onsdag 30 september 2015

Höstfönster

Nu är det dags att ta bort dekorationskvisten med äppelblom i fönstret. Utanför gör hösten sig påmind i sin gulorangea dräkt.

Fönsterdekoration från loppis

I fönstret står ett hjärta hittat på loppis. Istället för att slänga den tomma flaskan som haft olivolja i sig fick den en ny uppgift som vas till dekorationskvisten. 


Glas är vackert. Fascinerande att sand och kalk tillsammans med andra ämnen blir så genomskinligt efter uppvärmning och bearbetning. Att glas kan formas på så många olika sätt och se så olika ut.


Nu ska kvisten i glasflaskan bytas ut med en mer höstlik kvist. Kanske torkat gräs eller någon växt. Har du något tips på växter som är fina att torka och som kan pryda fönstret?

15 kommentarer:

  1. Älskar också gammalt glas i alla dess olika former. Nästan vilken kvist som helst passar i ditt fönster! En torr loka kanske... inte en björnloka dock!
    Spänd på att se hur dina luckor blir:)

    Ha det fint!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Fint med glassaker i fönster. De kommer verkligen till sin rätt. Tycker du ska ta en promenad och nappa det första fina som ditt öga fastnar för och sätta i flaskan. Kanske är det gräs, vass, knotig al, loka, vallmofröställning från nån trädgård eller några färska blad.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Spar på alla sorters glasflaskor. Snygga att ställa i små grupper tycker jag. Finns massor att stoppa i din flaska. Ser att du redan fått en massa bra tips.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Glasens ljusskiftningar är så fina. Höst här också men väldigt fina dagar. Är tacksam över det

    SvaraRadera
  5. Glas är så vackert...och ja plockar in allsköns olika kvistar nu, knappt jag vet vad det är, bara det är vackert! En lång reva murgröna eller vildvin är vackert eller kanske en hortensia som sen får torka där i glasvasen...
    Önskar dig en skön och glad dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Åh,så vackert ♥ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera

  7. Så fint! ♥

    En lavendel kanske? =)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  8. Vackert! :)
    Mina fönster gapar tomma nu.
    Jag måste hitta lite nytt dit jag med!
    Framförallt blommor! ;)
    Kram till dig fina du! ❤

    SvaraRadera
  9. Vackert! :)
    Mina fönster gapar tomma nu.
    Jag måste hitta lite nytt dit jag med!
    Framförallt blommor! ;)
    Kram till dig fina du! ❤

    SvaraRadera
  10. Är det något jag skulle vilja prova så är det glasblåsning.
    Det där med form och olikheter intresserar mig. Vackert är det!
    Torkad vallmo tycker jag om, det funkar hela året=))

    Fin fortsatt dag till dig!

    SvaraRadera
  11. Så vackert. Här har jag planer på att plocka in en rönnbärskvist. Den kanske inte torkar på ett tilltalande sätt men jag tänkte fylla en vas med lite vatten och hoppas att den står sig en tid.

    Fin dag till dig och du tack igen för alla dina fina kommentarer hos mig.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  12. Det ska finnas nåt man häller i vasen för att få Rönnbärskvistarna att förbli så där vackra som de är ute i naturen. Men tyvärr har jag glömt. Vet bara att jag testade en gång då jag jobbade på en färghandel och vi sålde detta där. Kanske nån annan som vet.
    Kramelikram

    SvaraRadera
  13. Jag har en favorit och det är kardväddens frökapsel. Men nu har det blivit en stugby där jag brukade plocka kardvädd, snyft.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Nyponkvist kan bli fint i fönstret eller varför inte kombinera silver ek tillsammans med någon
    prydnadskål i vitt och rosa kanske - Kan kännas fräscht, rent och ljust i höstmörkret. Kram ♥

    SvaraRadera
  15. Du kan sätta en kvist med vackra höstlöv i en blandning av vatten och glycerol så håller sig bladen fina.

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥