fredag 18 september 2015

Frukt

I veckan fick jag en skål med gröna plommon min vän plockat i sin trädgård. Söta och mycket goda. Känslan att äta plommon från närområdet och obesprutade är fantastisk.


Jag läste i Den viruella floran att man tror att i Kaukasus för mycket länge sedan korsade sig Slån och Krikon och resultatet blev plommon. 


Plommon ligger där på fatet. Några jämna och fina. Andra lite kantstötta och bruna. Och det sista känns faktiskt riktigt bra. För mig är det beviset att de inte är behandlade eller besprutade. För några år sedan hade jag ett hög blankt grönt äpple som blev liggandes i min handväska i en vecka. Äpplet låg där bland nycklar, mobil och annat som kan finnas i en handväska. Och gissa vad? Efter en vecka där så såg äpplet exakt likadant ut. 


Ett tag tänkte jag göra sylt eller marmelad av plommonen. Men de var så otroligt goda att de hann ta slut innan. Angående det gröna äpplet i handväskan så slängde jag det. De ämnen som äpplet behandlats med kändes inte okej att stoppa i kroppen.

Det här är min tolkning i den här veckans utmaning Frukt hos Frökens foto

10 kommentarer:

  1. Slån och krikon alltså? Krikon har jag ju just provat, och lagt ut på min blogg i dagens frukttema. Kan man äta slånbär också börjar jag fundera på nu. Det var förresten marmeladtankar här med men hände samma sak som hos dig. Plötsligt var alla krikon i min mage.

    SvaraRadera
  2. Mums, så gott det är med plommon. Vi har ett viktoria plommonträd som ger oss mycket frukt i år. JAg är där ute flera gånger om dagen och stoppar i mig.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott med plommon!!

    SvaraRadera
  4. Gillar inte heller att det besprutas en massa. Härligt med fina plommon. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder vi har söta små krikon och vet inte riktigt vad vi ska göra med alla :)
    Önskar dig en mysig fredag och helg finaste
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  6. Det är ju det fina med att ha odla hemma i trädgården och skörden från sina egna träd att det är helt obesprutat och så mycket godare!! Själv blev det också plommonbilder på temat men med sorten Victoria.
    Trevlig Helg//Martina

    SvaraRadera
  7. Plommon är gott ...och hemmaodlade obesprutade allra bäst. så klart

    SvaraRadera
  8. Vad spännande med lite plommonhistoria! Egenodlat är bäst:)! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Gottit med Plommon ♡ ...
    /Kram finaste

    SvaraRadera
  10. Plommon är väldigt gott! och snyggt :)

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥