söndag 16 augusti 2015

Totalröjning och loppisfixning

Undrar ni var jag tagit vägen? Allt glesare mellan inläggen har det blivit. Men hur roligt är det att visa totalt upp- och nervända rum. Att tömma sitt barndomshem och översköljas med ännu mer saker än det som redan fanns tar faktiskt på krafterna har jag upptäckt. Det går inte att städa för det står saker överallt! Humöret sviker även en balanserad person som mig. Så plötsligt en dag i slutet av förra veckan rann bägaren över och nu rensar jag - till och med sådant jag inte trodde jag skulle göra mig av med. Känslan över att jag inte vill ha några saker blev så tydlig. Saker upplever jag plötsligt dränerar energi! Har du känt så någon gång?


På fredagskvällen registrerade jag mig på en ny loppis där man betalar en summa för en hylla och sedan så får man där under en vecka ställa sina uppmärkta och prissatta saker. Igår blev jag sittande i fem timmar och prismärkte. När jag vaknade i morse kändes det bra, men även en känsla av att få bort än mer infann sig. Plötsligt hade jag nu på morgonen fått ihop tre svarta sopsäckar med skräp. På bara någon timme. Tala om effektivt arbete! Och mellan varven en kaffekopp med ekologiskt kaffe utomhus. Paus! Nu har jag lämnat sakerna på loppisen och ska ta en vända till. Det känns så skönt och befriande. Och tänk så mycket mer lättstädat det blir och mer tid till annat än städa och plocka i saker. Jag längtar! :-)

12 kommentarer:

  1. Jo, saker tar energi - bara genom att finnas där. Skönt att rensa! Känner igen den befriande känslan också :) Som när ett dåligt samvete försvinner. Härligt!
    Önskar dig en fortsatt skön söndag med goda pausar!

    SvaraRadera
  2. Det är superskönt att kasta saker!!
    Sen är det märkligt det där man ABSOLUT vill behålla vid en rensning kastar man glatt vid nästa?!?

    SvaraRadera
  3. Sååå fin kopp ♡ ....
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  4. Visst kan prylar ta mycket energi av att bara finnas.
    Inte roligt att läsa att du inte mått bra. Även om jag förstår varför med allt du måste rensa och ta tag i.
    Glöm inte bort att ta många kortare pauser med ditt goda kaffe i din jätte snygga kopp! ;)
    Hoppas du får en lugn kväll med avkoppling innan nya arbetsveckan tar vid.
    Kram till dig finaste! ♡

    SvaraRadera
  5. Ja, så rätt! Ju mer man städar bort och rensar ut, desto mer tid får man till sånt som är viktigt i livet.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Jag har också haft precis den känslan! Att man plötsligt hur lätt som helst vill bli av med saker!
    Att hyra bås och få sälja saker tycker jag är en så bra idé! Jag har sett såna och blir sugen på att göra det själv!
    Det gäller bara att ta sig i kragen och börja så brukar det dyka upp en massa saker som man upptäcker att man egentligen inte alls vill ha!
    Sen är det ju inte dumt att få en liten slant i utbyte för sånt som bara tar en massa energi av en av olika anledningar!
    Vi flyttade in i svärmors hus som redan var fullt med saker. Hon tog bara det nödvändigaste till sin etta på äldreboendet. När vi flyttade in hade vi saker från ett radhus som hade större bostadsyta än vad vi nu har och var fullproppat i förråden då vi innan hade haft ett hem var!
    Strax innan vi flyttade så flyttade mina föräldrar till mycket mindre bostad så vi hade en massa saker från dem också!
    Så jag vet verkligen hur det känns att ha på tok för mycket saker för att man ska trivas!!
    Massor har gått till myrorna, återvinning osv. Men vi har fortfarande för mycket!
    Och nog är det så, att många saker verkligen tar energi av en! Sånt ska man inte ha kvar!

    Jag hoppas du hinner med pausar i den sköna solen mellan allt röjjande!
    Ha en riktigt fin kommande vecka Helena!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jo den där känslan är så skön men på något underligt sätt fyller jag ändå på med grejer. Jag borde nog ta ett tag bland hyllor och skåp jag också. Minns också den där väldiga mättnaden på ting när vi tömt båda våra föräldrahem inom ett halvår. Då lär man sig att minnen sitter inte i tingen utan i hjärtat.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  8. Visst är det en härlig känsla när man får städat och rensat. Man känner en sådan ro i kroppen när det är gjort. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Så skönt att rensa och få ordning... i höst ska jag och mannen ha garderobsrensning och få lite ordning på livet. Vi har bott i huset i tre år och ännu är det liksom ingen struktur över vad som finns var. Inte världens roligast precis, men nödvändigt ibland!

    SvaraRadera
  10. Man behöver komma in i andra andningen liksom. Bra att du fick tänka efter först och att du sen fick insikt och tog mod till dig! Det känns så skönt när man väl bestämt sig. Men tiden behövs för att förnuftet ska hinna med!

    Hoppas du trots allt hinner njuta lite av den nya sommaren!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Tror att man kanske måste uppnå den där känslan av desperation innan man får kraft att göra sig av med saker man tycker om men för den skull inte kan spara bara därför! Smart med den där loppishyllan. Då slipper man se när sakerna försvinner också! Ha en fin kväll :-)

    SvaraRadera
  12. Vilken smart idé att hyra en hylla. Det borde finnas här. Du måste berätta sen hur det gick, om det var en bra idé. Skönt att rensa hur som helst.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥