lördag 5 september 2015

Vacker septemberlördag

Igår morse fick min käre livskamrat skrapa frost från bilrutan. Så idag blev dagen då jag började att förbereda höst på gården. I allt som skulle fixas togs även båten upp på land. Ett säkert tecken på höst.

Idag, precis som alltid, var det så vackert vid sjön. En av de finaste platser jag vet. Sjön ligger i långt ute i naturen. Med naturreservat i närheten.


Här kan man sitta länge, bara njuta och känna naturens närhet. Lugn och ro. Harmoni. Känslan av att vara här och nu. 




Efter en sommar i sjön är båten i stort behov att blir skurad. Både på insidan och på utsidan. Jag använder skurborste och grönsåpa. Miljövänligt! Vill du har tips på städning utan kemikalier har Naturskyddsföreningen i ett inlägg Städa utan giftiga kemikalier flera bra tips.


Vid sjön har hösten börjat visa sig. Den ljusa skira grönskan är nu dovare och röda och bruna färger syns i grönskan.


Nu är båtsäsongen över för den här gången. Och en ny vacker årstid att gå till mötes. 

20 kommentarer:

  1. Härliga höstbilder. Jag känner ändå mig mogen för hösten nu. Lite innemys med ljus är inte helt fel. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Fantastiska foton. Det andas lugn och ro över dem.
    Där skulle jag behöva sitt just nu och fundera på en del saker som jag inte har svar på nu.
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder vatten ger en inre ro
    Stor kram till dig finaste ❤️

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder! Ni har det fint vid sjön.
    Här gäller såpa också för rengöring, det bästa som finns. Igår skurade jag vårt trägolv med linoljesåpa, det är så lent och fint nu.
    God natt och ha en fin söndag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska bilder!! Översta bilden är rent magiskt vacker!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Vilken jättesöt och läsvärd blogg du har Verkligen!

    Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två!

    Vem vet min blogg kanske är något i din smak?
    SE DEN GÄRNA!

    Ha en bra dag!
    Kram!

    http://myckerensam.bloggplatsen.se/

    SvaraRadera
  7. Hösten är fin, med alla färger och den friska
    luften. Dina foton fångar just det. Vi måste snart
    ta upp båten också, tyvärr har det blivit alldeles
    för lite tid vid sjön för oss iår.
    Kramar och fin söndag/AM

    SvaraRadera
  8. Waoooo fantastiskt vackra foton på Älskade Hösten ♡ ...
    /Kram fina du & Tack för att du delar detta!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar verkligen hösten! Tycker om den klara luften och hur vackert det blir ute med alla färger!
    Höststäda... det borde jag med, nästa helg kanske ;-)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Vilka härliga höst ( eller sensommar, kanske) bilder du bjuder på. Älskar hösten.

    Fin söndag
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  11. Som stockholmare är jag otroligt avundsjuk på lugnet i Norrland.
    Inte direkt lätt att hitta en fin plats här vid vattnet där man får sitta ifred och filosofera och bara ta in lugnet.
    Det är helt enkelt för mycket folk överallt!
    Men jag fick ju njuta av det i somras uppe hos min mamma. Det var riktigt härligt!
    Ha nu en riktigt skön kväll!
    Och du.... är jätte nyfiken på vad du menade med att hinna med en resa innan en barndomsdröm går i uppfyllelse! :)
    Det låter ju jätte spännande!
    Maila gärna om du inte vill dela!
    Finns kolumn på bloggen!
    Kram fina du! ♡

    SvaraRadera
  12. Så vackert och rofullt. Härligt att ha ett ställe man kan åka till och samla energi.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Så vackert! Visst är det lugnt och rofyllt vid en sjö, eller för den delen vid havet också. Sjö och hav ger mig lugn och ro, avkoppling. Kram

    SvaraRadera
  14. Det är med blandade känslor jag konstaterar att hösten är här. Nu för tiden gillar jag alla våra årstider och vad de erbjuder. Hösten med sin klara kalla luft och vackra färger är helt fantastisk. Och mysigt att få tända ljus inomhus... Du visar så fantastiskt vackra bilder. De passar perfekt för veckans fototriss!! Fast där får det ju bara vara 3 bilder och då hade vi ju inte fått se alla.
    Bra med mljövänligt!! Kram

    SvaraRadera
  15. Fint och tänkvärt som alltid när jag kikar in hos dig. Vilken fin och härlig plats ni verkar ha er båt på.
    Hösten är härlig, här har den där höstluften kommit, och den är skön den med. Fast i dag har det blåst lite väl kallt tycker jag... Är inte van ännu.
    Kram AK

    SvaraRadera
  16. Så vackra bilder. Förstår att det blivit många fina stunder på sjön i sommar. Men hu för frost alla redan. Jag hoppas på minst en månad vackert väder till för pumpor, tomater och sallater.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  17. Vilken idyll och så härligt med en "egen" sjö.

    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  18. Vilken idyll och så härligt med en "egen" sjö.

    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  19. Så vackra bilder du tar!
    Angående din fråga om fotona jag tog på svärmaren då du frågat om jag använde makro så är svaret att jag har en ganska så enkel kamera. En canon eos- M med ett 18-55 mm's objektiv.
    Men tack för berömmet! Jag gillar att fotografera men jag gillar också att ha mycket för händerna så en kamera ska vara enkel att använda och inte ta så stor plats!
    Vilken fin sjö ni har!
    Vi har sjötomt men ingen sandstrand. Däremot så har vi också havet på promenadavstånd så vår sjö duger rätt bra ändå! :-)
    Det är lite vedmodigt när båten åker upp på land. Men hösten kan verkligen vara vacker också! Och stressig tycker jag! Detr så mycket man vill få gjort innan snön kommer!
    Vi hade också nollgradigt under natten för ett Tag sedan!
    Ha dwt fint Helena!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  20. Vilket vackert ställe! Där njuter du förstår jag! Håller helt med dig, försöker använda såpa så ofta jag kan. Känns bra och doftar gott!
    Här är det inte riktigt så kyligt än, men snart åker nog blommorna in på nätterna i alla fall.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥