jobbar du med?

    SvaraRadera
  4. Så skönt för dig att du fick en massa gjort som du kan stryka på listan nu.
    Ett glas rött är aldrig fel. Förutom till skaldjur då möjligtvis! ;)
    Hoppas du hade en jätte bra arbetsdag och att ni får en fin kväll! ♡
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  5. Läser orden av Ayela I Daar och tänker att det är så sant - ju mer vi förstår att vi inte förstå, desto lättare blir det att fina lugnet i kaos. Det är ju ok att inte ha koll på allt :)
    Stryka punkter på att-göra-listor ger en skön tillfredsställelse! Nästan så man kan skriva dit enklare grejer bara för att få stryka lite fler ;)
    Tack för att du är med och berikar allas våra tacksamhetsbidrag med ditt :) Det är alltid så fint att få läsa!
    Tar med mig citatet av Sara Lund och sätter det på anslagstavlan på jobbet imorgon!
    Önskar dig en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  6. Då är det vanlig vardag för dig igen. Min man är redan inne på sin tredje arbetsvecka efter semestern. Och jag är ju lyxhustru och går hemma hela dagarna. Fast det är ingen vila när barnen har sommarlov. På måndag börjar de skolan här.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Visst är man tacksam att man har ett jobb att gå till. Det betyder mycket. Så mycket fint du har att vara tacksam för. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Jaa vi har mycket att vara tacksamma över...jag hade ju tänkt ha ett inlägg om det "ordet" också, men får väl vänta lite med det ;))...solen skiner i en hel vecka !!! det får vi vara tacksamma över ;))
    Ha en fin dag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Så sant! Och så kloka ord! Jag tänkte detsamma när jag förra söndagen ville att det skulle bli måndag så jag fick börja jobba igen - det är alltför gå förunnat!

    SvaraRadera
  10. Kloka och tänkvärda ord, som alltid!
    Tycker absolut att du ska stanna till någon gång när du passerar efter Höga Kusten och besöka Skuleskogen. Även Skuleberget är fint att gå upp till toppen på, på vägen dit upp finns det en grotta som man kan kika in i.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    /AK

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder och kloka ord! Ska också loppa till helgen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  12. Så fina bilder :)
    Och härlig lista !!! Framtidsplaner är underbart och ett glas rött :)
    Träffa arbetskamrater är också kul efter semester :)
    Hoppas din vecka startat bäst
    Stor kram till dig ❤️

    SvaraRadera
  13. Tack för finfina bilder och en massa tänkvärda ord!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥