torsdag 10 september 2015

Snabblunch

Jag försöker att allt mer öka det vegetariska inslaget i menyn. Av miljöskäl. Utifrån mängden koldioxid som enskilda matprodukter släpper ut från framställning tills det finns på mitt bord. Det ekologiska fotavtrycket. Men också etiska dilemman med avseende på hantering av djur vid uppfödning. Och nej, jag är inte vegetarian utan försöker tänka klimatsmart, lokalproducerat, närproducerat och ekologiskt.


Det innebär att jag väljer ägg från ortens frigående höns, har möjlighet att äta viltkött som i koldioxidmängd motsvarar morötter. Använder jag närproducerade mejeriprodukter, Västerbottens ost istället för parmesanost och produkter som är lite som möjligt eller inte alls inplastade. Väljer bort så mycket som möjligt av sojaprodukter, det som innehåller palmolja och nötkött. Griskött är bättre än nötkött ur klimatsynpunkt, men där är jag noga med att det verkligen har varit en bra djurhållning. 


En vanlig snabblunch har för mig blivit omelett med rårivna morötter, grovhackad purjolök, chilisalt och västerbottens ost. Gott och näringsrikt. Gärna med grönsaker till. Uppskattar allt mer ägg på olika sätt i maten. Inte en vegetariskt ingrediens men full av näringsämnen. I min gamla blogg lyfte jag många miljöfrågor medan här har det blivit mindre. Är du intresserad av att tänka mer miljö- och klimatsmart har Annie en fin blogg, Choices by Annie, där hon lyfter olika dilemman och ger många fina tips om att tänka klimatsmart.

7 kommentarer:

  1. Sååå gottit & vackert ♡...
    /Kram fina du denna ljuvligsa soliga varma Höstdag!

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen jätte bra när man har möjlighet till närproducerat. Tycker det är lite knepigare här nere i storstaden.
    Tycker hur som helst att du gör en jätte bra insats för både miljön, djuren och säkert också kroppen!
    Hoppas det gick bra att jobba idag.
    Att du är piggare menar jag! ♡
    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Det där ser onekligen gott ut.
    Viktigt tror jag att tänka på var maten kommer ifrån för miljönsskull och jag tror att vi alla kan må bra av lite mer vegetarisk kost emellanåt.
    Tack fina du för härliga uppmuntrande ord��
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  4. Klokt tänkt! Och den där omeletten ser verkligen läcker ut! Vi fick köpa en "halv gris" häromdagen. Vi äter allt mer grönsaker men föredrar kött från orten. Vi har tur med att detta finns.

    SvaraRadera
  5. Klimatsmart är snart enda smart som planeten behöver :) ja, inte planeten egentligen, den klarar sig ju utan oss -men mänskligheten! Bra att du skriver om det - du är en inspiration!

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig blogg du har :) tack för hälsningen. Tittar gärna hit igen :) Kram Frida

    SvaraRadera
  7. Jag försöker också följa ditt exempel. Men ibland är det tufft och kostsamt. En fläskfilé från Danmark kostar ofta hälften mot den Gotländska. Alternativet är att hoppa filen. Själv äter jag för lite kött och får äta tillskott på B12- vitamin. Allt har en baksida men det går oftast att lösa. Finns ju tabletter och min läkare får acceptera att jag behöver ett nytt recept då och då.
    Ha en skön helg!
    /P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥