lördag 26 september 2015

Att bli berörd...

Jag har fått många frågor om Blåöga och hur han mår. Jag blir rörd och berörd av omtanken. Jag började igår på kvällen skriva ett inlägg som hamnade i utkast... Började om med ett nytt... som också hamnade i utkast. Sedan blev det inget inlägg om Blåöga. Att skriva om honom berör mig mycket och kanske en dag ska jag berätta varför.

Selfie med systemkameran

Han är en unik hund med en speciell start i livet. Kanske därför det är så jobbigt att han ibland mår så bra och som nu si så där. I dag bestämde jag mig i alla fall för att ta en promenad i skogen. När jag gått ungefär hundra meter in i skogen från huset hör jag ett visslande ljud.


Stannar till och känner att jag blir berörd och en aning orolig. Kan inte vara annat än en björn. Funderar ett tag på om jag ska ladda kameran eller börja prata högt. Jag är ju så pass nära att jag skulle kunna springa hem. Bestämmer mig för Mysfarbrorn och Blåögas skull att prata högt och fortsätta färden in i skogen.


En sån där ljuvlig dag då energin laddas i kroppen och lungorna fylls av luft. Tankarna vandrade också till Skavlans senaste program. En berörande intervju och en tänkvärd intervju. Intervjun med Lina Axelsson Kihlblom var stark och berörande. Vilken modig människa med så mycket klokskap. Jag känner tacksamhet när det finns människor som hon. Och gläds åt den skola som har henne som rektor där hon om någon kan fånga upp utanförskap. Den andra intervjun var med Daniel Goleman och godhet. Hans samtal med Dalai Lama gav mersmak att läsa mer.


Jag sätter mig ner en stund i skogen. Vattenflaskan till oss är med, men får vara kvar i ryggsäcken. Kopplar loss hundarna som strosar omkring. Noga med att ha koll på mig. Tänker på de två intervjuerna och att vi människor har så mycket att lära av varandra. Samtalets kraft. Reflektionens förmåga att förändra. Så lycklig att Mysfarbrorn är pigg och frisk på alla sätt och vis. Väljer i denna stund att tänka på det positiva. I väntan på Blåögas provsvar.

Blåöga och Mysfarbrorn i dagens strålande sol.

När jag kom hem fick jag också en stund med grannens femveckor gamla valpar. Att ligga på gräsmattan i strålande sol och har tre små ljuvliga varelser krypandes på magen och små valppussar i ansiktet. Också något som berör.  

17 kommentarer:

  1. Blir rörd & berörd i mitt ♡-a & de är sååå underbara dina finaste små "voffsar" ...
    /Nospuss & Kram

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg som berör, både text och bilder. Förstår din oro, den där jobbiga väntan. Hoppas du har en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Det finns många saker som berör och saker som blir stora och mycket viktiga och det är oftast de små sakerna och tillfällena man upplever i vardagen. Som berör och man aldrig glömmer.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åhhh, jag blir mjuk i hjärtat. Och jag håller tummarna precis som pälsbollen som håller sina tassar för att det ska gå väl för blåöga.

    Och visst behövs samtalen! Om livet, olikheter och allt annat där emellan.
    Det är fint!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. Åhhhh vilka fina vovvar !
    Och ha, visst blev man berörd av Lina Axelsson, och här i Södertälje vet vi att hon varit en toppenrektor!
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  6. Så fint du skriver. Hoppas att allt går väl med er Blåöga. De ser så fina ut ihop. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Vilket fint inlägg! O så fiina hundar du har.Tack för titten hos mig.Var glad att inga mördarsniglar finns hos er.Inget att rekommendera alls:) Ja boken verkar bra.... Gunilla.

    SvaraRadera
  8. Vilket fint inlägg! O så fiina hundar du har.Tack för titten hos mig.Var glad att inga mördarsniglar finns hos er.Inget att rekommendera alls:) Ja boken verkar bra.... Gunilla.

    SvaraRadera
  9. Så fina hundar du har, och hoppas allt blir
    bra med Blåöga, så fint namn också.
    Och läskigt med björn så nära
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  10. Så underbara hundar du har . Djur i ens närhet betyder så otroligt mycket. Vi hade otur med vår förra hund så därför har kärleken till Ajax fått en speciell innebörd . Kanske är vi lite larviga ibland , men han ger oss så otroligt mycket tillbaka. Vilken jakthund han har varit och vilken familjehund dessutom. Nu är han 14 år men fortfarande pigg trots sina åldersnedsättningar. Att gå i skogen är fortfarande det bästa han vet.
    Så vackra naturbilder du visar. Björn . . . .hua !! Inte här som tur är.
    Du skriver så fint Helena !!
    Ha en skön söndag. Här blir det fotbollsmatch med barnbarn. Kram Eva

    SvaraRadera

  11. Vilket fint inlägg, så vackra foton och finaste vovsingar =)
    Tänk att du vågade dig in i skogen, själv hade jag nog vänt om, hi hi...

    Jag såg också Skalan och blev berörd av modet och den fina självkänslan rektorn har, tummen upp! ❤

    Kramen ❤

    SvaraRadera

  12. Vilket fint inlägg, så vackra foton och finaste vovsingar =)
    Tänk att du vågade dig in i skogen, själv hade jag nog vänt om, hi hi...

    Jag såg också Skalan och blev berörd av modet och den fina självkänslan rektorn har, tummen upp! ❤

    Kramen ❤

    SvaraRadera
  13. Samtal är så viktiga !
    Ditt inlägg berör som alltid
    Vill tacka för dina fina kommentarer hos mig, och flåt att jag inte är så mycket ute i cyber just nu ..jag hinner snart ikapp mig själv
    Kramisar ❤️Sanna

    SvaraRadera
  14. BJÖRN?!?!?! Och du fortsatte gå?!?!
    Jag får nog läsa inlägget en gång till för min hjärna är kvar på björndelen......
    Hoppas att Blåöga får må bra snart ♥
    Kram

    SvaraRadera
  15. Så vackert du skriver....Härlig promenad i skogen med dina fina hundar.
    Kam!

    SvaraRadera
  16. Det är underbart att man kan bli berörd tycker jag. Det är en gåva i sig bara det, eller hur? När man är ute i naturen kommer man närmare sig själv och sina känslor och det beskriver du så bra.
    Håller som alltid tummarna för din fina Blåöga!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  17. Fy va läskigt om du hade sprungit på en björn!
    Skickar många styrkekramar till både dig och blåöga! ♡. Ha en jätte fin start på veckan fina Helena!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥