måndag 31 augusti 2015

Tacksamhet - två gamla fotografier

Idag är det måndag och dags att reflektera över den gånga vecka. En fin utmaning som Eva startat att lyfta glädjeämnen och ljuspunkterna i tillvaron. I går söndag tittade jag igenom gamla fotografier från flera generationer. Foton som funnits i mitt barndomshem. Fotografier från 1800-talet och 1900-talets början. Historia. Plötsligt håller jag i två fotografier som inte är porträttfoton utan händelsefotografier. Efter ett tag i samtal så ser vi att det måste vara fotografier från det man på den tiden kallade Amerika.


Jag vet att släkt, precis som för många andra, försökte hitta lyckan på andra sidan Atlanten. Efter lite klurande så ser vi att det under fotot måste vara en stor händelse. I horisonten ser man ett ånglok med vagnar som passerar och människorna har samlats på slätten för att titta på denna händelse. På det övre fotot står det Bowman N.D. Googlar runt och får fram den stat som har förkortningen N.D är North Dakota och i sydvästra delen av den staten finns staden Bowman. North Dakota - missionärerna och siouxindianernas land. Tyvärr finns det nog inte några släktingar kvar som kan berätta den stadens relation till min släkt. Någon som skickat bilderna till släkten i Sverige eller någon som kommit tillbaka och tagit med sig bilderna för att visa? Ändå tacksam över att sitta där med historiska foton som är mer än 150 år gamla. Historiens vingslag fläktar plötsligt över rummet. Jag lägger ner de två fotografierna igen. Tittar runt och lyfter ett porträttfoto på ett par från 1880-talet. Generationen före min mormor och morfar... tror jag...  Jag lyfter upp blicken och möter en ung vuxen människas blick, nickar och säger Det är nog fyra generationer från dig. 


Några av den här veckans ljusglimtar är:
Fredagens härliga arbetsdag
Gamla fotografier 
Sensommarvärme
Hänga tvätt utomhus
Prövat att laga för mig nya maträtter och plockat fram gamla goda recept
Att läsa meterolog Per Holmbergs uttalande att den här sommaren har varit en normal svensk sommar (de sista åren innan har varit över det normala)
Kreativa kollegor
Externa hårddiskar
Loppisbordet
Internet

Vill du vara med eller se vad andra är tacksamma för den här veckan? - Klicka här!

13 kommentarer:

  1. Herman Lindkvist berättade igår om svenskar som fanns i USA före själva stora utvandringen dit. En plats var ett namn som jag nu har glömt men det fanns indianer där. Jag kallar sådan här bilder för berättande bilder för de berättar något sen förr. Läckert med att skåda in i generationer före dig och känna historiens vingslag. Sant att kameran ska vi vara tacksam för som visar och berättar så mycket för oss sen förr. Din tacksamhetslista är fräsch och fin /kram

    SvaraRadera
  2. Det är fascinerande att tänka tillbaka och försöka föreställa sej hur det var att vara kvinna förr. Min mormor till exempel fick nog jobba hårt för att hålla familjen mätt och ren utan varken vatten eller el. Dock hängde hon nog tvätten utomhus på tork och det är härligt.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen hissnande när man börjar tänka på händelser och personer för så länge sedan som dina fotografier visar. Tänk vilken liten tid vi finns här på jorden och hur små vi är i det stora hela. Generationer läggs till generationer och allt bara fortsätter! Om man funderar för mycket blir man lite snurrig tror jag. Bäst att njuta av livet och vara tacksam för att man får leva ett gott liv!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  4. Fin lista! ♡
    Men blir arg när jag läser om din externa hårddisk.
    Sån har vi också. Och sparade allt på inkl alla bröllopsbilder.
    Men maken lånade ut den till sin far för att föra över program.
    Och vips så kraschade hela!! :(
    Vi får väl se om den går att laga.
    Och visst är det roligt med nya maträtter när orken och engagemanget infinner sig!
    Kram till dig! ♡

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara kort och historia får man inte nog av, att hitta dessa gamla foton är ju fantastiskt, och tänk om ni hade släkt kvar ändå ;) det fanns väl ngt program om amerikanare som ville hitta sin svenska grund :)
    Hoppas att du har en underbar vecka vännen nu ska jag hämta tvätten ute innan det börjar regna :)
    Kramisar Sanna

    SvaraRadera
  6. Åh vad roligt med dessa fotografier!!! Vilket fynd. Du får börja släktforska.
    Och så många fina foton från er vandring. Har man så där skönt på jobbet kan man ju stå ut med att jobba mycket :) Sensommarvärme är inte fel och hur skulle man klara sig utan internet :) Ha en fin vecka!! Kram

    SvaraRadera
  7. Så spännande och vilka härliga fynd!

    SvaraRadera
  8. Så spännande. Det enda jag vet om min släkt är att det fans en Nazist som hoppade av och brände alla flaggor och .....annat skit. Alltid ett gott tecken att han hoppade av, men en då!!
    Som tur är finns inga kort.
    /P

    SvaraRadera
  9. Vilken skatt! Det är så oerhört spännande att få se glimtar från historian.
    Framför allt ens egen. Blir som ett äventyr att lägga dom där pusselbitarna.

    Och tack för din så fina kommentar om mina bilder på min syster!!!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  10. Så spännande att se hur det har varit i ens egna släkt. En fin dag till dig. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Dt är spännande med gamla foton. Min dotter som släktforskar har genom hjälp från andra släktforskare på nätet kunnat få reda på vilka som finns på en del gamla foton som vi inte kände igen. Det är roligt att få veta lite mer om sina gamla släktingar. Ha det gott.

    SvaraRadera
  12. Spännande med gamla foton!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  13. Gamla foton kan verkligen sätta igång fantasin : och inte mindre så för att man vet en del om deras bakgrund! Kul att ha lite koll på familjens historia,!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥