måndag 24 augusti 2015

Tacksamhet - surströmming så gott

Surströmmingspremiär i helgen. Yes! Så gott det är! Jag brukar säga att det finns två saker som verkligen kan få det att vattnas i munnen. Det ena är surströmming och det andra är wasabi.

Surströmmingsklämma.

Jag brukar spara ett par burkar för att sommaren efteråt kunna äta fjolårets surströmming. Verkligen gott! I år prövade jag också färdiga surströmmingsfiléer. Lite mildare i smaken, men goda.


Idag är det måndag och dagen för en reflektion över den gångna veckan! Ett fint sätt att fånga upp guldstunderna i tillvaron. Tack Eva för denna tacksamhetsutmaning! 

Några av förra veckans ljusglimtar är:
Surströmmingspremiären
Fina vänner
Ett utrensat garage
Kreativa kollegor
Köksdrömmar
Flera utflykter
Solen och värmen
Änglatrumpeten jag fick
Att det finns nål och tråd att laga med
Hemmagjorda älgfärsbiffar som blev mer än goda

Vill du vara med eller se vad andra är tacksamma över? - Klicka här!

15 kommentarer:

  1. Vi med att ätit surströmming som är så gott, så gott *mums* Köpte fel och köpte Kallax Filéer men spelade roll för gott var det. Wasabi har jag inte smakat alls.
    Så sant, så sant om hur viktigt det är med nål och tråd.
    Alltid är det det enkla som ger oss mest tacksamhet *sant*
    Ha det fina bloggvän/ kram

    SvaraRadera
  2. Vi tjuvstartade surströmmingssäsongen på semestern men nu börjar jag längta igen. Jag gillar filéerna mest, enkla att hantera och goda. Kanske en liten skiva till helgen?
    Din bild får det att vattnas i munnen!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om surströmming, jag tycker inte att det smakar illa men det är inget som jag längtar efter.Många fina ord i din lista, jag speciellt med mig "kreativa kollegor" och "fina vänner" eftersom jag har spenderat min helg på Formex med en nära kollega/vän.
    Önskar dig en fin vecka! Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Näpp jag gillar inte surströmming, eller sill, eller sushi eller rå fisk överhuvudtaget. Men smaken är ju som baken och tur är väl det.
    Fin tacksamhetslista, det är bra det där med tacksamhet.
    FIn dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Har aldrig testat surströmming och känner mig nog ärligt talat lite feg. Å andra sidan älskar jag verkligen fisk så det är inte omöjligt att jag skulle gilla det. Kommer möjligheten får jag se till att fånga den helt enkelt. Kramar Liza

    SvaraRadera
  6. Surströmming har jag aldrig klarat av att äta. Men många älskar det. Vänner har jag också med på min lista, vad skulle man göra utan sina vänner?! Och nål och tråd fick jag lov att använda i helgen då mannens skjorta gick sönder. Köksdrömmar låter ju hur spännande som helst. Vi gjorde om vårt kök 08 och det är det bästa vi har gjort. Om ni har börjat planera på allvar kan jag tipsa om att höja upp diskmaskinen, så skönt att slippa stå och böja ryggen när man plockar i och ur.
    Ha en toppenvecka! Kram

    SvaraRadera
  7. Surströmming kommer jag nog att fortsätta att hålla mig ifrån! ;)
    Men det hör ju till uppe i Norrland!
    Här också för den delen har jag märkt.
    Är väldigt nyfiken på älgfärsbiffar som jag aldrig smakat!
    Det är så roligt att ha projekt hemma att först planera och sen sätta igång! :)
    Härlig lista med gott och blandat!
    Fin kväll till dig raring! ♡
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Erkänner lite blygt att hag inte äter Strömming. Varken sur eller osur. Wasabi står också lågt på min lista. Har inte blivit vuxen, antagligen. Haha!
    Vilken bra lista. Vi behöver verkligen reflektera lver vad som är guldkorn.
    /P

    SvaraRadera
  9. O, vad jag blev sugen på surströmming. Men det är bara jag och min dotter som gillar det så vi får väl sätta oss i ett hörn av trädgården och smaska alldeles själva.

    SvaraRadera
  10. Njae,inte surströmming för mig hihi men älskar dina Tacksamhetsinlägg ♡ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  11. Det är verkligen på tiden att finna tillfälle att smaka surströmming - det har jag aldrig gjort tidigare och jag är väldigt nyfiken :)
    Wasabi är alldeles för starkt - tur att man får tycka olika :)
    Sv: Pojken i klippet fick verkligen mitt hjärta att smälta. 6 år gammal och lär ut en viktig livsläxa :) Underbart!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  12. Surströmming har jag aldrig lärt mig att äta. Matjessill är mer min melodi. Så fina tacksamhetsord. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Nä inte surströmming här ;)
    Kreativa kollegor ger inspiration härliga utflykter i värme o sol mysigt och på det en blomma som är hur fin som helst änglatrumpet :) önskar dig en härlig vecka vännen !! Kram

    SvaraRadera
  14. :) ja det är ju lite speciellt med surströmming, nog kan jag äta lite av det om det är på en macka med mycket andra tillbehör så som på din bild, men det är inte någon favoriträtt...

    SvaraRadera
  15. Sursträmming åt jag för första gången förra året, med alla dess tillbehör. Tillbehören är goda men strömmingen fick det inte att vattnas i min mun!
    För övrigt väldigt fina ljusglimtar från förra veckan!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥