måndag 28 september 2015

Tacksamhet - godhet

Såg du supermånen igår kväll eller blodmånen tidigt i morse? Jag kunde naturligtvis inte låta bli att stiga upp och fotografera. Fascinerande.

I lördags i mitt inlägg Att bli berörd... så berättade jag om två intervjuer i fredagens program av Skavlan. Det ena var med rektor Lina Axelsson Kihlblom. En modig och intelligent kvinna som ger en utsatt grupp en röst. Den tänkvärda intervjun var med Daniel Goleman, han som myntade begreppet EQ (emotionell intelligens eller känslans intelligens). Goleman har gett ut en bok Godhet där många av hans reflektioner om godhet har sitt ursprung i samtal med Dalai Lama. Dalai Lama säger att det är viktigt att skilja på första mötet med en människa och individen bakom. Men också skilja på person och handling.


Enligt professor Goleman finns det ett samband mellan högt EQ och en människas godhet. Känslomässig intelligens, består enligt honom av fyra typer av godhet som tillsammans bildar en helhet. Den första godheten är självkännedom - reflektioner över sig själv. Den andra godheten är vårt egna beteende och mognad. Det vill säga avstånd mellan impuls och handling. Ju större avståndet blir desto mognare är vi. Den tredje godheten är empati och viljan att hjälpa andra människor. Sista fjärde typen av godhet är knutet till vårt etiska handlande och är relationer - hur vi är med andra människor. Daniel Goleman menar att varje individ kan utveckla sin medmänsklighet och godhet. Jag inser att jag har en bok om EQ som kom på 90-talet i bokhyllan. Den ska jag plocka fram och läsa igen.

Nyckeln är att du själv kan påverka till en hållbar livsstil -  
ditt liv, medmänsklighet och miljön

Din tro formar dina tankar.
Dina tankar formar dina ord.
Dina ord formar dina handlingar.
Dina handlingar format dina vanor.
Dina vanor format dina värden.
Dina värden formar din framtid. /Mahtma Gandhi


Idag är det måndag och dags att reflektera över den gånga veckan och det fina med den. Tack Eva för att du startade den här utmaningen - den bidrar till klokskap och godhet. Några av den gånga veckans ljusglimtar är:

Intervjun med rektor Lina Axelsson Kihlblom
Naturen och att få vistas i den
Att genom historiens gång funnit människor med godhet som signum - Mahatma Gandi, Jesus, Moder Theresa, Dalai Lama och många fler. 
Valpmys med valppussar
Att sluta arbetsveckan på topp
Ostkrokar (ja, de blir bara godare ju äldre jag blir)
Fixning i köket - snart är det nog vita skåpluckor
Den vackra och soliga hösthelgen
Några trattisar som gav sig till känna
Fullmåne när det inte finns gatlyktor

Vill du vara med eller se vad andra är tacksamma för? - Klicka här!

14 kommentarer:

  1. Jag kollade också in månen och sov uruselt hela natten och hade ont i absolut hela kroppen, kan jag möjligen blivit mångalen? På tal om ostkrokar, för att aldrig i hela mitt liv gillat ostkrokar så har jag på gamla dagar blivit galen i just ostkrokar. Kan lätt sätta i mig en påse på en kväll...hur ska detta sluta?/Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Nej jag såg inte månen i natt utan sov som en stock. Men det berodde nog på all härlig höstluft jag andats in under helg.
    Ha en bra vecka.
    Mamma C

    SvaraRadera
  3. Jag såg månen och nämnde faktiskt det på min tacksamhetslista fast det tekniskt sett tillhör nästa veckas lista inser jag nu när jag skriver detta till dig!!
    Själv säger jag ostbågar och jag gillar dem när påsen legat öppen ett bra tag och de är så där härligt sega!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Valpmys är jag verkligen avundsjuk på! :)
    Finns det nått mer upplyftande! ❤
    Och visst är den här hösten helt underbar!
    Och så spännande att ni kommit igång med köket!
    Ha en fortsatt jätte bra dag fina du!
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Jag vaknade lit för tidigt, hihi....men sen somnade jag om och missade alltihopa ;))....men månen är vacker och jag gillar dess mystik....är kanske lite mångalen, hihi...
    Ha en fin vecka !!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Månen beskådades, sedan sov jag gott igen. Valpmys, låter så just mysigt!
    Ha en härlig vecka!

    SvaraRadera
  7. Ett gott inlägg om godhet. Kloka ord - från många - inte minst dig!
    Många mysiga punkter i din lista :)
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera

  8. Fina ord om godhet. :-)
    Jag sov för jag visste att molnen skulle skymma månen, men jag kan tänka mig hur vackert det var...
    Kramen ♥

    SvaraRadera
  9. Mahatma Gandhis ord ska jag spara, tack för dem!
    Ha en fin höstvecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Jag såg också Skavlan, mycket intressant, jag missade blodmånen men fullmånen såg vi hela vägen hem från Värmland i går...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. sv: Jag har börjat skriva en bok om min pappa som drabbades av demens redan när han var 54 och dog 12 år senare. Vill du kan du läsa om honom under etiketten "Min pappa" på bloggen.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Var också ute och fotade månen. Dock orkade jag inte vara vaken hela natten. Så mycket du har att vara tacksam för. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Här var det molnigt när den skulle vara röd tog ett kort vid halv 3 på natten när månen börjats täckas men det blev ett HarryPotter foto 😊 Ser ut som månen är inne och i vårt tak foto inomhus är intr bra haha
    Dalai lama som finns nu är en fantastisk person med en ödmjukhet utöver dess like ..
    Valp mys kan inte bli bättre :)
    Underbar lista finaste
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  14. Fullmåne utan gatlyktor är det här också och det är underbart! Vilka skuggor det blir fast det är mitt i natten. Magiskt!
    Kram, Ann

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥