söndag 20 september 2015

Uppe med tuppen

Nu är äntligen den vita nyansen på köksluckorna bestämd. Som jag berättat förut så var valet att behålla de gedigna köksluckorna i trä istället för att köpa nya. Att slipa och lacka dem och låta dem behålla sin träfärg eller ge dem en kulör vitt. Tänk att det ska vara så svårt att välja en vit färg?

Lördagseftermiddag. Utanför köksfönstret har himlen en turkosblå färg.

Igår eftermiddag tittade jag lite i ett par magasin för att få köksinspiration. Det mesta som visas handlar om att köpa nytt. I huset fanns när vi köpte det både spis och diskmaskin från 70-talet. När dessa vitvaror gick sönder handlades  "nytt" in via Blocket. Fina vitvaror som nu fungerat hur bra som helst i flera år som de tidigare ägarna inte längre ville ha kvar då de gjorde totalrenovering av sitt kök.

Tidig söndagsmorgon.

Idag steg jag upp före tuppen. Innan älgjakten började nu på morgonen begav jag mig ut i skogen med gul reflexväst. Det är bara så ljuvligt sätt att få börja dagen. Se hur skogen sakta vaknar efter nattens och mörkrets sömn. Ensam var vi nog inte. Blåöga stannade till vid en plats. Ställde sig i en utsträckt position med en framtass i vädret och nosen som febrilt luktade in mot ett tätt skogsparti. Troligen en älg som var i närheten. På tillbakavägen stannade han till på samma plats och luktade ut i luften igen. Lilla fina Blåöga som nu i veckan ska tillbaka till veterinären. Det känns så bra att ialla fall Mysfarbrorn är pigg och frisk på alla sätt och vis.

16 kommentarer:

  1. Kommer bli fint med nymålade vita luckor,
    och det är svårt och välja nyans. Här börjar
    älgjakten v42, den veckan är helig för många.
    Fin söndag och kram/AM

    SvaraRadera
  2. Man kan tro att vitt är ett enkelt val. Det räcker att man kikar lite lätt på en färgkarta så ser man att så där enkelt var det nog inte. Hoppas du blir nöjd med den nyans du valde. Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra att inte alla bara köper nytt, nytt, nytt alltid!
    Tack för din fina kommentar inne hos mig ♥
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kommer bli sååå vackert med vita luckor...
    Underbart fina foton från ditt ♡ ...

    /Kram finaste & ha en alldeles ljuvlig dag!

    SvaraRadera
  5. Åhh så härligt det låter med en skogspromenad...jag saknar verkligen skogen just nu...älskar skogen på hösten...sån härlig doft och färger i den då ;))....spännande med älgjakt ;)
    Ha en fin söndag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Åhh så härligt det låter med en skogspromenad...jag saknar verkligen skogen just nu...älskar skogen på hösten...sån härlig doft och färger i den då ;))....spännande med älgjakt ;)
    Ha en fin söndag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Så härligt med en morgonpromenad i skogen. Det blir säkert bra med den färg du valt till luckorna. Ha en fin söndag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Att vara uppe med tuppen är också min melodi! Jag får alltid så mycket gjort då.
    Kul att du nu bestämt dig för nyansen på luckorna! Spännande, som säkert förändrar mycket i köket.
    Hoppas Blåöga får positiva svar hos farbror veterinären!
    Bloggtoppen är en sida man kan anmäla sig till och på så sätt bli sedd av flera. Har man tur blir bloggen slumpmässigt utsedd att tävla om att bli veckans blogg genom att bli röstad på. Egentligen inget märkvärdigt alls... men roligt att bli tvåa:)

    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Härlig start på dagen!
    Kul att fixa till hemma. Här har allt stått stilla sedan vi gjorde om köket, men nu måste vi nog ta itu med de små detaljerna som inte blev gjorda. När golfsäsongen är över..
    Sv: Tack, jag blev själv nöjd över den nya designen på bloggen :-)

    SvaraRadera
  10. Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg om att ta vara på köksluckorna och om hur ni köper nya vitvaror.
    Ett par kompisar till mig köpte sina nya köksluckor via Blocket blev så fint :)
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera
  11. Promenera i skogen den här årstiden är ljuvligt. FAst man får akta sig när det är dags för älgjakten.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Skogen är magisk, särskilt på morgonen! Längtar efter att ströva runt, tyvärr vågar jag inte riktigt med foten så jag får längta lite till. Lycka till med Blåöga!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  13. Ja tänk så många vita nyanser det finns. Blir nog jättesnyggt när det blir klart. Nu påminner du mig om att det börjar bli dags att rida med reflexväst snart. Är ju ett par veckor kvar innan jakten börjar här. Man märker verkligen på djuren om det är något annat djur i närheten. Är 99% säker på att jag o hästen hade vargen efter oss i skogen för ett par veckor sedan. En helt ljudlös skugga som skrämde livet ur hästen. Men såg den tyvärr inte.
    Köper ofta ekologiskt och fair trade när det gäller mat. Men däremot köper vi nytt när det gäller vitvaror och sånt till hemmet.
    Håller tummarna för Blåöga och tackar för ditt stöd nu när jag har det jobbigt! Kram

    SvaraRadera
  14. Så härligt med morgonpromenader det där att se naturen vakna till liv, det är fantastiskt.

    Håller alla tummar och tår för blåöga.
    Fin start på veckan önskar jag dig
    Annie

    SvaraRadera
  15. Tycker du gör helt rätt i att behålla dom gamla och måla om! :)
    Det kommer bli jätte snyggt!
    Å så härligt att komma ut i skogen på morgonen.
    Var försiktig bara! ♡
    Kram.

    SvaraRadera
  16. Ja visst är det galet vad många gånger det köps nytt trots att det man har fungerar. Brukar ofta reagera på det när det är inredningsprogram på tv, som äntligen hemma, bygglov etc De slänger ju helt funktionella saker och köper en massa nytt! Vansinne!!

    Angående din kommentar hos mig, tapeten du frågde om
    R faktiskt nyproduktion men ingen dyr sådan. Den är köpt på Rusta. De har otroligt fina tapeter till ett bra pris!

    Hoppas veterinärbesöket går bra för Blåöga!
    Ha en fortsatt fin septembervecka!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥