måndag 7 september 2015

Tacksamhet - naturens skafferi

En helg med massor av trädgårdsfixning. Hösten känns i luften och naturen ändrar färg. Båten upp på land, ljungväxter ut och en del trädgårdspynt in. Jag hade tänkt att även pelargonerna skulle in, men bestämde mig för att låta dem stå ute några dagar till och hoppas på att det inte blir någon nattfrost. På fredagsmorgonen fick livskärleken skrapa bilrutorna så det finns dock en risk med att låta dem stå ute.


Fick möjlighet att plocka mer svarta vinbär och har nu fått tips via instagram att göra chutney av dem. Funderar lite på att söka reda på något bra recept. Har du något bra tips?


C-vitaminrika. Läste att förutom att c-vitamin är bra för immunförsvaret ska det också vara bra för ämnesomsättningen i bindväven. Bindväven finns överallt - i huden, runt skelettet, organen, tänderna...


Förra omgången svarta vinbär som jag plockade i början på veckan var ganska små. De här var stora, saftiga och söta. Kan efter den här veckan känna en fantastisk förmån som kan sitta i en trädgård och plocka bär och ta del av naturens skafferi när det ser ut som det gör i Sydeuropa just nu. Känner tacksamhet.


I skrivande stund är jag samtidigt orolig för min älskade Blåöga. Igår kväll visade han tecken som gör mig bekymrad. Jag vet att han har begränsad tid... hoppas så innerligt att veterinären som så många gånger tidigare kan hjälpa oss. Ska ringa dit idag och boka tid.


Idag är det måndag och dags för Eva Trillians fina tacksamhetsutmaning. Vill du se vad andra skrivit eller vara med så besök hennes blogg Ja, jag säger då det!

Några av den här veckans tacksamhetsglimtar är:
Familjen
Naturens skafferi
Att skratt ger så mycket positiv energi
Att jag är född här
Att det fortfarande finnas solidaritet och medmänsklighet
Ett restaurangbesök
Kameran
Ett telefonsamtal
Lång helgfrukost
Naturens närhet 

20 kommentarer:

  1. Vilken rikedom! Svarta vinbär har jag förr haft god tillgång till men chutney har jag aldrig gjort. Finns säkert bra recept på nätet. Gör min chutney på rabarber, supergott!
    Krassliga hundar vet jag mycket om, så tråkigt att du ännu en gång börjar ana att det inte står rätt till. Så ledsamt att man vet att allt kan hända...

    Sensommarkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt med Svartvinbär & riktigt vackra foton som alltid ♡ ...
    /Kram fina du denna soliga Måndag!

    SvaraRadera
  3. Jag har svartvinbären på gröten, lite surt men nyttigt ;-)
    Annars använder jag bladen och gör saft på...

    Hoppas du får komma till veterinären idag, tråkigt att se sin älskade må dåligt

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Känner också en stor tacksamhet, och en stor glädje över all den solidaritet och medmänsklighet som visas runt om i Europa just nu. Vi har fortfarande en svår stig att vandra innan alla människor blir lika mycket värda men det känns som vi i alla fall går åt rätt håll nu.

    Fin dag till dig
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  5. Pelargoner brukar ju tåla lite om de inte står alltför oskyddat. Vid en vägg eller lite under tak brukar de klara en liten frostknäpp.
    Underbara bilder på vinbären! Jag har också plockat en del, men det blev saft i år. Chutney lät spännande, prova det!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  6. Hoppas det reder sig med Blåöga. Så härligt med så mycket vinbär. Ha en fin dag Kram pernilla

    SvaraRadera
  7. Naturens skafferi är ju helt underbart gäller bara att veta hur man ska ta vara på allt !!
    Familj och skratt lyfter ens själ
    Jag hoppas att blåöga mår bättre !! stor tack att du orkar dela fast du är orolig
    KRAMISAR♥Sanna

    SvaraRadera
  8. När vi flyttade till vårt hus fanns det en svartvinbärsbuske här, men den blev så dålig så vi tog bort den...nu har vi bara en rödvinbärsbuske och ett gammalt äppelträd...av naturens skafferi ;))...
    Ha det gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
  9. Håller tummarna att Blåöga kryar på sig! Ja precis som du skrev till mig så kan man ju inte låta bli att känna tacksamhet för att man inte är på flykt, att man slipper se sin familj dö framför ögonen på en... Usch vad hemskt det är, samtidigt som det är så fint att se all medmänsklighet hos alla som hjälper till.
    Och visst är naturens skafferi en underbar tillgång. Vackra bilder blev det också :) Ha en fin vecka!! Kram

    SvaraRadera
  10. Här samlas det också in både det ena och andra från naturen.
    Jag tycker det är gott med svartvinbärs remmar. Du kan se på min blogg.
    Gott gott......
    Skall berätta mer om frö biblioteket när jag varit där.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Det är en rikedom att ha svarta vinbär! Jag styckfryser dem och sedan hamnar de i smoothies och pajer. Låter gott med chutney, hoppas du hittar nåt bra recept.
    Hoppas det går bra med Blåöga!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Ja, det går inte att komma undan. Det känns att hösten närmar sig.
    Härligt med en massa vinbär!

    Nu hoppas jag bara att det blir bättre med Blåöga igen.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  13. Vilka fina bilder på din vinbärsskörd! Hösten är härlig!

    SvaraRadera
  14. Åh så vackra bilder på vinbären! Jag riktigt känner hur gott de luktar. Har bara röda vinbär tyvärr och av dem blev intete i år. Bra att läsa dina inlägg om tacksamhet, något man borde uttrycka mer. Ändå får man kämpa ibland för att se det positiva och livet ur ett annat perspektiv.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  15. Vackra bilder till text som , som vanligt, är eftertänksam och vacker!
    Hoppas att allt går bra med Blåöga!
    Tack för att du är med och gör mina egna tankar om tacksamhet ännu större!

    SvaraRadera
  16. Gott med svarta vinbär. Ska lägga några på gröten nu!
    Må så gott
    Anette

    SvaraRadera
  17. Jag kokade Svartvinbärssylt i år. Mycket godare än jag kunde tänka mig. Men det blev ganska rinnig men det gör inte mig något. Hoppas verkligen att allt ordnar sig med Blåöga. det är jobbigt att veta och att vänta, hoppas och vara förtvivlad. Men hoppet är ändå alltid det sista som lämnar en.
    Kram!
    /P

    SvaraRadera
  18. Vinbär, och bär i allmänhet försöker jag få i mig så mycket som möjligt av, under säsong. Sen har jag ju i frysen också, så klart. Hoppas det går bra med Blåöga, alltid jobbigt när det är dåliga. Kram

    SvaraRadera
  19. Härliga vinbärsbilder, man riktigt ser hur nyttiga de är!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  20. Ett härligt och tänkvärt inlägg...fina bilder också!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥