onsdag 9 september 2015

Feber och matlust

Feber... händer inte så ofta i min kropp... men fick ett feber och frossa i ett dygn. Feber - då kroppen jobbar för högtryck för att få bort främmande partiklar den inte vill ha där. Och snällast är man då mot kroppen om man kryper ner under en filt och låter den vila. Kroppens immunförsvar vill det.

Omaka men ändå maka loppsitallrikar i blått

Det här med mat och feber... Jag minns att som barn när jag var sjuk fick jag mormorsgröt med kanel och smält smör samt ett glas sockerdricka. Men bara då man var som sämst. Sedan övergick det till nyponsoppa med grädde och mandelbiskvier. Som vuxen har jag insett att mormorsgröt var vetemjölsgröt och orsaken till att man inte fick det hela tiden var att kastrullen nästan inte gick att få ren igen av allt som brände fast. 

Porslin från loppis

Nu i bärtider sitter det gott med bär och den här gången lite smaksatt kvarg till. Många koppar te och krypa ner under en filt är också gott för kroppen när den fryser. Idag feberfri och en hemmadag innan det blir jobb igen. Har du någon favoritmat när du varit sjuk? Eller särskilda matminnen när du var barn och låg sjuk?

Kan också berätta att Blåöga ser ut att må bättre, men en veterinärtid är bokad för kontroll. Det känns bra. 

16 kommentarer:

  1. Jättevackra omaka tallrikar & så gottit det ser ut ♡ ...
    Härligt att "höra" att Blåöga ser ut att må bättre,all lycka till hos "vettisen"/Noooospuss & Kram från mig denna ljuvliga soliga höstdag!

    SvaraRadera
  2. Jag kan rekommendera ett dunder medel...när man börjar känna att en förkylning är på gång så tar jag 35 droppar av Echinagard i ett halv glas vatten...funkar garanterat...förkylningen försvinner...eller blir mycket lindrigare...finns i hälsokostaffärer ;))...jag kände innan vi reste att nu är det klippt, men jag tog droppar 3 ggr om dagen lite ingefära te också...och vips, så försvann den....vet inte hur det hade gått om jag blivit förkyld i Turkiet i 38 graders värme...puh!...kände även igår att det var något på gång, men då tog jag dropparna 3 ggr och idag känns det bättre ;))...jag kan iaf inte vara utan dropparna ;)).....krya på dej nu!
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Skönt att du börjar må bättre nu.
    Härligt med det blåa porslinet. Udda är vackert tycker jag. Fin dag till dig,
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  4. Usch och fy för detta virus som härjar överallt!
    Skönt att höra att du redan känner dig lite bättre! ♡
    Och att blåöga mår bra :)
    Hoppas det går bra att jobba imorgon.
    Jag har inget speciellt mat minne. Heller inger minne från att ha varit sjuk!
    Jag var en riktig vilde som lite så tror inte att virusen hann ikapp mig! ;)
    Dom tar mig nu istället...!
    Ta hand om dig och en STOR kryakram från mig!

    SvaraRadera
  5. Men krya på dig allt som bara går!
    Matminnen är väl nyponsoppa med biskvier. Grötälskare har jag varit sen barnsben. Gör slätvälling ibland för det är så gott. Den är gjord på vetemjöl och så vidare. Kanske något för dig? Potatis i alla lägen passar bra då man är sjuk. Mosad potatis med smör det är mumma fastän man är frisk/ kram

    SvaraRadera
  6. Skönt att du mår bättre... Nyponsoppa och skorpor var en sjuk-klassiker hemma. Och avslagen Cola-Cola vid magsjuka. Antar att det handlade om att få i sej socker helt enkelt 😄

    SvaraRadera
  7. Skönt att det har vänt! Och smart att lyssna på kroppen - den vet bäst:)!

    SvaraRadera
  8. Tyvärr har snuvan slagit till lite här och där nu. Skönt att det inte blev så långvarit för din del. Minnen...nja honungsvatten och så var det nog det där med nyponsoppa och skorpor.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  9. Skönt att höra att du är på bättringsvägen, själv har jag knappt ngn röst kvar… inte kul alls
    Och minnen från sjuk när jag var liten.. näe inget vad jag kommer ihåg…
    men nu är det bäst med varm soppa eller glass
    Skönt att höra att han mår bättre blev glad av det
    Fortsätt krya på dig nu finaste Helena och PS du hade helt rätt i din gissning

    SvaraRadera
  10. Gott att Blåöga är bättre och även att du har piggat på dig! Ja, vila och sömn är bästa medicinen. När jag var barn fick jag te och skorpor när jag låg sjuk och det var så gott tyckte jag,
    Krya på dig!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Inget vidare att bli sjuk, men du verkar redan vara bättre. Nä jag har inget matminns som sjuk. Däremot kan jag förtfarande förnimma lukten av Oleum Bacileum som alltid fanns tillgängligt vid förkylning. Minns att man skulle sniffa i sig denna starka doft. Hua !! Idag tror jag mer på frukt, bär och riven ingefära +honung i en kopp te. Snygga tallrikar.
    Krya på dig. Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Skönt att Blåöga mår bättre och du också! Jag minns inte att jag fick någon särskild mat när jag var sjuk, men sockerdricka vid magsjuka minns jag att jag fick.
    Härligt med bärtider! Nu frossar vi!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  13. Jag kan bara rekommendera kurerna från när vi var små. Varm mjölk med Emsertabletter, honungsvatten, Vick-salva som smordes i öronen vid örsprång, i näsan vid snuva och på bröstet vid hosta. Eller ett stekhett järngrytslock inlindat i tidningspapper och handdukar att ha på bröstet vid rosslingar och hosta...vilka möjligheter det fanns då.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  14. Skönt att Blåöga mår bättre och att ni har en tid hos veterinären!
    Hoppas du mår mycket bättre nu. Feber tar verkligen på krafterna!
    Två "mat"-minnen har jag av att vara sjuk som barn; Nyponsoppa - antagligen för att det var lite matigt samtidigt som jag fick i mig vätska, och faktiskt tyckte att det var gott ;) - samt Emser, de små rosa tabletterna man, faktiskt fortfarande, kan köpa i ask! :)
    Numera blir det mest te!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  15. Vetemjölsgröt har jag aldrig hört talas om. När jag var barn och hade ont i halsen ordinerade farmor alltid kaffe med en klick smör, men hemma blev det alltid Emsertabletter i varm mjölk. Jag minns också att mor smorde Vick på bröstet när man var förkyld och täppt i näsan. Den starka doften gjorde att nästäppan försvann i ett nafs. Fy, vad det luktade starkt! Krya på dig.

    SvaraRadera
  16. Kryakram! Inte roligt. Antar att du är på bättringsvägen! Mormotsgröt har jag inte hört om. Intressant. Jag gillar gröt annars. Ha en fin fredag :-)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥