tisdag 1 september 2015

Bärplockning i trädgården

Jag har i flera dagar försökt få tid att plocka in lite av bären ute i trädgården. I lördags hade jag det som ambition när solen sken så fint.

Gröna krusbär

När de här gröna krusbären mognat är de så goda och söta till smaken. Inte alls så där småsura som krusbär kan vara. På instagram ställde jag frågan om vad jag skulle göra med dem och fick tipset krusbärsmarmelad. Min svartvinbärsbuske är riktigt gammal. Stor och grenrik. Förr om åren så pass mycket att det gick att koka saft. I år är det ganska glest mellan bären. Kanske borde den beskäras...? 

Svarta vinbär

Igår kom jag mig äntligen ut en stund medan kvällen började falla. Varm sista augustikväll och en mysig känsla. Nu när de mörka kvällarna ändå är här gäller det att ta tillvara på dem på ett fint sätt och ändå passa på att vara ute. Väl inne började jag rensa bären. Tittade ner på skräpet och de fina gröna bladen som tillsammans bildade vackra mönster i det vita porslinet. Impulsen gör att jag slutade rensa bären. Går och hämtar kameran och startar en fotosession.





Några minuters fotografering dämpade kreativiteteskliet i fingrarna som nu funnits i flera dagar. Till helgen ska jag lägga fokus på att fotografera. Och planera en fotografering som jag tänkt göra om två veckor. Jag ska nämligen få följa med en älgjägare ut en tidig morgon för att försöka fotografera naturbilder. Tänker inte fotografera själva jakten utan hoppas verkligen att jag får möjlighet att se en hel del olika djur och fotografera när naturen sakta vaknar till.

12 kommentarer:

  1. Tycker väldigt mycket om krusbär. De är både vackra och goda. Minns hur jag som barn klämde ut det goda innehållet på riktigt mogna bär. Har gjort marmelad på krusbär, lime och valnötter som var väldigt gott.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder det blev på dina bär. Klart man måste fotografera bären. Så spännande att fotografera natur och djur på en jakt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Så ljuvligt! Vad gör du på svarta vinbär? Har du något favoritrecept? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr gjorde jag saft... i år vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. :-)

      Radera
  4. Så vackra bilder och du krusbär mums. Här hemma fick vi krusbär av grannen förra året och då kokade vi krusbärssylt och mums så gott ;) Krusbärssylt på havregröten på morgonen är verkligen gott så det är ett tips.

    En fin dag önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Häromdagen skrev jag min första kommentar på din blogg, vandringen genom skogen och den vackra sjön som väckte goa minnen hos mig, underbara bilder.
    Bärbilderna nu är så läckra, kan nästan känna doften och smaken av krusbär, gott!
    En bra dag önskar jag dig där uppe i norr!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Så vackra bärbilder! Med en kamera framför ansiktet försvinner ibland tid och rum:), jag älskar känslan av att uppslukad totalt! Hoppas du hittar fin natur och fina djur, det låter som en toppenide!

    SvaraRadera
  7. Så vackra bilder! Både krusbär och svarta vinbär gör sig bra som marmelad. Både var och en för sig och även tillsammans. Så gott! Spännande med din naturfotografering. Hoppas på fina bilder. Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Riktigt vackra bilder.
    Hoppas verkligen att du får till många bra bilder när du får följa med ut på jakten.
    Krusbär är jag dålig på.
    Men svarta vinbär är ju gott att både göra saft och gelé på.
    Ha en riktigt fin fortsättning på dagen!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Sååå gottit & fantastiska Foton ♡ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  10. Krusbär äger vi inte men vinbären är av för några veckor sen. Jätte stora och saftiga. Jag har kokat sylt på dem. Ja, sylt. Supergod. Biggaråer har också plockats i år och så finns Björnbär kvar att hämta in. De hamnar nog i frysen.
    /P

    SvaraRadera
  11. I år ska jag skaffa mig en svartvinbärsbuske, för det saknar jag. Så fina bilder av bären. Jag känner igen det där med att hålla på med något och sen helt plötsligt få lust att göra något annat. Då tycker jag man ska följa ingivelsen.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥