lördag 19 september 2015

Kaffe och bananen

Tanken när jag startade den här bloggen var att jag mer skulle lägga fokus på den bild som finns i högra marginalen med en returpåse - hållbar livsstil. Ett tema som ligger mig varmt om hjärtat och är en del av mitt dagliga jobb. Och ett tema jag skrev mycket om på min gamla blogg. Hållbar utveckling som lägger fokus på de ekologiska, ekonomiska och sociala aspekterna av vår tillvaro. Här på bloggen har jag valt att kalla det hållbar livsstil då det mer handlar om min livsstil för att främja en hållbar utveckling av vår planet, men också för att min kropp ska må bra och få de bästa förutsättningar som jag kan ge min kropp. Alla har vi olika förutsättningar och här handlar det om att utgå från sin; ekonomiskt, ekologiskt och socialt.


Ett av mina sätt att påverka så att andra får en hållbar livsstil är att välja fair-trade. Något som gör stor skillnad för de som arbetar. Ett annat sätt är att välja ekologiskt då det innebär betydligt mindre belastning på naturen och att jag i min tur får i mig mindre skadliga ämnen. Tre produkter som vi äter mycket av är bananer, kaffe och choklad. Tre produkter där bekämpningsmedel används för att inte frukten eller bönorna ska angripas av skadeinsekter eller svampangrepp. Tre produkter där arbetsförhållanden många gånger är dåliga på flera sätt.


När det gäller bananer så glädjer det mig att många handlare idag lagt de ekologiska och fair-trade märkta bananerna längre fram eller helt och håller slutat att sälja de bananer som inte har den märkningen. När man också testar de ekologiska bananerna så hittar man inte heller några rester av bekämpningsmedel. Däremot har man i de icke-ekologiska funnit mer än 50% av giftet i fruktköttet.


Mitt kaffeval gör stor skillnad. Kaffe är efter råolja världens näst största handelsvaran. Många av de som arbetar på kaffeplantagerna lever under svåra förhållanden. Av samma orsak som med bananer har jag därför valt att bara dricka fair-trade och ekologiskt kaffe. Det gynnar min kropp och det skapar bättre förutsättningar för anställda på plantagerna. I ett av mina första inlägg på den här bloggen, Årets första kaffekopp utomhus, berättade jag att mitt sätt att kompensera att det går åt mycket dricksvatten vid kaffeframställning är valet att minska mitt kaffedrickande. Nästa stora område som jag tänker fundera mer på är choklad. Jag äter inte så mycket choklad, men tänkte att det området ska jag försöka lära mig mer om. Varje dag hittar jag något som jag tänker att ändrar jag det där kan jag göra skillnad. För mig, för andra och för vårt jordklot. Jag tänker att alla mina små bidrag bidrar till en större förändring och att jag minskar mina ekologiska fotavtryck. Vill du kolla hur stora dina ekologiska fotavtryck kan du gå in på Världsnaturfondens hemsida och pröva deras kalkylator. Jag vet att allt vi gör har betydelse. 

Ha en riktigt fin lördag och hoppas solen tittat fram hos dig. Här lyser den nu från en klarblå himmel.

8 kommentarer:

  1. Bra inlägg finaste ...
    Helst bara Ekologiskt & massa kaffe ♡ hihi

    /Kram denna soliga ljuvliga Höstdag!

    SvaraRadera
  2. fint det att kunna få göra bra val.
    Jag gillar återbruk och tänker att det är ett bra val. Är så nöjd när jag hittar nåt på loppis och inte behöver köpa massor av nytt jämt.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint, viktigt och bra skrivet inlägg!
    Här används förstås ekologiskt fair trade kaffe, liksom bananer, te och choklad. Fair trade och ekolgiskt te finns rätt mycket att välja på om man väljer påse, men i lösvikt betydligt mindre urval.
    Men fy, vad äckligt att det finns gifter kvar i de besprutade bananerna och så mycket till på köpet! Det läser man minsann aldrig om i morgontidningen. Inte blir ger nån rubrik på TV-nyheterna heller. Smygförgiftning och säkerligen är det inte den enda gröda med växtgifter kvar. I fjol hörde vi ju om potatisen som hade rester av det cancerframkallande Round up.
    Tack för bra inlägg!

    SvaraRadera
  4. Ekologiska bananer gäller hos oss !!!...kul att läsa ;)
    Hoppas du får en fin helg!!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  5. Vi har märkt en stor skillnad på efterfrågan av ekologiska produkter och även fairtrade märkta i butiken.
    Och det gläder mig!
    Här försöker solen leta sig igenom molnen.
    Men det är behaglig temperatur, ingen blåst eller regn. Det räcker för mig! :)
    Ha en jätte fin kväll! ♡
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg! Det är glädjande att medvetenheten har ökat starkt de senaste åren. Tänk tillbaka 5-10 år, jag blir skrämd när jag tänker på vad vi stoppade i oss.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Försöker också göra vad jag kan för att dra mitt strå till stacken...känns bra att så många fått upp ögonen.
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är bra att fler och fler lär sig att det är viktigt att göra rätt val i den stora, stora matvärlden med märken och uppsjön av märkningar. Kan man inte köpa allt FairTrade eller ekologiskt så kan man i alla fall göra det med kaffe och bananer - de största bovarna. Och vindruvor - de kan man låta bli! :)
    Fint av dig att upplysa oss om kloka val! Vi behöver alla på minnas!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥