tisdag 29 september 2015

Farväl köksluckor

Ja, nu är det här de sista fotografierna med de här köksluckorna i träfärg. De är nerplockade och ska nu rengöras och börja målas. Som jag berättat tidigare så behövs luckorna behandlas. Fina luckor i gedigen trä. Inga spånskivor utan träsnickeri från 70-talet.

Köksbord och köksstolar köpta via annons (secondhand).

Det fanns två alternativ. Det ena att slipa upp dem och lackera om dem. De andra var att ge dem en vit kulör. I mitt återbrukande tillvaro tänker jag inte byta ut golvet. En mycket slitstarkt matta som är tacksam när man har hundar. Den träfärgade boaseringen ska också få vara kvar. Jag vill ha lite kontraster mellan vitt och trä. 

Bordet ett återbruksfynd.

Sedan finns det också tankar på att bänkskivor och kakelplattorna ska fixas till. I helgen fick jag tipset om att slipa bänkskivorna i teak. Har du någon erfarenhet av att slipa bänkskivor? Eller har du andra tips som är värt att tänka på? Nästa gång jag visar en köksbild ser det nog helt annorlunda ut. 

12 kommentarer:

  1. Dina köksluckor ser exakt ut som mina!
    Jag målade också om dom vita som jag berättat tidigare och jag är supernöjd.
    Dock har färgen släppt på vissa ställen runt handtagen där man kommer åt ofta. Det är ju svårt att få det helt perfekt med uppruggning av glansen i det gamla trät på det bökiga ställena.
    Men jag är ändå super nöjd! :)
    Lycka till! :)
    Kram! ❤

    SvaraRadera
  2. Dina köksluckor ser exakt ut som mina!
    Jag målade också om dom vita som jag berättat tidigare och jag är supernöjd.
    Dock har färgen släppt på vissa ställen runt handtagen där man kommer åt ofta. Det är ju svårt att få det helt perfekt med uppruggning av glansen i det gamla trät på det bökiga ställena.
    Men jag är ändå super nöjd! :)
    Lycka till! :)
    Kram! ❤

    SvaraRadera
  3. Kommer bli superfint med vita luckor. Flitigt att måla dem själva. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Så roligt att få lite "nytt". Ska bli roligt att se hur köket kommer att förändras med ny färg.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Härligt med gedigna luckor i trä - Det kommer bli sååå fint ♥ ...
    /Kram fina du i Höstsolen & ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  6. Kommer bli hur bra som helst. Sådana där luckor ska man absolut inte byta bort för sådana finns knappt att få tag på mer.

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Med vit färg kommer det att ge ett helt nytt uttryck....till det bättre tror jag, hihi...ska bli roligt att se köksluckorna när dom är klara ;))
    Ha det gott!!
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Bra att du behåller lite kontraster, det kan bli för mycket vitt annars som är lite tråkigt. Luckorna kommer att bli snygga i vitt. Man behöver fräscha upp ibland och luckorna i stugan kommer jag att måla i grått ..... kanske.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Blir nog jätte fint att måla köksluckorna :)
    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Det blir nog riktigt fint när du fått måla om köksluckorna =) Tack för titten i mitt blogghem... Kramen ♥

    SvaraRadera
  11. Det blir nog ett lyft för hela köket! Min pappas köksluckor ser exakt ut som dina och de är från 1978. Lika hållbara än. Lycka till!
    Kram, Ann

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥