torsdag 24 september 2015

Röda vinbärsremmar

Häromdagen plockades mer röda vinbär in med tanken att pröva det här med bärremmar. Snurrade sedan igår kväll runt på nätet och hittade mängder med varianter på recept. Tillslut blev det en egen variant som gjordes.


Ingredienser:
6 dl röda vinbär
0,5 dl ljus sirap
1 msk honung

Bären tillsammans med sirap och honung kokades i ca 10 minuter. Den kokta massan mixades sedan med stavmixer till smet. Därefter breddes smeten tunt, ca 2 mm, på en plåt klädd med bakplåtspapper. Plåten blev inte täckt av vinbärskrämen. Sedan fick bärsmeten torka i 100 graders ugn i ca två timmar.


Ganska direkt skar jag i tunna remsor. Lät det svalan lite mer plåten, innan jag sedan rullade ihop dem till små rullar. 


Om du inte hör prövat dessa populära remmar som kan göras både av olika bär och olika frukter kan jag varmt rekommendera dem. Det var över förväntan.


13 kommentarer:

  1. Är remmarna nåt slags godis eller det är en efterrätt? Jag har aldrig smakat något sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra alternativ till godis! :-)

      Radera
  2. ett bra alternativ till godis!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Det där har jag funderat på att testa.
    Du tack för dina fina kommentarer inne hos mig, har du sett att jag brukar skriva svar på alla kommentarer. Även dina 😊
    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  4. Jag bara måste testa, vilket coolt sätt att ta till vara bär!! Och så vackra de blev!

    SvaraRadera
  5. Det ska jag prova!! Om inte annat blev de ju väldigt vackra!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Ser goda ut och är ju fina också! Borde ju gå att göra med andra bär också, får nog testa det!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Har läst och googlat runt på olika recept på bärremmar jag med, men ännu inte kommit till skott! Får se när jag gör det. Dina ser goda och nyttiga ut!
    Kram AK

    SvaraRadera
  8. Vilken spännande idé! Kanske något att göra till jul! I frysen finns div bär och det borde ju gå att göra av andra bär än vinbär!
    Undrar om man kan vara utan honung? Min ena dotter är vegan så hon äter inte honung...
    Får googla lite om det!
    Hoppas det blir bra svar på proverna hos veterinären!
    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så annorlunda. De ser goda ut. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Jag har läst om det receptet men inte testat än. Kanske skulle bli ett helgprojekt eftersom vi har mängder med röda vinbär, och godissugna barn... ;) Mitt andra projekt blir att göra energibars med dadlar och annat. Känns bra att veta att man inte äter onödiga tillsatser utan försöker i så stor utsträckning som möjligt äta ren mat, lagad från grunden. Tack för tipset om remmarna!

    SvaraRadera
  11. Vilket bra godis-substitut! Det här måste jag prova - men med annan frukt ;) Vinbär är ingen favorit - även om den säkert skulle slinka ner i den här formen :)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  12. Tack för spännande tips! Aldrig hört talas om men har röda vinbär som jag aldrig vet vad jag ska göra med. Undrar om det funkar med frysta bär oxå?

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥